ФОТОГРАФІЯ АРХІТЕКТУРНИХ СПОРУД

Шлях до досконалості: як поліпшити свої навички архітектурного фотографування

Відкрийте для себе красу будівель, пам’ятників та інших об’єктів за допомогою цих корисних порад і прийомів від володаря багатьох нагород, посланця Canon Фернандо Герра.
На тлі яскраво-синього неба чоловік сидить на краю величезної вигнутої платформи, піднятої на кілька метрів над землею.

Посланець Canon Фернандо Герра багато знає про будівлі. Він отримав диплом архітектора в себе на батьківщині в Португалії, а потім кілька років успішно працював в архітектурній фірмі в Макао. Однак, незважаючи на задоволення від роботи, він так і не зміг забути про свою дитячу любов до фотографії.

Пристрасть Фернандо до зйомки будівель залишалася невгамовною аж до тих пір, коли він разом зі своїм братом Сержіо не почав фотографувати архітектуру для провідних журналів та окремих клієнтів. Тепер на його рахунку безліч нагород, і він ані разу не озирнувся назад.

Сьогодні Фернандо ділиться з нами своїми знаннями, порадами та прийомами, які набув за ці роки.

На місці: пошук ідеальної будівлі

Чоловік стоїть у величезній бетонній галереї проекту Saya Park у Південній Кореї.

«Я не хотів робити те, що роблять всі інші архітектурні фотографи, — розповідає Фернандо про свій кар’єрний шлях. — Я хотів робити так, щоб мені самому було цікаво. Я почав знімати будівлі з людьми в кадрі, і це дійсно пожвавило мої фотографії. Я відчуваю, що коли я знімаю архітектуру, я нібито посланець. Мої фотографії доносять будівлю від архітектора до публіки». Знято на камеру Canon EOS 5DS R з об’єктивом Canon TS-E 17mm f/4L із витримкою 1/8 с, діафрагмою f/10 та ISO 200. © Фернандо Герра

Жінка й кілька дітей грають зі скакалкою в променях сонця поруч із виразник білим будинком. Усі діти, крім одного, відображені як силуети.

«Я не думаю про геометрію або лінії, які ведуть від очей до кадру, — каже Фернандо. — Я просто шукаю форми, які приносять мені естетичне задоволення, і дивлюся, як на них грає світло». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III (якій на заміну прийшла модель Canon EOS 5D Mark IV) з об’єктивом Canon TS-E 24mm f/3.5L II з витримкою 1/2500 с, діафрагмою f/8 та ISO 200. © Фернандо Герра

Архітектурна фотографія — це не лише величезні офісні будівлі або церкви з багатим оздобленням. Хоча з них виходять ефектні знімки, Фернандо вважає, що будь-яка будівля може бути красивою, якщо добре пошукати — або навіть краще не шукати!

«Не думайте про те, щоб знайти найкраще місце, — радить він. — Неймовірні будинки можна знайти в жахливих місцях. Думайте про окремі будівлі та про те, що робить їх цікавими. Це може бути що завгодно — від старого хліву або скромного будинку до чудового музею або собору. Я не думаю, що взагалі існують будівлі, які категорично не підходять для зйомки. Просто потрібно дочекатися правильного світла й відповідного моменту».

Після того як ви знайшли й полюбили будівлю, Фернандо рекомендує ще дещо — додати на знімок кілька шарів. Цю техніку він перейняв в одного зі своїх головних джерел натхнення, фотографа Magnum Алекса Вебба (Alex Webb), і вона, як пояснює Фернандо нижче, допомагає додати до ваших фотографій ще один вимір.

«Його фотографії підкорили мене тим, що він використовував одні шари поверх інших для створення в кадрі додаткових елементів, — каже Фернандо про Вебба. — Наприклад, тут люди, там собака, а там хлопець із парасолькою. Його знімки завжди складаються з кількох шарів, і це передає реальне відчуття життя й контексту».

«Як архітектор я намагаюся знайти ідеальні пропорції, ідеальний матеріал, ідеальні кольори та оздоблення. Як фотограф я прагну продемонструвати речі в найкрасивішому вигляді, — продовжує Фернандо. — Я не шукаю ідеальну геометрію — я просто намагаюся зробити так, аби будівля виглядала чудово. Це те послання, яке я хочу донести».

Вільне фотографування: забудьте про «правила»

Чотири людини на знімку розмиті в русі, йдучи великим коридором всередині величезної білої будівлі з футуристичними вікнами й стінами.

Фернандо вважає, що фотографія завжди має бути вираженням особистості, навіть якщо це означає порушення традиційних правил жанру. «Багато хто вважає, що архітектурна фотографія схожа на класичну музику, — каже він. — Усе викладено в нотах, і потрібно грати те, що написано. Для мене це більше схоже на джаз. Забудьте про правила й просто використовуйте свої очі». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III з об’єктивом Canon TS-E 17mm f/4L із витримкою 0,4 с, діафрагмою f/9,5 та ISO 200. © Фернандо Герра

Студенти йдуть по барвистих алеях EPFL Quartier Nord в Лозанні, Швейцарія.

Фернандо знімає з рук заради максимальної творчої гнучкості, використовуючи сенсорний екран камери зі змінним кутом огляду, щоб бачити свої фото в реальному часі незалежно від кута зйомки. «Я взагалі не користувався видошукачами камер багато років», — каже цей, за його власним визнанням, шукач пригод. Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III з об’єктивом Canon TS 45mm f/2.8L із витримкою 1/13 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 640. © Фернандо Герра

Одне з перших правил архітектурної фотографії, як можна було б подумати, — завжди користуватися штативом. Але на думку Фернандо, це не так.

Мені подобається свобода пересування, тому я вважаю за краще не брати штатив, який, на думку багатьох, є основним інструментом для архітектурної зйомки, — пояснює він. — Я люблю постійно рухатися, вивчати будівлю з різних боків, тому знімаю з рук. З того моменту, як я прибуваю на місце, я рухаюся без зупинки, поки не поїду».

«Ще одна перевага відсутності штатива в тому, що навіть у людному місці можна знімати, не привертаючи до себе уваги. В іншому випадку люди в кадрі можуть бути заінтриговані й дивитися на вас і на те, що ви робите, замість того, щоб поводитися природним чином». Екрани багатьох камер зі змінним кутом нахилу Canon ідеально для цього підходять. Можна знімати під різними кутами, і це навіть не виглядає так, нібито ви фотографуєте».

Насправді, на думку Фернандо, коли йдеться про правила архітектурної зйомки, існує лише одне головне правило.

«Вертикалі повинні бути прямими, тому ніколи не направляйте камеру догори або донизу, якщо тільки ви не використовуєте об’єктив із нахилом і зсувом, що здатний коригувати перспективу, — пояснює він. — Виправити перспективу можна на етапі редагування в програмі, але я думаю, що це не дуже правильно. Часто говорять про різні інші правила, але я вважаю, що правила потрібно порушувати, щоб створити власний унікальний стиль, який виділятиметься. Просто тримайте вертикалі прямими й знімайте так, немов завтра не настане».

Під світлом: вибір часу для зйомки

Витягнута й піднесена дерев’яна будівля вночі. Навколишні дерева висвітлені двома яскравими ліхтарями.

«Продовжуйте фотографувати й не зупиняйтеся на заході сонця, — радить Фернандо. — Деякі будівлі живуть зовсім іншим життям, коли настає темрява. Вікна можуть бути як очі, і вночі, коли всередині горить світло, здається, нібито ви можете зазирнути просто в них». Деякі будинки перетворюються на чарівні коробки зі склом, що блищить, і прекрасно виглядають вночі». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III з об’єктивом Canon TS-E 17mm f/4L із витримкою 30 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 1600. © Фернандо Герра

Птахи пролітають над будівлею цікавої форми на набережній в сутінках.

«Одна з речей, яких я навчився, — ніколи не використовувати спалах, — каже Фернандо. — Коли я знімаю інтер’єри, моя камера Canon зможе передати те, що я бачу на власні очі. Якщо є сильні відмінності між затіненими й добре освітленими ділянками, я можу зробити два знімки з брекетингом експозиції та об’єднати їх або скористатися режимом HDR камери, але я ніколи не застосовую спалах чи додаткове освітлення». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III з об’єктивом Canon TS-E 17mm f/4L із витримкою 1/80 с, діафрагмою f/5 та ISO 800. © Фернандо Герра

Ще одне помилкове твердження, на думку Фернандо, полягає в тому, що краще світло для архітектурної фотографії — це нібито ранок або пізній вечір, який часто називають «золотим часом».

«Якщо я збираюся знімати будівлю, я часто виходжу рано вранці й залишаюся на місці, аж поки ввечері не з’являються зірки. У певному сенсі такий саме підхід може використовувати й фотожурналіст. Я стежу за світлом навколо будівлі, і різні її аспекти виглядають краще в різний час доби. Також можна побачити, як люди використовують цю будівлю, що також додає елемент життя. Ви нібито знімаєте "день із життя будівлі". Я хочу, щоб на знімки потрапило ще щось, окрім самого будинку».

«Якщо світло різке, можна погратися з тінями. Нещодавно мені вдалося зробити кілька чудових знімків будинку опівдні, коли сонце було високо в небі. Світло лилося через світлові пройми в даху й висвітлювало весь інтер’єр, і це виглядало просто приголомшливо. Коли сонце перебуває нижче в небі, будівля може виглядати погано з одного боку, але прекрасно з іншого. Потрібно просто рухатися й дивитися навколо. Навіть якщо на вулиці сіро й туманно, можна отримати цікаві знімки зі справжньою м’якістю. Ще одне невірне припущення: якщо ви зняли будинок з однієї точки, то на цьому робота з ним закінчена. Поверніться пізніше протягом дня й подивіться, як на нього вплинула зміна освітлення».

Комплект обладнання: вибір правильних об’єктивів

Велика світлова інсталяція із фотографією обличчя молодої жінки через вікно будівлі та жовтим автомобілем, який проїжджає повз неї.

Система Canon EOS R ідеально підходить для тих, хто лише починає займатися архітектурної фотографією та прагне досконалості. Поєднання потужної повнокадрової бездзеркальної камери, такої як Canon EOS R, з рідним об’єктивом RF, таким як Canon RF 24-105mm F4L IS USM, — комбінація, яку Фернандо використовував для зйомки цього фото — або Canon RF 16mm F2.8 STM дасть вам творчу свободу для розвитку. Знято на камеру з 56-міліметровим об’єктивом, витримкою 1/100 с, діафрагмою f/9 та ISO 160. © Фернандо Герра

Величезні дерев’яні рейки вертикально звисають з великої будівлі, пофарбованої в темно-кремовий колір. У кімнаті на першому поверсі видно силуети двох людей.

Коли ви набудете певного досвіду у фотографуванні, Фернандо рекомендує перейти на об’єктиви з можливістю нахилу й зміщення. «Мої улюблені об’єктиви — Canon TS-E 17mm f/4L та Canon TS-E 24mm f/3.5L II, — каже він. — Вони дорогі, але функцію зміщення нічим не замінити. Вона дозволяє управляти перспективою та зберігати вертикальні лінії будівель прямими». Знято на камеру Canon EOS 5DS R з об’єктивом Canon TS-E 17mm f/4L із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Фернандо Герра

Для початку Фернандо рекомендує об’єктиви, які водночас мають відносно широке поле зору й низький рівень спотворення зображення. «Мені подобаються моделі Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM та Canon RF 50mm F1.8 STM, — із захопленням розповідає він. — Вони маленькі й компактні, тому можна знімати непомітно. Якість чудова, і вони відносно недорогі. Я також використовую об’єктив Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM, тому що він універсальний. Я не можу миритися зі спотвореннями на архітектурних знімках, але корекція всередині камер серії EOS R позбавляє його від спотворень».

Ще один об’єктив, який добре підходить для архітектурної зйомки, — це Canon RF 16mm F2.8 STM. Ця проста модель із фокусною відстанню 16 мм є не лише дуже доступною, але й надширококутною, дозволяючи знімати більше, наприклад весь міст. Любителям архітектури також сподобаються цікаві ефекти ліній і кутів, які пропонує цей об’єктив.

Після того як ви виберете оптимальну камеру та об’єктив, а також опануєте основи жанру, Фернандо радить продовжувати експерименти з архітектурним фотографуванням — від кута зйомки до фільтрів.

«Нейтральний світлофільтр чудово підходить для довгих експозицій навіть за яскравого освітлення, — пояснює Фернандо. — Під час архітектурної зйомки в жвавому місці довга витримка змусить всіх людей і транспорт, що рухається, фактично зникнути з кадру. Круговий поляризаційний фільтр чудово підходить для усунення віддзеркалень від скляних вікон. Він також добре працює на будівлях із глянсовою поверхнею. Мені потрібно було зняти бетонний будинок, пофарбований у червоний колір і дуже блискучий. Я просто повернув круговий поляризатор, і весь блиск зник, дозволивши кольорам розкритися».

Для Фернандо зйомка архітектури — це не просто робота, а справжнє покликання. І надихають його не лише будівлі, але й серця, що б’ються.

«Зрештою я знімаю архітектуру для заробітку, але, як і раніше, вважаю, що люди, які перебувають всередині будівлі або користуються нею, є її найцікавішим елементом, — підсумовує він. — Для мене архітектурна зйомка — це фотографування життя».

Чи готові ви почати?

Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція

Схожі статті

  • Вид з повітря на нічне місто, багато будинків висвітлені під темно-синім небом з рожевими смугами.

    МІСЬКА ФОТОГРАФІЯ

    Поради, що допоможуть вам вивести на новий рівень свої навички міського фотографування

    Знімайте приголомшливі міські пейзажі й деталізовані міські сцени. Нижче ви знайдете всі необхідні поради, рекомендації, прийоми й джерела натхнення.

  • Пейзаж Чикаго під час «золотої години», перед будівлями простирається водойма. Уся сцена відтінюється помаранчевим світлом сонця на горизонті.

    УРБАНІСТИЧНА ФОТОГРАФІЯ

    Поради з урбаністичної фотографії

    Рекомендації Паули Стопки зі створення неперевершених знімків архітектурних споруд і міських пейзажів.

  • Поради щодо створення абстрактної вуличної фотографії

    ВУЛИЧНА ФОТОГРАФІЯ

    Відкрийте для себе абстрактну вуличну фотографію

    Створюйте приголомшливі витвори мистецтва з буденних речей за допомогою цих простих прийомів створення сюрреалістичних міських пейзажів.

  • 11 секретів неймовірної зйомки міста

    УРБАНІСТИЧНА ФОТОГРАФІЯ

    11 секретів неймовірної зйомки міста

    Корисні поради, які допоможуть вам передати дух урбаністичних джунглів.