ТЕХНОЛОГІЯ

Дзеркальні та бездзеркальні камери: що краще?

На ринку значно розширився асортимент бездзеркальних камер. Чи настав час переходити на бездзеркальну камеру? Ми порівняли відмінності між дзеркальними й бездзеркальними камерами, щоб допомогти вам визначитися.
Вид через плече фотографа на РК-дисплей EOS R10від Canon, на якому видно двох танцюристів фламенко.

Завдяки системі EOS R, до якої належать і камери APS-C, і повнокадрові варіанти, тепер користувачі мають широкий вибір бездзеркальних камер, нові переваги яких прийдуться до смаку і професіоналам, і любителям. Але, скажімо, ви бажаєте змінити стару камеру чи перейти від компактної камери до камери зі змінними об’єктивами. Що краще: бездзеркальна чи традиційна дзеркальна камера?

Щоб спростити вам вибір, ми розглянемо відмінності між дзеркальними та бездзеркальними камерами з коментарями від старшого спеціаліста з продукції Canon Europe Майка Бернхілла (Mike Burnhill).

Ілюстрація камери EOS 80D в розрізі, на якій зображено механізм дзеркала.

Під терміном «дзеркальна камера» слід розуміти цифрову дзеркальну однооб’єктивну камеру. Термін «дзеркальна» стосується дзеркала, яке відбиває світло у видошукач. Щоб світло досягало сенсора позаду дзеркала, воно повинно посунутися, а для цього потрібен відносно великий механізм, який збільшує розмір і вагу камери, а також створює оптико-технічні ускладнення.

Камера EOS R7 від Canon на камені. На ній не встановлено об’єктив, тому всередині видно сенсор.

У бездзеркальних камерах, наприклад EOS R7, немає дзеркального механізму, а є пряма видимість до сенсора через об’єктив. Те, що ви бачите в електронному видошукачі (EVF), — це проекція зображень сенсора, що означає, що, на відміну від оптичного видошукача в дзеркальних камерах, з ним можна попередньо переглядати вплив параметрів зйомки. Як каже Майк Бернхіл із Canon Europe: «EVF на бездзеркальних камерах дає можливість побачити експозицію зображення ще до того, як ви його зробите».

Бездзеркальні й дзеркальні камери: розмір і вага

«Одна з ключових особливостей дзеркальних камер — дзеркало або пентапризма, яка направляє світло на видошукач, — пояснює Майк, — але в таких камерах повинно бути місце, щоб її повертати для доступу до сенсору. Виключення пентапризми з конструкції дозволяє зменшити розмір і вагу камери, особливо якщо порівняти камеру EOS R7 і EOS R10 з аналогічними моделями дзеркальних камер, наприклад, Canon EOS 7D Mark II або EOS 90D».

Для фотографування культурних об’єктів та архітектури Андалусії автор контенту в стилі «лайфстайл» Діана Міллос (Diana Millos) використовувала камеру EOS R10. Вона каже: «Камера EOS R10 виглядає майже іграшковою у порівнянні з набагато важчими камерами, наприклад EOS 80D, яку я використовую. Мені подобається, що вона компактна й легка, але не менш потужна».

Чоловічі руки тримають камеру Canon об’єктивом донизу.

Дзеркальні камери, наприклад EOS 7D Mark II, забезпечують високу якість зображень, але мають більший розмір через наявність дзеркального механізму.

Жінка в жовтій сукні та крислатому капелюсі піднесла камеру до одного ока.

Бездзеркальні камери, наприклад EOS R10 від Canon, пропонують еквівалентну якість і потужні функції, але при цьому є більш компактними та легкими.

Кріплення для об’єктива: чи бездзеркальні камери кращі за дзеркальні?

Кріплення EF в дзеркальний камерах Canon вперше використали в 1987 році, тому ця система є дуже надійною. Виробник пропонує сотні сумісних об’єктивів від об’єктива EF, який здатен працювати майже з кожною фокусною відстанню, до цілого ряду компактніших і часто доступніших за ціною об’єктивів EF-S для дзеркальних камер EOS з сенсорами APS-C.

Проте кріплення RF, яке використовується на камерах системи EOS R, стало першим із великої кількості інноваційних рішень. «Кріплення RF розробляли з огляду на майбутнє, — пояснює Майк, — наприклад, враховуючи покращення швидкості зв’язку між камерою та об’єктивом, а також додавши додаткові контакти для додаткових функцій». Сюди також можна віднести набагато швидшу роботу автофокусу, цифрову оптимізацію об’єктива в режимі реального часу та покращені елементи керування, наприклад налаштовуване кільце керування на RF-об’єктивах.

Замість того, щоб постійно повертати рефлекторне дзеркало дзеркальної камери між кріпленням і датчиком, розробникам об’єктивів вдалося наблизити RF-об’єктиви до самого сенсора, покращивши оптичні характеристики. Так ми отримали швидші і яскравіші об’єктиви неперевершеної якості, а також революційні об’єктиви, як-от об’єктив RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, який дозволяє отримувати VR-зображення із кутом захоплення 180° на сумісних повнокадрових камерах.

Ілюстрація кріплення RF на камері EOS R3 від Canon.

В основі бездзеркальної камери системи EOS R від Canon лежить інноваційне кріплення RF із широкою шийкою, коротшою фокусною відстанню до задньої точки та надшвидким зв’язком між об’єктивом і камерою.

Об’єктиви й сумісність: чи можна використовувати об’єктиви від дзеркальної камери на бездзеркальній?

Якщо у вас уже є EF або EF-S-об’єктиви, їх легко поєднувати з бездзеркальними камерами системи EOS R, не втрачаючи якість чи функціональність завдяки асортименту адаптерів кріплення EF-EOS R. Це також дає можливість поєднувати конкретні об’єктиви обох форматів (особливо якщо у вас є улюблений або спеціальний об’єктив, який ще не має версії для кріплення RF) і отримати максимум від кожного. Є навіть адаптер кріплення з кільцем керування об’єктивом і адаптер із вставними нейтральними або поляризаційними фільтрами, що додає робить ваші EF-об’єктиви більш універсальними, ніж ці ж об’єктиви на дзеркальній камері.

Однак слід звернути увагу на той факт, що RF-об’єктиви не сумісні з дзеркальною камерою. Отже, якщо вам сподобався той чи інший RF-об’єктив, тоді вам потрібно обрати бездзеркальну камеру системи EOS R.

Три об’єктиви зі змінною фокусною відстанню стоять у ряд на спортивному обладнанні.

З появою камер APS-C системи EOS R, зокрема таких моделей, як EOS R7 і EOS R10, доступ до бездзеркальної системи EOS R отримало більше фотографів, ніж будь-коли. «Кріплення RF дало новим клієнтам доступ до абсолютно нового покоління об’єктивів, які ми розробляємо спеціально для цього кріплення — об’єктивів, які було неможливо використовувати з дзеркальними камерами», — каже Майк. Завдяки коефіцієнту обрізання сенсорів APS-C повнокадрові об’єктиви, подібні до показаних тут, з камерами APS-C забезпечують у 1,6 рази більше охоплення.

Оптичні й електронні видошукачі: що краще?

Дзеркальні камери мають оптичні видошукачі, які, на думку деяких фотографів, є кращими, оскільки вони дають прямий зв’язок із сценою. Раніше в електронних видошукачів (EVF), які використовувалися в бездзеркальних камерах, був такий недолік, як затримка, але вони стають все більш досконалими — найновіші камери системи EOS R мають EVF з високою частотою оновлення до 120 кадрів на секунду, тобто затримка майже не помітна. До того ж в EVF є й переваги.

Зокрема, якщо ви використовуєте камеру системи EOS R, моделювання експозиції дає змогу попередньо переглянути зображення із експозицією, стилем зображення та іншими застосованими налаштуваннями як через видошукач, так і на задньому РК-дисплеї. На дзеркальних камерах функція моделювання експозиції працює, коли ви використовуєте задній екран у режимі перегляду в реальному часі, але не видошукач. За допомогою EVF також можна компонувати знімок і фокусуватися в умовах слабкого освітлення, коли здатність бачити неозброєним оком через оптичний видошукач майже дорівнює нулю. Під час відеозйомки EVF камерами системи EOS R можна використовувати той самий дисплей для допомоги в ручному фокусуванні, що й у професійних камерах Cinema EOS від Canon.

Фотограф дикої природи Дені Коннор, який використовував камеру EOS R7, подорожуючи в пошуках іберійської рисі, що знаходиться під загрозою зникнення, виявила, що електронний видошукач повністю змінив її фотографію.

«За допомогою видошукача дзеркальної камери часто простіше зробити пробний знімок і перевірити зображення на задньому екрані, перш ніж вирішити, які налаштування змінити, — каже вона. — Але бездзеркальна камера має дуже корисну функцію. Я можу побачити вплив зміни налаштувань, не відриваючи очей від видошукача.

Якщо мені потрібно швидко реагувати під час фотографування дикої природи, або, можливо, під час постійної зміни освітлення, я можу швидко налаштувати ISO або витримку і побачити, як виглядатиме моя фотографія».

Ілюстрація електронного видошукача в розрізі.

Електронний видошукач (EVF) у бездзеркальній камері має компактну версію тієї ж технології відображення з високою роздільною здатністю, що й РК-екран на задній панелі камери. Одна з переваг полягає в тому, що він дає змогу бачити те, що бачить камера, навіть в умовах слабкого освітлення, коли неозброєним оком майже нічого не видно.

Ілюстрація шляху світла всередині дзеркальної камери, відбитого дзеркалом вгору в пентапризму, а потім у видошукач, у розрізі.

Дзеркало в дзеркальній камері відбиває світло на оптичний видошукач через пентапризму, тому зображення є правильним. Перевагою цього процесу в тому, що він відбувається миттєво. «В електронного видошукача завжди буде деяка притаманна затримка, — каже Майк. — Видошукачі дзеркальних камер працюють зі швидкістю світла — швидше вже не буває».

Якість зображення: чи бездзеркальна камера дозволяє досягти вищої якості фотографій?

«Процес отримання зображень за допомогою двох систем не має кардинальних відмінностей з точки зору фактичної кінцевої якості зображення, але все, що пов’язано з нею, дійсно має вирішальне значення, — каже Майк. —

Наприклад, за допомогою кріплення RF одна з переваг високошвидкісного зв’язку між об’єктивом і камерою полягає в тому, що, коли у вас є оптичні відхилення, такі як дифракція та аберація, їх можна виправити за допомогою вбудованих інструментів у режимі реального часу. Ця миттєва обробка означає, що з новими камерами ви в певному сенсі отримуєте кращу якість зображення».

Аналогічно, у деяких ситуаціях бездзеркальні камери, наприклад EOS R7, зі швидкістю безперервної зйомки до 15 кадрів на секунду під час використання механічного затвора і 30 кадрів на секунду під час використання електронного затвора з повним відстеженням автофокусування, з більшою ймовірністю допоможуть отримати зображення зі стабільною якістю, ніж камери EOS 7D Mark II та EOS 90D, оскільки максимальна швидкість безперервної зйомки цих камер становить 10 кадрів на секунду.

Хижий птах сидить на гілці, на задньому плані синє небо та верхівки дерев.

Останні моделі бездзеркальних камер, наприклад EOS R7, мають удосконалені функції для авторів контенту, як-от відео 4K 60p з інтелектуальним відстеженням об’єктів, чого немає в дзеркальних камерах, наприклад, EOS 7D Mark II або EOS 90D.

Автоматичне фокусування: бездзеркальні й дзеркальні камери

У бездзеркальних камерах системи EOS R, зокрема EOS R5, EOS R6, EOS R7 і EOS R10, використовується найновіша система автофокусування Dual Pixel CMOS AF II від Canon. Особливість цієї системи полягає в тому, що кожен піксель у сенсорі використовується і для фокусування, і для отримання зображення, у порівнянні з точковим сенсором із визначенням фаз камер EOS 7D Mark II і EOS 90D, який фокусується через видошукач.

Однією з великих переваг цих бездзеркальних камер є можливість вибору точки автофокусування в будь-якому місці кадру. «Дзеркальні камери не мають такої можливості, — пояснює Майк, — а вона також використовується для функцій відстеження обличчя, очей та тварин, які є в цих камерах. Можна, наприклад, сфокусуватися на оці птаха під час польоту і стежити за ним по всьому кадру — знову ж таки, дзеркальна камера не дасть вам такої можливості.

«При цьому деякі професійні дзеркальні камери мають спеціальний чіп фокусування, тому, хоча система автофокусування в цілому може бути обмеженою в порівнянні з новими бездзеркальними камерами, в певних ситуаціях завдяки цьому чіпу вона також може бути швидшою».

Дисплей камери EOS R7, на якому видно точку автофокусування на оці хижого птаха на гілці.

Швидкий електронний затвор і функція автофокусування із відстеженням очей тварин, які мають останні моделі бездзеркальних камер, наприклад EOS R7 і EOS R10, ідеально підходять для фотографів будь-якого рівня. «Для фотографа дикої природи можливість відстежувати око тварини — класна фішка, — каже фахівець із дикої природи Дені Коннор. — Переді мною відкрилися нові можливості, які раніше були недоступні під час використання дзеркальної камери».

Механічний та електронний затвори

Деякі дзеркальні камери, зокрема EOS 90D і EOS-1D X Mark III, на додаток до механічних мають електронні затвори, але зазвичай дзеркальні камери обладнані механічнім затвором. З іншого боку, усі бездзеркальні камери системи EOS R від Canon мають обидва типи затвора.

За наявності електронного затвора механічний затвор фіксується у відкритому положенні, а сенсор зображення фіксує зображення в електронному режимі. Найбільша перевага цього полягає в тому, що зйомка може відбуватися абсолютно безшумно — не просто тихіше, коли звук затвора приглушується, як у разі вибору параметра S («м’яка» зйомка), доступного на деяких камерах, а абсолютно безшумно. Ця особливість може бути неоціненною, коли ви фотографуєте, наприклад, чутливих диких тварин, сплячих немовлят або спокійні моменти весіль.*

З електронними затворами також стає можливою швидша безперервна зйомка. «Під час використання механічного затвора, — каже Майк, — максимальна швидкість дзеркальних камер становила 16 кадрів на секунду, зокрема в камері EOS-1D X Mark III, професійній камері високого рівня. Завдяки електронному затвору камери EOS R10 можна отримувати до 23 кадрів на секунду за частину ціни професійної камери, а камера EOS R7 може знімати зі швидкістю 30 кадрів на секунду, що відповідає швидкості EOS R3, іншої професійної камери, всього лише за третину ціни.»

Однак може виникнути явище «ковзного затвора», коли ви фотографуєте динамічні події за допомогою електронного затвора — об’єкти, які швидко рухаються, наприклад, ключка для гольфу або пропелер, що обертається, можуть рухатися протягом часу, необхідного для зчитування всього кадру, і на отриманому зображенні можуть виглядати спотвореними. В останніх моделях бездзеркальних камер це явище значно зменшене, але для зйомки швидких рухів рекомендується використовувати механічний затвор.

Зйомка за допомогою електронного затвора в умовах штучного освітлення, зокрема люмінесцентних ламп, також може стати проблемою, якщо фаза джерела світла не співпадає з затвором. Аналогічно використання спалаху з електронним затвором може стати причиною нерівномірної експозиції по всьому кадру.

Чорно-білий знімок дитини, яка зосереджено дивиться вниз, крупним планом.

На думку сімейного фотографа Хелен Бартлетт можливість абсолютно безшумної зйомки камер системи EOS R просто неоціненною. Оскільки звук затвора не відволікає дітей і навіть не розбудить їх, якщо вони сплять, їх можна знімати в більш природних ситуаціях. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.2L USM з витримкою 1/1000 с, діафрагмою f/1,2 та ISO 100. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Ресурс акумулятора: бездзеркальні й дзеркальні камери

Часто кажуть, що дзеркальні камери мають більший ресурс акумулятора, ніж бездзеркальні, головним чином через те, що електронний видошукач бездзеркальної камери вимагає живлення, а оптичний видошукач дзеркальної камери — ні. Однак на практиці ресурс акумулятора багато в чому залежить від використання камери — наприклад, використання спалаху споживає більше енергії в камерах обох типів, а використання РК-дисплея на дзеркальній камері зазвичай споживає більше енергії, ніж на бездзеркальній. Використовуючи дзеркальні камери середнього рівня, наприклад EOS 90D, можна отримати від 1200 знімків із видошукачем і 450 з РК-дисплеєм, а з бездзеркальною EOS R6 забезпечує 380 знімків із видошукачем або 660 знімків з РК-дисплеєм у режимі найвищої продуктивності/чутливості. У режимі енергозбереження за допомогою EVF/РК-дисплея можна отримати 500/770 знімків відповідно.

На професійному рівні різниця ще помітніша: наприклад, використовуючи видошукач на камері EOS-1D X Mark III, до повного розрядження акумулятора можна зробити 2500 знімків, однак у режимі перегляду в реальному часі цей показник зменшиться до 600 зображень, у порівнянні 620/860 знімків у разі використання видошукача/РК-дисплея бездзеркальної камери EOS R3. Тож, якщо ви прихильник використання заднього РК-дисплея, з бездзеркальними камерами ви отримаєте більше знімків на одному заряді.

Бездзеркальна та дзеркальна камера: вибір

І бездзеркальні, і дзеркальні камери мають свої сильні та слабкі сторони. Вибір багато в чому залежить від типу фотографій, які ви робите, і переваг, які ви хочете отримати, використовуючи вибрану камеру/об’єктив.

Якщо ви бажаєте мати легку камеру з високою кадровою частотою для зйомки подорожей, то ідеальним вибором може стати бездзеркальна камера, наприклад, EOS R10. Якщо ви хочете використовувати RF-об’єктиви нового покоління, то вам потрібна бездзеркальна камера системи EOS R, яка має додаткові переваги, зокрема вбудовані інструменти для корекції зображень та ефективне відстеження під час автофокусування, а також можливість використання улюблених EF-об’єктивів завдяки асортименту EF-EOS R-адаптерів.

Якщо ви хочете попередньо переглядати зображення у видошукачі із застосованими параметрами зйомки, то вам підійде бездзеркальна камера з електронним видошукачем — однак режим перегляду в реальному часі на задньому РК-дисплеї дзеркальної камери працюватиме аналогічно. До того ж дзеркальна камера з оптичним видошукачем усуває навіть найменшу затримку найшвидших EVF бездзеркальних камер, а також має більший ресурс акумулятора.

Функції удосконаленого автофокусу, наприклад автофокусування на оці тварини й автофокусування на транспортних засобах, доступні лише в найновіших камерах системи EOS R, але спеціальний чіп автофокусування в професійних дзеркальних камерах може працювати швидше. З камерами системи EOS R ви маєте можливість обирати між зйомкою з електронним або механічним затвором, тоді як більшість дзеркальних камер мають лише механічний затвор. Якщо для вас надзвичайне значення має абсолютно безшумна зйомка, і ви не фотографуєте динамічні події, коли ковзний затвор може стати проблемою, то вам у пригоді стане електронний затвор.

Ергономіка та автофокус, тип затвора та витримка... Якщо у вас є можливість, випробуйте камеру, яка вас цікавить, тому що найкращий спосіб обрати те, що підійде саме вам, — спробувати на практиці.



*Можуть лунати звуки, окрім звука затвора (звук діафрагми, приводу фокусування, звук електроніки тощо).


Автори: Емі Девіс (Amy Davies) і Алекс Саммерсбі (Alex Summersby)

Пов’язана продукція

Схожі статті

  • Розділене зображення, де камера Canon EOS R6 лежить на великому порослому мохом камені, а поруч — модель Canon EOS R7.

    ТЕХНОЛОГІЯ

    Прояснення щодо APS-C і повнокадрових камер

    У чому різниця між APS-C і повнокадровими камерами, і яка з них підійде вам?

  • Жінка у літній сукні та капелюсі підносить Canon EOS R10 до обличчя і дивиться у видошукач, стоячи на фоні іспанської архітектури з великою кількістю деталей.

    ФОТОГРАФІЇ З ПОДОРОЖЕЙ

    Тур по Севільї з камерою EOS R10

    Блогер Діана Міллос з’ясовує, чому ця креативна камера — ідеальний супутник у подорожах.

  • Молода жінка в зимовій шапці фотографує осіннє листя на камеру Canon з великим об’єктивом.

    ПОСІБНИК ПОКУПЦЯ

    Найкращий комплект для майбутніх професіоналів

    Три посланця Canon обговорюють найкращі камери та об’єктиви для тих, хто лише починає працювати в індустрії.

  • Камера Canon PowerShot G7 X Mark III із закріпленим на руці карданним підвісом, розміщеним на стіні поруч із балончиками з фарбою.

    СТВОРЕННЯ ВІДЕОБЛОГУ

    Найкраще обладнання для створення контенту

    Дізнайтеся, яке обладнання використовують ці чотири абсолютно різних автори онлайн-контенту та як воно допомагає їм вивести контент на новий рівень.