ТЕХНОЛОГІЯ

APS-C і повнокадрові камери — пояснення різниці

Що таке повнокадрові камера і в чому різниця між повнокадровою матрицею та сенсором APS-C? Ось ключові відмінності й переваги обох типів.
Розділене зображення, де камера Canon EOS R6 лежить на великому порослому мохом камені, а поруч — модель Canon EOS R7.

У чому відмінності між камерами APS-C і повнокадровими камерами?

Основна відмінність між APS-C і повним кадром полягає у фізичному розмірі сенсора зображення — повнокадрові сенсори більші за сенсори APS-C, і з цього випливають інші відмінності між двома типами цих пристроїв. Але, як і в більшості випадків, більше — не обов’язково краще, і в кожного формату є свої ключові переваги.

EOS R6 поруч з EOS R7, обидві камери без об’єктивів.

При погляді на ці дві камери EOS R без встановлених об’єктивів стає очевидною різниця в розмірах матриць. Зліва — повнокадрові EOS R6, праворуч — APS-C EOS R7. Кріплення об’єктива RF на цих двох моделях ідентичне.

Матриця APS-C перед повнокадровою матрицею, де видно їх відносні розміри.

Порівняння повнокадрової матриці й матриці APS-C. Різниця в розмірах допомагає зрозуміти, чому камери APS-C часто бувають меншими й компактнішими, ніж повнокадрові моделі.

Що таке APS-C?

Активна площа сенсорів зображення Canon формату APS-C становить 22,2 x 14,8 мм, що відповідає кадру фотоплівки формату APS-C.

Формат APS (Advanced Photo System) був вперше представлений в 1996 році як новий тип касети з плівкою. У більшості плівкових камер того часу при зйомці можна було вибирати різні співвідношення сторін, зокрема C (Classic) з пропорціями 3:2, як у звичайних 35-міліметрових плівкових камер, H (High definition) з широкоекранними пропорціями 16x9 та P (Panoramic) з пропорціями 3:1.

APS-C також відповідає видеоформату Super 35, і цей розмір сенсора зображення набув популярності серед цифрових дзеркальних камер Canon EOS (DSLR), а також бездзеркальних камер серії EOS M.

Дві танцівниці фламенко в довгих сукнях з рюшами позують перед камерою на барвистому майданчику з арками.

За однакової діафрагми й фокусної відстані камери APS-C, такі як Canon EOS R10, зазвичай дають більшу глибину різкості, ніж повнокадрові камери. Це ідеальний варіант для створення різкого зображення по всій глибині від переднього до заднього плану. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM із фокусною відстанню 10 мм, витримкою 1/320 с, діафрагмою f/5 та ISO 1600. © Diana Millos (Діана Миллос)

Портрет молодої жінки з довгим темним волоссям на розмитому фоні.

Повнокадрові камера зі швидким об’єктивом, як правило, забезпечує меншу глибину різкості, що дозволяє виділити головний об’єкт зйомки, розмиваючи фон. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 85mm F1.2L USM з витримкою 1/500 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 1600. © Хав’єр Кортес (Javier Cortes)

Що таке повнокадровий формат?

Повнокадрові сенсори зображення Canon мають площу активної поверхні 36 x 24 мм, що відповідає розміру кадру 35-міліметрової плівки.

Формат 35-міліметрової плівки бере свій початок ще у 1889 році, коли він був представлений як стандарт ширини для кіноплівки. Незабаром він став загальноприйнятним для фотозйомки й був перенесений у повнокадрові цифрові камери, зокрема повнокадрові дзеркальні камери Canon EOS і бездзеркальні камери EOS R System.

І APS-C, і повнокадрові матриці створюють зображення зі стандартним співвідношенням сторін 3:2, а матриці APS-C можуть мати таку ж кількість мегапікселів, як і повнокадрові. Однак повнокадровий сенсор зображення фізично приблизно на 63 % (або в 1,6 рази) більший, ніж сенсор зображення формату APS-C.

Вид на місто Севілью з вежею церкви Благовіщення на середньому плані.

Завдяки коефіцієнту обрізання матриці APS-C об’єкт зйомки займає більшу частину кадру, забезпечуючи тим самим більшу досяжність об’єктива. Ця фотографія з видом на церкву Благовіщення в Севільї була зроблена на повнокадрову камеру Canon  EOS RP з об’єктивом Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM з фокусною відстанню 84 мм, витримкою 1/400 с, діафрагмою f/8 та ISO 200.

Вид на місто Севілью з вежею церкви Благовіщення ближче на середньому плані.

Цей знімок був зроблений з тієї ж позиції з використанням того ж об’єктива, фокусної відстані й налаштувань, але на камеру APS-C. Матриця меншого розміру захоплює меншу ділянку сцени, що дає такий само ефект, що й наближення вежі. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM із фокусною відстанню 84 мм, витримкою 1/400 с, діафрагмою f/8 та ISO 200.

Пояснення коефіцієнта обрізання

Ця різниця у фізичних розмірах між двома типами сенсорів визначає, що саме «бачить» камера. Усі об’єктиви дають кругле зображення, а це означає, що об’єктив, сумісний з повнокадровим сенсором, повинен мати достатньо велику окружність, щоб зображення перекривало кути прямокутної повнокадрової матриці. Якщо встановити такий само об’єктив на відеокамеру формату APS-C, менший сенсор зображення використовуватиме меншу область у центрі того ж кола зображення. Фактично порівняно із зображенням на повнокадрової матриці таке зображення виходить обрізаним.

Оскільки матриці APS-C у камерах Canon в 1,6 рази менші за матриці в повнокадрових камерах, «коефіцієнт обрізання» становить 1,6. Це означає, що при зйомці стандартним об’єктивом 50 мм на камеру APS-C ви отримаєте таке ж поле зору, як і при зйомці телеоб’єктивом 80 мм на повнокадрової камері (50 x 1,6 = 80). Саме так використання повнокадрового об’єктива 100 мм на камері APS-C дає таке ж поле зору, як і об’єктив 160 мм на повнокадрової камері. Із цієї причини коефіцієнт обрізання також іноді називають «множником фокусної відстані», що дозволяє визначити ефективну фокусну відстань об’єктива, яка використовується.

Якщо ви хочете розрахувати ці значення для об’єктивів RF, EF, RF-S, EF-S або EF-M на камері APS-C, ви можете скористатися калькулятором ефективної фокусної відстані в безкоштовній програмі Canon Photo Companion.

Коефіцієнт обрізання застосовується до всіх повнокадрових об’єктивів, що використовуються на камерах формату APS-C, зокрема EF та RF. Об’єктиви EF можна використовувати на всіх камерах APS-C системи R із будь-яким адаптером для кріплення EF-EOS R.

Велика водойма в оточенні пагорбів і гір за умов слабкого освітлення.

Переваги APS-C порівняно з повнокадровою матрицею

Оскільки матриці APS-C менші, камери можна зробити компактнішими й легшими, що ідеально підходить для вуличної та туристичної фотографії. Оскільки від об’єктива, створюваного для камер APS-C, вимагається менше коло зображення, такий об’єктив може бути меншим і легшим, а значить, доступнішим.

Завдяки коефіцієнт обрізання матриці APS-C дрібні або більш віддалені об’єкти займають більше місця в кадрі, що фактично збільшує ефективну фокусну відстань будь-якого об’єктива в 1,6 рази. Це може стати серйозною перевагою в таких жанрах, як дика природа, спортивна фотографія та зйомка в русі. Використання високопродуктивного, але доступного об’єктива, такого як Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, на камері APS-C дає ефективний діапазон фокусних відстаней 112–480 мм, що переводить його в категорію супертелеоб’єктивів. Об’єктив RF 100-400mm F5.6-8 IS USM в такому ж ціновому діапазоні на камері APS-C має ефективний діапазон фокусної відстані 160–640 мм. Для отримання такого ж діапазону на повнокадрової камері потрібен більший, важчий і дорожчий об’єктив.

Для створення такого ж ефекту можна кадрувати зображення з повнокадрової камери, але при цьому кількість мегапікселів зменшиться, тому отримані зображення будуть меншими і, отже, не такими різкими в разі повторного збільшення. Зйомка на камеру формату APS-C також заощаджує час і зусилля на ручне кадрування зображень на етапі редагування.

Шахтар, який працює на землі в напівтемній шахті з двома іншими шахтарями.

Повнокадрові сенсори зображення краще підходять для зйомки за високих значень ISO, тому що мають більші фотоелементи порівняно з матрицями APS-C з тією ж кількістю мегапікселів. Це означає, що вони здатні захоплювати пропорційно більше світла з меншим рівнем шуму. Ця фотографія була зроблена у вугільній шахті під світлом шахтарських ламп за допомогою повнокадрової камери Canon EOS R з об’єктивом Canon RF 50mm F1.2L USM з витримкою 1/100 с, діафрагмою f/2,0 та ISO 12800. @ Даніель Еттер (Daniel Etter)

Нічний міський пейзаж із високими будівлями й вуличними ліхтарями, що відбиваються у водоймі на передньому плані.

Незважаючи на це, шум зображення у моделях EOS R7 на 32,5 МП та EOS R10 на 24,2 МП добре контролюється і вони можуть робити приголомшливі фотографії з мінімальною зернистістю за умов низької освітленості й дуже високих значень ISO. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM із фокусною відстанню 22 мм, витримкою 1/40 с, діафрагмою f/8 та ISO 25600.

Переваги повнокадрової камери порівняно з APS-C

Оскільки повнокадрові матриця має ширше поле зору, повнокадрові камера ідеально підходить для масштабних пейзажів, надшироких архітектурних інтер’єрів та астрофотографії, а також для створення творчого ефекту, коли потрібно підкреслити перспективу між переднім і заднім планами.

Зазвичай, особливо для ширшої діафрагмі (менше число f), повнокадрові камери здатні створювати вужчу глибину різкості, ніж моделі APS-C. Це означає, що менша частина зображення перебуває в різкому фокусі, а велика частина фону розмита. Це часто є ідеальним варіантом для фотографування натюрмортів і портретів, а також за будь-яких інших сценаріїв зйомки, коли потрібно виділити головний об’єкт, виводячи фон з фокуса.

Ще одна перевага повнокадрової матриці пов’язана безпосередньо з її великим розміром. За рівних інших умов окремі фотоелементи або світлові рецептори на повнокадровій матриці фізично більші, ніж на матриці APS-C з тією ж кількістю мегапікселів. Тому вони мають більший потенціалом збирання світла й можуть захопити більше інформації з меншим шумом або зернистістю зображення, особливо за високих значень ISO за умов недостатньої освітленості. Це велика перевага при портретній і весільній зйомці в приміщенні, а також при зйомці з рук у сутінках, фотографуванні нічних міських пейзажів та в інших випадках, коли потрібна досить коротка витримка для фіксації руху на погано освітлених сценах.

Canon EOS R10 з об’єктивом RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM лежить на колінах у жінки в яскраво-жовтій сукні.

Завдяки компактному корпусу й легким зум-об’єктивів RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM та RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM камери EOS R10 та EOS R7 є чудовими моделями для подорожей незалежно від того, чи йдете ви відпочити надворі або вирушаєте на інший кінець світу.

APS-C і повнокадрові камери

Іноді кажуть, що повнокадрові камери більш «професійні», ніж камери APS-C, і, звісно, вони зазвичай більші, що робить їх придатнішими для використання з великими телеоб’єктивами. Однак завдяки збільшеному радіусу дії камери APS-C вам може й не знадобитися такий великий телеоб’єктив. Модель APS-C може бути кориснішою для фотографів-мандрівників, а також для фотографів, що знімають спорт і дику природу та яким потрібен потужний телеоб’єктив в поєднанні зі свободою руху.

Як сказав фотограф дикої природи Дені Коннор (Dani Connor) після своєї першої зйомки на камеру Canon EOS R7, «вона дозволяє мені наблизитися до об’єкта зйомки без використання великого й важкого об’єктива. Це ідеальна камера для фотографування птахів, тому що вони часто є досить маленькими й перебувають досить далеко».

Повнокадрові камери можуть добре підходити для зйомки надширококутних пейзажів, але, з іншого боку, через вужчу глибину різкості повнокадрових камер домогтися різкості переднього й заднього планів пейзажу буває простіше на камері APS-C. Крім того, хоча повнокадрові камери зазвичай підтримують меншу глибину різкості й тому дозволяють виділити об’єкт портрета на красиво розмитому фоні, важливості набувають інші аспекти, як-от діафрагма: камери APS-C моделей EOS R10, EOS R7, EOS R50 та EOS R100 добре підходять для портретної зйомки з таким об’єктивом, як компактний Canon RF 50mm F1.8 STM, який має ідеальну ефективну фокусну відстань 80 мм і швидку діафрагму f/1,8.

Canon EOS R7 із трьома об’єктивами: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM та RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Об’єктив RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, що показаний ліворуч, має на камерах EOS R10 та EOS R7 ефективну фокусну відстань 160–640 мм. Якби для отримання аналогічного збільшення телеоб’єктиву ви використовували подовжувач Canon Extender RF 1.4x або Extender RF 2x на повнокадрової камері EOS R, ви б втратили відповідно один або два ступеня діафрагми, що призвело б до зниження витримки та не дозволило б ефективно уникати розмиття руху й тремтіння камери. Об’єктив RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (у центрі) забезпечує ефективний діапазон фокусної відстані 29–72 мм в еквіваленті 35 мм, а модель RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (праворуч) — 29–240 мм.

Об’єктиви RF та RF-S

Усі камери Canon системи EOS R, чи то повнокадрові або формату APS-C, є бездзеркальними моделями з однаковим вдосконаленим кріпленням об’єктивів RF. Це означає, що якщо ви виберете камеру EOS R7 або EOS R10 чи навіть EOS R50 або EOS R100, то зможете скористатися всіма перевагами всієї лінійки неймовірних об’єктивів RF. Крім об’єктивів з передовими технологіями фокусування та оптичною якістю, байонет RF забезпечує значно більшу швидкість і пропускну здатність передавання даних між об’єктивом і камерою, що дозволяє використовувати передові технології захоплення та відстеження автофокусу на базі ШІ з неймовірною швидкістю і точністю, нові рівні стабілізації зображення, функції оптимізації об’єктива в реальному часі й багато які інші технологічні досягнення.

Разом із моделями EOS R7 та EOS R10 з’явилися нові об’єктиви RF-S, спеціально розроблені для камер із байонетом RF і сенсором APS-C. Стандартний зум-об’єктив RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM з 35-міліметровим еквівалентом ефективної фокусної відстані 29–72 мм є порівняно мініатюрним завдяки своїй висувній конструкції та важить всього 130 г, а модель RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM забезпечує ще більший діапазон масштабування — 35-міліметровий еквівалент ефективної фокусної відстані 29–240 мм, і при цьому важить лише 310 г, що робить її дуже неймовірно об’єктивом для повсякденної зйомки та фотографування у подорожах.

Інші компактні, легкі й доступні за ціною популярні об’єктиви RF, сумісні з повнокадровими камерами, включають модель Canon RF 16mm F2.8 STM, яка на камерах EOS R7 та EOS R10 забезпечує широке поле зору, еквівалентне об’єктиву 25,6 мм у повнокадровому корпусі. Об’єктив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM чудово працює як звичайний об’єктив із фіксованим фокусом з ефективною фокусною відстанню 56 мм на камерах системи EOS R, а також має оптичну стабілізацію зображення і коефіцієнт макрозбільшення 0,5. Canon RF 50mm F1.8 STM — чудовий портретний об’єктив, що поєднує ефективну фокусну відстань 80 мм на камерах APS-C зі швидкою діафрагмою f/1,8, забезпечуючи високу глибину різкості. Об’єктив RF 28mm F2.8 STM забезпечує ефективну фокусну відстань 45 мм у поєднанні з EOS R10 у легкому й компактному корпусі та підходить для зйомки під час подорожей і вуличної зйомки.

Ви також можете використовувати широкий спектр об’єктивів EF і EF-S на бездзеркальних камерах APS-C системи R без втрати якості та функціональності завдяки низці адаптерів для кріплення EF-EOS R.

Matthew Richards

Пов’язана продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R10

    Переходьте на новий рівень фото- та відеозйомки з бездзеркальною камерою лінійки EOS R, створеної на основі сенсора APS-C.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R50

    Від чітких фотографій до відео у форматі 4K і прямих трансляцій — створюйте найкращий контент, що викликатиме захоплення, за допомогою цієї бездзеркальної камери EOS R. Усе в одному спеціалізованому пристрої.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R8

    Перейдіть на новий рівень повнокадрової фото- та відеозйомки та втільте в життя свої творчі ідеї.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R6 Mark II

    Фотографії або відео, екшн або портрети – поєднання продуктивності та якості зображення в моделі EOS R6 Mark II дозволяє розкрити свій творчий потенціал на повну
  • Об’єктиви RF-S

    RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM

    Стандартний об’єктив APS-C для камер серії EOS R ідеально підходить для зйомки повсякденних ситуацій, як-от сімейна зйомка, зйомка сцен із життя, портретів і святкувань.
  • Об’єктиви RF

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Невеликий і надзвичайно легкий об’єктив зі змінною фокусною відстанню 24–50 мм серії RF, який можна використовувати щодня для зйомки подорожей, пейзажів тощо.
  • ОБ’ЄКТИВИ CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Тонкий і легкий об’єктив типу «млинець» для зйомки під час подорожей і вуличної фотографії з універсальною фокусною відстанню 28 мм і широкою максимальною діафрагмою f/2,8.
  • Стандартний об’єктив

    RF 50mm F1.8 STM

    Компактний, тихий і легкий 50-міліметровий RF-об’єктив із фіксованою фокусною відстанню з широкою діафрагмою f/1,8 ідеально підходить для втілення вашого творчого бачення.

Схожі статті

  • НАБОР

    Чому перехід на камеру EOS R змінить вашу кар’єру

    Камери та об’єктиви Canon EOS R вже п’ять років виводять роботу фотографів на новий рівень. Дізнайтеся з перших вуст, чому професіонали переходять на них.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Як опанувати основи фотографування

    Бажаєте перейти зі смартфона на камеру? У нашому посібнику з фотографування для початківців є все, що потрібно для того, щоб почати знімати.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Як вибрати об’єктив

    Все, що потрібно знати про об’єктиви: від типів до характеристик, на які слід звернути увагу.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Керування експозицією

    Опануйте науку налаштування діафрагми, витримки та чутливості ISO.