МАКРОЗЙОМКА

Основні поради й прийоми з макрозйомки

Почати практикувати макрозйомку легко: у нашій інструкції представлені кращі камери та об’єктиви Canon, а також поради та підказки для чудових фото крупним планом.
Дуже крупний план яскраво забарвленої оси, що їсть лимонно-зелений квітковий пиляк.

Фотографії крупним планом можуть забезпечити вражаючу деталізацію будь-яких об’єктів: від комах до квітів, продуктів харчування і предметів домашнього вжитку. Може здаватися, що для вдалої макрозйомки потрібне модне обладнання та професійні навички, але за допомогою всього лише кількох порад і підказок будь-хто зможе зробити приголомшливі знімки крупним планом — навіть із бюджетними камерами та об’єктивами. Усі необхідні поради ви знайдете в нашій інструкції з макрозйомки.

Як робити макрознімки?

Для простоти роботи більшість камер Canon початкового рівня мають режим макрозйомки, доступний на диску перемикання режимів або через систему меню. Це оптимізує всі відповідні налаштування для зйомки крупним планом. Повноцінна макрозйомка передбачає більше: зазвичай із використанням об’єктива, що забезпечує повне 1,0-кратне збільшення. Це означає, що невеликі об’єкти відтворюються в натуральну величину на сенсорі зображення камери. Це забезпечує максимальне збільшення під час перегляду отриманих фотографій на екрані або після друку.

У цій інструкції з макрозйомки ви знайдете відповіді на всі найпоширеніші запитання про макрозйомку та зйомку крупним планом, серед яких наведені далі.

  1. Вибір набору обладнання: ви можете робити чудові знімки крупним планом із будь-яким обладнанням, але потужна камера та спеціальний макрооб’єктив можуть допомогти вам вийти на новий рівень.
  2. Розуміння налаштувань: автоматичні режими макрозйомки відмінно підходять для звичайних крупних планів, але перемикання в режим пріоритету діафрагми (Av) або ручний режим (M) дозволить вам повністю розкрити свій творчий потенціал.
  3. Фокусування: надійні системи автофокусування Canon чудово підходять для звичайних фотографій, але для макрозйомки спробуйте такі функції, як пікове фокусування і брекетинг.
  4. Редагування фотографій: результат макрозйомки часто стає кращим після редагування, але для цього не обов’язково бути професіоналом. Достатньо просто обрізати знімки — це допоможе виділити дрібніші деталі, а точкове редагування може допомогти поліпшити кінцевий результат.

Найкращій набір обладнання для макрозйомки

Дуже крупний план раковини, на якому видно текстуру в спіралях.

Як і інші камери Canon із системою EOS R, EOS RP має безліч потужних функцій, які полегшують макрозйомку, зокрема пікове фокусування і брекетинг фокусування. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 15 с, діафрагмою f/4 та ISO 100.

Дуже крупний план червоної квітки, на якому видно деталі на пелюстках.

Камеру EOS RP також оснащено заднім сенсорним екраном зі змінним кутом огляду. Він дуже добре себе зарекомендував під час макрозйомки під складними кутами, а також він дозволяє швидко та легко фокусуватися для загальних крупних планів: ви можете просто торкнутися зображення на екрані попереднього перегляду в точці, у якій ви хочете виконати автофокусування. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/10 с, діафрагмою f/4 та ISO 100.

Вам не потрібні дорогі камери та об’єктиви, щоб знімати крупним планом. Найкраща камера для макрозйомки — це та, яка у вас є під рукою. Багато камер початкового рівня з функцією наведення і зйомки мають режим макрозйомки, який дозволяє зменшити відстань фокусування до 1 см. Компактна камера Canon PowerShot G7 X Mark III має потужніший режим макрозйомки з бонусом у вигляді пікового фокусування для точного ручного фокусування, до якого ми повернемося пізніше.

Камери EOS зі змінними об’єктивами забезпечують велику маневреність під час зйомки крупним планом, оскільки ви можете підібрати ідеальний об’єктив для будь-якого завдання. Вони також оснащені сенсорними екранами зі змінним кутом огляду, які дозволяють знімати під будь-яким кутом і мають функції брекетингу фокусування та пікового фокусування.

Бездзеркальна камера Canon EOS M50 Mark II — це чудовий доступний варіант, особливо в поєднанні з об’єктивом EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM. Він підтримує 1,2-кратне максимальне збільшення, і це перший у світі об’єктив з автофокусом, оснащений вбудованим світлодіодним Macro Lite для підсвічування об’єкта.

Крупний план серцевини троянди, знятий із вимкненим вбудованим кільцевим спалахом Macro Lite.

Об’єктив Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM оснащений вбудованим кільцевим спалахом Macro Lite, і на знімку вище видно різницю завдяки освітленню. Знято на камеру Canon EOS M3 (на заміну якій прийшла модель Canon EOS M6 Mark II) з об’єктивом Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM із витримкою 1,3 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 100.

Крупний план серцевини троянди, знятий зі включеним вбудованим кільцевим спалахом Macro Lite.

Додаткове підсвічування допомагає усунути тіні й темряву на фото. Знято на камеру Canon EOS M3 з об’єктивом Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM із витримкою 0,4 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 100.

Які об’єктиви найкраще підходять для макрозйомки?

Багато об’єктивів для камер Canon EOS мають надзвичайно короткі мінімальні фокусні відстані (MFD). Це, зокрема, об’єктив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM для камер із системою EOS R, який має мінімальну фокусну відстань 13 см, і EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II для цифрових однооб’єктивних дзеркальних камер із сенсором APS-C, який має мінімальну фокусну відстань 25 см і який можна використовувати для системи EOS R або камер серії EOS M через адаптер кріплення EF-EOS R чи EF-EOS M. Те саме стосується об’єктива Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM з вбудованим кільцевим спалахом Macro Lite, подібним до EF-M 28mm, і це фантастичний доступний варіант для вибору першого макрооб’єктива.

Дуже крупний план листа, на якому видно його складну структуру.

Як і більшість нових макрооб’єктивів Canon, RF 85mm F2 MACRO IS STM оснащений гібридним стабілізатором зображення. Він протидіє руху зі сторони в сторону, а також угору й вниз, завдяки чому стабілізація набагато ефективніша за ручної зйомки крупним планом і макрозйомки. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом RF 85mm F2 Macro IS STM з витримкою 1/40 с, діафрагмою f/2 та ISO 800.

Дуже крупний план голови і крил метелика.

Об’єктив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM з 1,4-кратним збільшенням дозволяє відобразити неймовірні деталі, як-от окремі лусочки на крилах цього метелика. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM з витримкою 1/50 с, діафрагмою f/4,5 та ISO 3200. © Фото Олівера Райта (Oliver Wright Photography)

Для ентузіастів, які бажають вивести якість своєї творчої макрозйомки на новий рівень, ідеально підходять спеціальні макрооб’єктиви й повнокадрові камери Canon. Повнокадрові сенсори в Canon EOS RP і EOS R6 забезпечують неймовірну якість зображення за слабкого освітлення, гарантуючи чіткість знімків навіть за високих значень ISO. Обидві камери також мають режим брекетингу фокусування, який особливо підходить для макрозйомки, про що ми розповімо трохи пізніше. Чудовими додатковими об’єктивами є Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM та RF 85mm F2 MACRO IS STM. Вони забезпечують максимальне 0,5-кратне збільшення і йдуть у комплекті з гібридними стабілізаторами зображення, щоб фото з портативних пристроїв не розмивалися.

Те ж стосується і Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM для цифрових однооб’єктивних дзеркальних фотокамер. Якщо є потреба в особливо великому збільшенні, провідний об’єктив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM забезпечує величезне 1,4-кратне масштабування.

Найкращі налаштування для макрозйомки

Жінка робить макрозйомку раковини за допомогою камери та об’єктива Canon. Вона одягнена в зимовий одяг і опирається ліктями на пісок для підтримки.

Подумайте, як багато деталей ви можете зафіксувати на ширококутному пейзажному знімку. Тепер уявіть, що ви можете заповнити більшу частину сенсора зображення камери чимось розміром із поштову марку. Навіть 0,5-кратне макрозбільшення може виявити дрібні деталі, які зазвичай невидимі неозброєним оком.

Чоловік використовує камеру з великим об’єктивом, щоб сфотографувати крупним планом комаху на аркуші.

Під час зйомки комах та іншої комашні крупним планом можна зловити кадр і відразу втратити його. Щоб підвищити кількість вдалих кадрів, можна вибрати режим автофокусування AI Servo (безперервний) і режим високошвидкісної безперервної передачі. Тримайте кнопку спуску затвора затиснутою, щоб швидко зробити серію послідовних знімків і мати кілька фото про запас.

Режим макрозйомки багатьох камер Canon добре працює, але краще взяти управління у свої руки для більш творчої зйомки крупним планом за допомогою камер любительського рівня. Використання напівавтоматичного та ручного режимів може дати хороший результат.

Особлива проблема полягає в тому, що глибина різкості (відстань між найближчою і найдальшою точками об’єкту на фото, які мають високу різкість) стає дуже маленькою в разі зйомки крупним планом і зовсім крихітною за повноцінної макрозйомки. Щоб збільшити глибину різкості, ви можете перемикатися в режим зйомки Av (пріоритет діафрагми) і встановити вузьку діафрагму від f/16 до f/22. Однак якщо освітлення не дуже яскраве, для правильної експозиції може знадобитися менша витримка. Зазвичай це не проблема, якщо ви використовуєте штатив для макрозйомки квітів і знімаєте крупним планом їжу та інші предмети для натюрморту, але через тьмяне освітлення зображення можуть здаватися плоскими. Під час зйомки в приміщенні можна додати світла за допомогою настільної лампи або використати денне світло з вікна. Світлодіодні лампи для фотозйомки також є хорошим варіантом, як і світлодіодний вбудований кільцевий спалах Macro Lites у деяких об’єктивах Canon, згаданих вище.

Для макрозйомки комах потрібно встановити коротку витримку, щоб фіксувати їхній рух. Вона також потрібна, коли йдеться про інші живі об’єкти, наприклад під час макрозйомки очей. Один зі способів досягти цього з використанням вузької діафрагми — збільшити значення ISO камери. Однак перехід на більш високе значення ISO може привести до втрати дрібних деталей і збільшення шуму зображення — саме тут вступають у гру можливості повнокадрових камер із низьким рівнем шуму, як-от EOS RP або EOS R6.

Рішення для більш кваліфікованих фотографів — це використання спалаху або спеціального спалаху Speedlite. Дуже коротка тривалість спалаху може ефективно «заморозити» рух, як і додавання освітлення. Для максимального контролю під час зйомки крупним планом і створення ефекту безтіньового освітлення під час макрозйомки можна використовувати кільцевий спалах для макрозйомки Macro Ring Lite MR-14EX II Canon, сумісний із більшістю макрооб’єктивів Canon.

Прийоми макрозйомки

Знімок крупним планом кульки ванільного морозива в тонкому шарі шоколаду навколо з присипаними декоративними деталями та тонким зеленим листом.

Для досягнення максимальної різкості як під час зйомки дуже крупним планом, так і під час макрозйомки потрібно забезпечити максимальну стійкість камери. Знято на камеру Canon EOS M50 Mark II з об’єктивом Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro IS USM із витримкою 1/125 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 2500.

Знімок крупним планом яскраво-рожевої квітки.

Природа володіє прихованими глибинами краси, які ви можете розкрити під час зйомки крупним планом і макрозйомки. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM з витримкою 1/1250 с, діафрагмою f/2 та ISO 400. © Ілві Ньокіктьен (Ilvy Njiokiktjien)

Фокусування може бути складним завданням під час зйомки крупним планом і вимагає максимальної точності через зазвичай невелику глибину різкості. Програма Canon Photo Companion має корисний інструмент, який обчислює найближчі та найдальші точки фокусування, глибину різкості й гіперфокальну відстань залежно від камери та налаштувань.

Для фотографування натюрмортів, як-от макрозйомки продуктів харчування, найкраще встановити камеру на штатив або іншу підставку, щоб вона була зафіксована на місці й не було ніякого руху, а зображення не розмивалося. Щоб забезпечити повну статичність, використовуйте двосекундний таймер автоспуску камери або пульт дистанційного керування, щоб не доводилося торкатися камери під час зйомки.

Навіть під час використання штатива вібрацію може спричинити дотик до камери безпосередньо перед експозицією, а в разі цифрової однооб’єктивної дзеркальної фотокамери — порух дзеркала. Налаштування, доступні в більшості цифрових однооб’єктивних дзеркальних камер Canon, добре продумані й дозволяють використання двосекундної затримки автоспуску в поєднанні з режимом блокування дзеркала. Потім дзеркало припідніметься за дві секунди до того, як буде зроблений знімок, забезпечуючи достатньо часу для розповсюдження вібрацій. У таких ситуаціях також доречно було б скористатися програмою Canon Camera Connect, оскільки вона дозволяє керувати камерою з телефону.

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Коли камера зафіксована на місці, автофокусування може добре працювати, якщо ви використовуєте одноточкове автофокусування і точно вирівняєте точку з тією частиною об’єкта, яку хочете зробити найбільш чіткою. Ручне фокусування може працювати ще краще, як показано на відео вище. Нові бездзеркальні камери Canon EOS M і всі бездзеркальні камери системи EOS R оснащені функцією максимального фокусування (ваш об’єктив повинен працювати в режимі MF). Увімкніть цю функцію, і ділянки всередині рамки зображення будуть відображатися у видошукачі або на задньому екрані по мірі їхнього попадання у фокус, що дозволить точно налаштувати знімок. Або ж ви можете використовувати збільшений попередній перегляд потрібної ділянки, щоб застосовувати оптимальне ручне фокусування. Ви можете використовувати ту ж техніку на задньому екрані цифрових однооб’єктивних дзеркальних камер Canon, обравши режим перегляду в реальному часі.

Навіть за найточнішого фокусування і вузькій діафрагмі іноді ви все одно не зможете отримати однакову чіткість переднього та заднього планів зображення, як вам хотілося б. Це, знову таки, відбувається через дуже малу глибину різкості під час зйомки крупним планом. Деякі камери Canon, зокрема Canon EOS RP і EOS R6, мають режим брекетингу фокусування. Він чудово підходить для макрозйомки, бо в такому режимі робиться серія знімків, які автоматично проходять через діапазон фокусних відстаней між кожним кадром. Потім серію можна об’єднати в єдине зображення на етапі редагування, що призведе до ширшої фокальної площини.


Щоб підкреслити деталі, спробуйте поекспериментувати з різними джерелами світла, починаючи від природного навколишнього освітлення і відбиття світла листом білого картону або паперу до використання фотографічної світлодіодної панелі освітлення або спалаху Speedlite. Деякі макрооб’єктиви Canon також оснащені вбудованою функцією Macro Lite, яка допомагає усувати тіні й темряву.

Як редагувати макрознімки?

Задній екран камери Canon EOS R6, що показує режим зйомки RAW і налаштування для зображення голови папуги крупним планом.

Багато камер Canon підтримують режим RAW-якості. Установлюйте його, щоб мати максимальну свободу дій на етапі редагування, використовуючи програмне забезпечення, як-от Digital Photo Professional від Canon (доступне для безкоштовного завантаження). Ви зможете точно налаштувати експозицію і баланс білого для оптимальної яскравості й передачі кольору без погіршення якості зображення. Ви також можете додати різкості або використати маску зменшення різкості, щоб підкреслити деталі та посилити ефект, відрегулювавши чіткість, контрастність, колірний тон і насиченість.

Переважна більшість зображень крупним планом і макрознімків стають значно кращими після незначного редагування. Якщо мінімальна відстань фокусування об’єктива не дозволяє наблизитися до об’єкта так близько, як вам хотілося б, не панікуйте. Можна творчо обрізати знімок на етапі редагування, видалити непотрібну периферію зображення і зберегти тільки ту частину, яку ви хочете.

Ніщо не досконале. Під час макрозйомки або фотографування крупним планом високий рівень деталізації на фотографії підкреслить будь-які сліди пилу, плям та інші недоліки. Пензлик для точкового редагування або інструмент клонування в програмі для редагування зображень можуть ефективно замаскувати їх, відтворюючи яскравість, колір і текстуру з навколишніх пікселів.

Нові версії Digital Photo Professional (DPP) від Canon також мають інструмент для створення композицій по глибині. Це автоматизує процес перетворення серії зображень, знятих у режимі брекетингу фокусування камери системи EOS R System, об’єднуючи їх у єдине зображення. Він ідеально підходить для збільшення ефективної глибини різкості під час зйомки крупним планом і макрозйомки.


Сподіваємося, ці поради та прийоми пояснюють, як легко почати практикуватися в макрозйомці, і надихнули вас удосконалюватися в роботі з деталями й знімати власні крупні плани.



Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція

Схожі статті