ФОТОГРАФІЯ ДИКОЇ ПРИРОДИ

Як робити неймовірні знімки дикої природи на камеру Canon

Десять інноваційних порад і прийомів, що виведуть ваші фотографії дикої природи на новий рівень.
Червона білка біжить по килиму із засохлого листя та опалих пелюсток, дивлячись прямо в камеру.

Непередбачувані тварини, які рухаються швидко, рідко й хаотично, мабуть, є одними з найскладніших об’єктів для фотографування.

Але належні знання спростять створення знімків, якими ви пишатиметеся. Як і у випадку спортивної фотографії, ефективна підготовка, пошук правильної позиції, знання того, який комплект обладнання вам потрібен (і як його використовувати), а також очікування несподіванок — усе це ключові моменти під час фотополювання.

Ось 10 наших найкращих порад зі створенні чудових знімків дикої природи.

1. Дізнайтеся свій об’єкт зйомки

Іспанська рись, що стоїть на скелі та дивиться прямо на фотографа в національному парку в Андухарі в Іспанії.

Корисно дізнатися, як рухаються й поводяться тварини в дикій природі, щоб зрозуміти, як краще їх фотографувати. Знято на Canon EOS R7 з об’єктивом Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM із витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 1250. © Дені Коннор (Dani Connor)

Знання середовища проживання й поведінки тварин, яких ви фотографуєте, дуже важливо і допоможуть вам зберегти час у польових умовах. Знання того, в яку пору року той чи інший вид тварин активний, допоможе вам спланувати зйомку. Чудові знімки дикої природи майже завжди потребують знань та організації.

2. Практика, практика й знову практика

Лебідь, що піднімається з води з розпростертими крилами.

Фотографування дикої природи вимагає терпіння й практики — але очікування на ідеальний момент може дати неймовірні результати. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 600mm F4L IS USM з витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/4 та ISO 800.

Немає великого сенсу бути в потрібному місці у слушний момент, якщо ви не можете сфотографувати те, що перебуває перед вами. Миттєва зйомка вимагає практики. Фотографування полохливих тварин означає, що вам доведеться йти шляхом проб і помилок, поки ви не зрозумієте, що вам підходить.

Установіть годівниці для птахів у саді й знімайте їх через вікно або з імпровізованого укриття, використовуючи варіооб’єктив з телеоб’єктивом, наприклад, Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM або Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Варіооб’єктив дозволить вам регулювати фокусну відстань, наприклад 400 мм у моделі RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, що означає, що ви зможете наблизити навіть найменших істот, не потривоживши їх.

Також можна провести час із фотоапаратом у найближчому парку або заповіднику, щоб краще зрозуміти поведінку тварин. Чим більше ви тренуєте своє око й швидкість реакції, то краще у вас будуть виходити фотографії в дикій природі.

3. Підходьте ближче

Крупний план червоного ока птаха з коричневим пір’ям, що сидить на гілці.

Зазвичай краще за все зосередитися на очах тварини, оскільки саме до них природним чином притягається увага глядача. Знято на Canon EOS R7 з об’єктивом Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM та екстендером Canon EF 1.4x III з кільцем керування адаптера кріплення EF-EOS R із витримкою 1/400 с, діафрагмою f/4 та ISO 320. © Дені Коннор (Dani Connor)

Більшість чудових знімків дикої природи демонструють дію крупним планом. Фізичне наближення до диких тварин зазвичай призводить до змінення їхньої поведінки або, ще гірше, повністю їх відлякує. Довгофокусний об’єктив дозволяє робити знімки, які детально відображають події, і кінцеве зображення можна буде додатково обрізати.

Автофокус із відстеженням тварин, доступний на камері Canon EOS R7 і повнокадровій камері Canon EOS R6, розпізнає собак, кішок і птахів, визначаючи тіло, обличчя або очі об’єкта, завдяки чому ви можете робити абсолютно різкі знімки тварин у русі.

4. Підберіть правильний об’єктив

Руда білка сидить на гілці високо на дереві.

Довгофокусний телеоб’єктив просто необхідний для фотографування дикої природи, де потрібно зберігати достатню відстань. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon EF 70–200mm f/ 2.8L IS III USM із фокусною відстанню 200 мм, витримкою 1/320 с, діафрагмою f/4 та ISO 5000. © Роберт Марк Леман (Robert Marc Lehmann)

Коли йдеться про об’єктиви, вибирати потрібно з розумом. Модель RF 100-400mm F5.6-8 IS USM має потужний діапазон збільшення, який робить її універсальнішою. Для ще більшого охоплення із супер-телеоб’єктивом на такій повнокадровій бездзеркальній камері, як Canon EOS RP, існують моделі із фіксованим фокусом Canon RF 600mm F11 IS STM та RF 800mm F11 IS STM.

Якщо у вас є камера формату APS-C, наприклад Canon EOS R7, і ви хочете почати з малого з точки зору збірки та бюджету, розгляньте RF-S 18-150MM F3.5-6.3 IS STM.

Оскільки сенсор у камері APS-C менший за сенсор у повнокадровій камері, він не захоплює всю ширину зображення, яке той самий об’єктив створив би на повнокадровій камері — існує «коефіцієнт обрізання» близько x1,6, який дає ефект збільшення сцени, оскільки об’єкт зйомки набагато більший у кадрі. Наприклад, використовуйте об’єктив RF 100-400mm F5.6-8 IS USM разом із Canon EOS R7 і отримайте «ефективну фокусну відстань» 160–640 мм.

Щоб визначити ефективну фокусну відстань об’єктива на камері, скористайтеся безкоштовною програмою Canon Photo Companion із калькулятором ефективної фокусної відстані.

5. Зберігайте стійкість

Лисеня стоїть на пагорбі, що вкритий мохом.

Під час зйомки дикої природи часто не буває часу встановити штатив. На допомогу приходить стабілізація зображення, що забезпечує стабільно чіткі знімки з рук навіть за використання довгофокусних теле- та макрооб’єктивів.

Тремтіння камери — ворог різких знімків під час використання телеоб’єктивів.

Переважна більшість телеоб’єктивів Canon обладнані високоефективним оптичним стабілізатором зображення для боротьби з цим явищем, що зазвичай відповідає збільшенню експозиції приблизно на 3–5 ступенів. Це може мати величезне значення під час фотографування дикої природи з рук, коли короткі витримки можуть бути непрактичними за будь-якого освітлення, крім прямого сонячного світла. 5-ступеневий стабілізатор зображення на моделі Canon RF 600mm F11 IS STM дозволяє робити стабільно різкі знімки за витримки 1/20 секунди замість 1/640.

Використовуйте стабілізатор зображення для телефото- і макрозйомки, зокрема у разі роботи з рук. Однак якщо камера встановлена на штативі, стабілізатор зображення краще відключити.

6. Зберігайте фокус

Хижий птах у небі.

Якщо ви потайливі й зумієте не злякати птахів та інших чутливих істот, ви можете витратити час на відпрацювання різних технік зйомки, відточуючи свою майстерність. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM із фокусною відстанню 451 мм, витримкою 1/8000 с, діафрагмою f/6,3 та ISO 4000. © Роберт Марк Леман (Robert Marc Lehmann)

Під час зйомки дикої природи важливо забезпечити різкість об’єкта в потрібній області. Моделі лінійки бездзеркальних камер Canon EOS R обладнані високоефективною системою автофокусування Dual Pixel AF, яка забезпечує швидке автофокусування з виявлення фази просто на матриці, а також охоплює більшу частину кадру. Технологія Dual Pixel AF також присутня в більшості найновіших моделей цифрових дзеркальних фотокамер EOS і доступна під час зйомки в режимі Live View.

Намагайтеся тримати фокус на найважливішій частині об’єкта, зазвичай на очах. У камерах Canon EOS R7 і EOS R6 є режим автофокусування з визначенням очей тварин, який автоматично шукає очі в сцені та фіксується на них. Функція слідкуючого автофокусування AI Servo безперервно відстежує диких тварин у русі, навіть якщо вони пересуваються дуже швидко, щоб забезпечити різкість знімків. Спробуйте зробити серію знімків в найшвидшому режимі камери — це допоможе зловити потрібний момент.

7. Швидкість має значення

Зебра біжить через поле.

Щоб дізнатися більше про фотографування руху, ознайомтеся з нашими корисними порадами щодо фотографування рухомих об’єктів.

Правильна витримка — ключовий момент під час фотографування дикої природи. Логічним кроком під час зйомки швидких об’єктів є зменшення витримки. Однак, можливо, вам захочеться додати трохи розмитості за допомогою довшої витримки, наприклад на кінчиках крил птаха, щоб створити відчуття руху.

Коли ви краще опануєте своє обладнанням, ви можете ще збільшити витримку — можливо, до 1/10 секунди, і навіть застосувати техніку панорамування, щоб ще більше підсилити відчуття руху.

Емпіричне правило каже, що витримка повинна бути не менше, ніж фокусна відстань на повнокадровому об’єктиві. Так, якщо ви використовуєте об’єктив 600 мм, наприклад Canon RF 600mm F11 IS STM, вам знадобиться витримка принаймні 1/600 секунди за вимкненого стабілізатора зображення — на більшості камер це буде 1/640.

8. Враховуйте світло: застосовуйте підсвічування на максимум

Олень стоїть у довгій траві.

Золота година називається саме так не даремно. Протягом першої години після сходу та останньої години перед заходу сонце стоїть низько в небі, надаючи світлу золотистого теплого відтінку. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 100-400MM F5.6-8 IS USM з фокусною відстанню 373 мм, витримкою 1/1250 с, діафрагмою f/8 та ISO 1250. © Бен Хол (Ben Hall)

Ви можете поліпшити свої знімки, вибравши правильні умови освітлення для фотографування об’єктів. З огляду на особливості поведінки тварин намагайтеся використовувати раннє ранкове або пізнє вечірнє сонце, що створює тепле слабке освітлення, яке дає насичені кольори й глибокі тіні.

9. Управління глибиною різкості

Олень висунув голову з-під килима рослин, які видображаються розмитими.

Навіть якщо в телеоб’єктива немає «швидкої» діафрагми, його все одно можна використовувати для розмиття фону на знімках, оскільки велика фокусна відстань дозволяє створити враження досить великої глибини різкості навіть за відносно вузької діафрагми. Це відбувається завдяки здатності телеоб’єктивів «стискати» відстань, наближаючи розмитий несфокусований фон до об’єкту зйомки. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 100-400MM F5.6-8 IS USM з фокусною відстанню 400 мм, витримкою 1/60 с, діафрагмою f/8 та ISO 1250. © Бен Хол (Ben Hall)

Ця порада дійсно важлива. У стандартному фотографуванні зазвичай використовується режим зйомки з пріоритетом діафрагми (AV на диску камери). Для макрооб’єктивів через близьку робочу відстань діафрагма закривається до f/16, f/22 або більше, щоб максимізувати глибину різкості й забезпечити фокусування на всьому кадрі.

Ви можете поліпшити свої фотографії дикої природи, використовуючи ефект боке, що робить об’єкт фокусом зображення. Однак ви також можете уникнути розмиття фону, якщо хочете продемонструвати оточення дикої тварини.

Більша фокусна відстань може посилити розмиття фону. Саме тому телеоб’єктиви дозволяють ефективно ізолювати об’єкт зйомки й перетворити фон на позбавлене деталей розмиття. Тож якщо ви хочете зробити ефект боке потужнішим, зробіть кілька кроків назад і збільште фокусну відстань.

10. Дуже великі плани

Коричневий павук, що стрибає, сидіть на гілці.

Макрозйомка живих об’єктів може бути непростим завданням, тому вам знадобиться відповідне обладнання й багато терпіння, щоб зробити справді видатні фото. Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM із витримкою 1/250 с, діафрагмою f/8 та ISO 500. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Правильне компонування сцени й розміщення об’єкта в природному контексті можуть зробити вашу фотографію дуже виразною. Для цього вам знадобиться ширококутний об’єктив. Для дрібних об’єктів, як-от птахи й навіть комахи, ефективнішою з точки зору кінцевого зображення буде зйомка крупним, щоб об’єкт не загубився в широкому кадрі. Для цього буде потрібний спеціальний макрооб’єктив. Хоча це й не макрооб’єктив, ви можете скористатися навіть моделлю Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, який забезпечує 0,41-кратне збільшення і можливість близького фокусування, що дозволяє отримувати зображення, дуже близькі до макрозйомки за характеристиками.

Сучасні макрооб’єктиви Canon зазвичай мають функцію гібридної стабілізації зображення, яка коригує як зсув за осями x та y, так і більш звичайні кутові коливання. Це робить ці моделі найкращими об’єктивами для зйомки з рук дуже великих планів. Об’єктиви Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM та RF 85mm F2 MACRO IS STM є прикладами моделей із фіксованим фокусом, що забезпечують 0,5-кратне збільшення для макрозйомки на найближчій відстані.

Перевага макрооб’єктива в тому, що він дозволяє створювати фотографії, на яких зображено щось більше, ніж ми зазвичай бачимо на екрані або в журналі. Ви можете показати крихітних комах як вражаючих лупатих монстрів або продемонструвати складні деталі, які зазвичай залишаються непомічені людським оком.

Якщо ви шукаєте оптимальний об’єктив для зйомки дикої природи, чому б не ознайомитися з нашим повним керівництвом.


Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • Бездзеркальні камери

    EOS RP

    Ця компактна, легка та інтуїтивно-зрозуміла повнокадрова бездзеркальна камера була спеціально розроблена для фотографування під час подорожей та повсякденної зйомки.
  • Об’єктиви RF-S

    RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Об’єктив APS-C серії EOS R, кут огляду якого варіюється від широкого кута до кута огляду, як у телеоб’єктивів, ідеально підходить для зйомки подорожей, дикої природи, спорту та сцен із життя.
  • Телеоб’єктив зі змінною фокусною відстанню

    RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

    Універсальний, компактний і легкий об’єктив RF 100-400 мм з 5,5-ступеневим стабілізатором зображення для зйомки дикої природи й динамічних сюжетів без зайвих зусиль.
  • Об’єктиви RF

    RF 600mm F11 IS STM

    Компактний та легкий революційний супертелеоб’єктив, що ідеально підходить для тих, хто фотографує в умовах дикої природи, сафарі або під час подорожей потягами.
  • Об’єктиви RF

    RF 800mm F11 IS STM

    Компактний, легкий і потужний супер-телеоб’єктив, орієнтований, перш за все, на ентузіастів, які фотографують дику природу й прагнуть до максимального охоплення під час зйомки.
  • Об’єктиви для цифрових дзеркальних камер

    EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM

    Якісний зум-об’єктив з інноваційним дисплеєм і технологією Nano USM для зйомки спортивних змагань і дикої природи.
  • Об’єктиви для цифрових дзеркальних камер

    EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

    Компактний телеоб’єктив
  • Об’єктиви для EOS M

    EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM

    Телеоб’єктив із зумом, стабілізатором зображення та кроковим двигуном для зйомки віддалених об’єктів.

Схожі статті

  • ФОТОГРАФІЯ ДИКОЇ ПРИРОДИ

    Найкращі об’єктиви для знімання дикої природи

    Ці об’єктиви зі змінною та фіксованою фокусною відстанню допоможуть вам робити неймовірні фотографії диких тварин.

  • ДИКА ПРИРОДА

    Монокуляр чи бінокль: що краще для спостереження за птахами?

    PowerShot ZOOM від Canon — це кишенькова монокулярна камера, яка ідеально підходить для спостереження за птахами, але якою вона є в порівнянні з біноклями Canon?

  • ДИКА ПРИРОДА

    Як фотографувати птахів

    Поради та краще обладнання для початківців для фотографування птахів.

  • ФОТОГРАФІЯ ДИКОЇ ПРИРОДИ

    Поради з фотографування дикої природи

    Професіонал Дені Коннор ділиться з фотографами-початківцями дикої природи найкращими порадами для успіху в цій галузі.