ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

Покращуйте композицію на власних фотографіях

Композиція може зробити звичайний знімок чудовим — або навпаки. Ось 10 методів, які допоможуть вам робити чудові фото, композиція яких ідеально передає ваш особистий стиль.
Самотнє дерево в тихій воді вимальовується на фоні нічного неба, пронизаного помаранчевими смугами, і відкидає відблиски на водну поверхню.

Свобода творчості й вираження емоцій — одна з прекрасних сторін мистецтва фотографії. Тому поради щодо застосування правил фотографічної композиції можуть здатися чимось, що звужує ці межі. Однак знання деяких простих принципів фотокомпозиції допоможуть вам робити виразніші знімки й втілювати сюжети в життя саме так, як ви хочете, щоб їх побачили.

Опанувавши основи композиції та компонування знімків, ви почнете застосовувати їх автоматично й зможете знайти власний стиль — і, можливо, навіть час від часу порушуватимете ті «правила».

У цій статті ми розповімо про 10 методів фотокомпозиції, обговоримо, як кожен із них дає змогу збалансувати розташування елементів на знімку й допомагає вести погляд глядача через кадр.

1. Правило третин

Задній РК-екран фотокамери Canon відображає лінії сітки на зображенні хатинки в горбистій місцевості.

Тут застосовується правило третин, і трава, гори й небо займають третину зображення. Об’єкт зйомки — дерев’яна хатинка — також розташована в точці перетину ліній сітки.

Молодий пес із біло-рудою шерстю, нашорошивши вуха, пильно дивиться праворуч.

Для досягнення максимального ефекту на фотопортретах намагайтеся розташовувати очі об’єкта зйомки приблизно у верхній третині кадру. Цей принцип застосовується незалежно від вертикального положення об’єкта зйомки в кадрі. Це корисне емпіричне правило також не залежить від положення об’єкта за горизонталлю, але якщо зсунути його від центру, враження буде не таким статичним. Знято на камеру Canon EOS R50 з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM з витримкою 1/800 с, діафрагмою f/2 та ISO 100.

У певних ситуаціях варто розмістити об’єкт зйомки в центрі кадру: така композиція добре працює за простих умов, наприклад на портретах, де освітлене лише обличчя, а фон набагато темніший. Однак асиметричні композиції виглядатимуть жвавішими й динамічнішими. Якщо застосувати до фотографії правило третин, згідно з яким об’єкт зйомки має бути розташований у правій або лівій третині кадру, зображення може вийти цікавішим і привабливішим.

Багато камер, включно з моделями системи Canon EOS R, такими як EOS R50, EOS R10 та EOS R7, відображають сітку розміром 3 × 3 у видошукачі або на задньому РК-екрані. Корисним композиційним методом є розміщення об’єкта зйомки в одній із точок, де перетинаються горизонтальні й вертикальні лінії.

2. Вирівнювання

Електронний індикатор рівня на екрані камери Canon використовується для вирівнювання горизонту в сцені на пляжі.

Якщо ви тільки не вирішили нахилити камеру для створення творчого ефекту, намагайтеся вирівняти горизонт, перш ніж робити знімок. Це особливо актуально, коли йдеться про фотографування озера чи моря, де через нахилений горизонт вода виглядатиме так, нібито вона витікає з кадру.

Лінії сітки також допомагають контролювати рівень горизонту. У багатьох камерах на екрані відображається електронний індикатор, який змінює колір із червоного на зелений, коли камера розташовано рівно. Деякі камери Canon із вбудованим стабілізатором зображення (IBIS), такі як EOS R7, також мають функцію автоматичного нівелювання. Коли її ввімкнено, вона автоматично коригує положення сенсора, щоб компенсувати навіть незначний нахил і забезпечити прямий горизонт на фото.

Фотографія скелі на мілководді в напрямку скелястого виступу в морі, зроблена з вимкненою на камері функцією автоматичного вирівнювання, через що на зображенні виникає нахил.
Фотографія скелі на мілководді в напрямку скелястого виступу в морі, зроблена з увімкненою на камері функцією автоматичного вирівнювання, через що горизонт на зображенні ідеально вирівняний.

Автоматичне вирівнювання вимкнено

Автоматичне вирівнювання увімкнено

Моделі EOS R50 та EOS R7 також мають функцію автоматичного вирівнювання в режимі відеозйомки зі стабілізацією зображення, яка може автоматично коригувати відео з горизонтальним нахилом.

Звісно, для створення цікавих композицій також можна просто повернути камеру під певним кутом. Такий навмисний нахил часто називають голландським, або німецьким, кутом і використовують у художніх фільмах для створення напруги або дезорієнтації, тому застосовуйте його обережно й вибирайте кут, що не виглядатиме випадковим. Якщо ви зробили один кадр із нахилом ліворуч, спробуйте зняти наступний кадр, нахиливши камеру праворуч. Цей прийом, наприклад, дає змогу передати напругу й хвилювання під час дослідження нового міста. Це чудовий спосіб урізноманітнити кадри, які виглядатимуть фантастично, коли ви їх надрукуєте. Для додаткового розмаїття також можна змінити співвідношення сторін на квадратне — і це прийом приводить нас до теми кадрування та обтинання.

3. Кадрування

Лісова стежка з деревами, що схиляються з кожного боку, і трьома фігурами людей під променями сонця вдалині.

У природних умовах, наприклад у лісі, для кадрування об’єктів зйомки можна використовувати дерева. Якщо сцена надто темна, не забудьте відрегулювати параметри експозиції, щоб досягти балансу між затемненими й засвітленими ділянками. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою 1/80 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 1600.

Мальовничий гірський пейзаж в обрамленні відкритих дверей автофургона. На передньому плані видно пару відкидних ніжок.

Для створення креативних і цікавих кадрів можна використовувати різноманітні елементи зображення, як-от задні двері цього автофургона. Знято на камеру Canon EOS R6 Mark II з об’єктивом Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM із фокусною відстанню 18 мм, витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 100. © Тедді Мореллек (Teddy Morellec)

Роблячи фото, зверніть увагу на кадрування об’єкта. Для цього можна скористатися дверним отвором або вікном: вони утворюють природні межі й допомагають зосередити увагу на сцені всередині. Наприклад, вид на місто можна сфотографувати в рамці дверного отвору готелю або квартири. У цьому випадку вікно або двері краще відкрити, щоб уникнути відбиття у склі.

Ви також можете створити ефектну рамку обтинанням фотографії для ізоляції окремих елементів. Ви можете передати зображення з камери на телефон для редагування за допомогою програми Canon Camera Connect або скористатися на комп’ютері таким програмним забезпеченням, як Canon Digital Photo Professional, а також обрізати знімок уже під час друку в одному із застосунків для друку від Canon.

Поекспериментуйте з різними варіантами обрізування. Наприклад, для пейзажів можна спробувати панорамну обрізку, щоб створити ширококутне зображення. Навіть кілька фотографій, надруковані в одну лінію, можуть створити ефект панорами, якщо вони правильно розташовані.

4. Головні лінії

Ступінчаста стежка, що спускається крізь зелень до синього моря, яке видно на задньому плані.

Знята з високої точки зміїста стежка веде глядача вниз схилом пагорба від дерев до води. Знято на камеру Canon EOS R50 з об’єктивом Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM із фокусною відстанню 18 мм, витримкою 1/125 с, діафрагмою f/11 та ISO 100.

Жінка у жовтій сукні стоїть під вишуканою аркою перед довгим вузьким басейном з водою, в якій відбивається її відображення.

Яскраві кольорові краї басейну, що сходяться, привертають увагу до фігури в жовтій сукні, яка також обрамлена арками будівлі на задньому плані. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM із фокусною відстанню 35 мм, витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 12 800.

Лінії є дуже потужним композиційним інструментом — просто тому, що ми інстинктивно хочемо дізнатися, куди вони ведуть. Вийшовши на вулицю, ми бачимо лінії всюди — стежки, річки, стіни, паркани, залізничні колії або дорожню розмітку, і всім цим можна скористатися на знімках.

Використання фізичних напрямів як композиційних елементів, що ведуть погляд крізь сцену до певної точки фокусування, є, мабуть, найефективнішим способом додати в кадр головні лінії. Щоб зняти природні лінії, потрібно правильно розташувати камеру: для створення бажаного ефекту може знадобитися піднятися вище або опуститися нижче. Камера з повністю рухомим РК-екраном зі змінним кутом нахилу допоможе вам кадрувати зображення під час зйомки з незвичних ракурсів.

Також варто враховувати напрямок руху ліній і мету, якої ви намагаєтеся досягти. Лінії, що сходяться, є ефективним засобом передачі відстані й масштабу. Горизонтальні лінії віддзеркалюють горизонт і тому можуть завдавати заспокійливого ефекту, тоді як вертикальні лінії можуть створювати напругу. Діагональні лінії, в ідеалі — знизу ліворуч угору праворуч, переносять погляд через сцену, оскільки відповідають звичному напрямку читання в більшості західних культур. Якщо ваша камера підтримує цю функцію, увімкніть відображення ліній 3 × 3 і діагоналей: це допоможе вам вирівняти діагональні лінії та провести погляд глядача крізь кадр.

Головні лінії часто можна побачити під час зйомки на відкритому повітрі як у природному, так і в антропогенному середовищі, що робить їх одним із найкращих композиційних прийомів для фотографування міських пейзажів і ландшафтів.

5. Зйомка з різних кутів

Зображення сітчастого купола, що складається із шестикутних елементів, в обсерваторії Рокко-Шідаре в Японії, зроблене з висоти пташиного польоту.

Коли ви на прогулянці, не забувайте дивитися вгору в пошуку цікавих видів. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM із фокусною відстанню 18 мм, витримкою 1/400 с, діафрагмою f/4,5 та ISO 100.

У більшості випадків фотографи роблять знімки на рівні своїх очей, однак цікавіші ракурси можна отримати, якщо розташувати камеру нижче або вище цього рівня. Фотографії, зроблені дітьми, відкривають світ по-новому: будівлі, дерева, рослини й люди здаються вищими, коли камера розташована нижче. Якщо ваша камера має екран зі змінним кутом нахилу або може підключатися до смартфона через Wi-Fi, для створення незвичної композиції її можна встановити на підлозі.

У місті з безліччю високих будівель використовуйте ширококутний об’єктив і направте камеру в небо. Використовуйте режим пріоритету діафрагми (Av) і встановіть діафрагму f/8 або f/11. Потім, направивши об’єктив камери в небо, вибудуйте композицію таким чином, щоб будівлі сходилися вгорі. Оскільки такі фотографії часто мають широкий діапазон тіней і світла, може знадобитися налаштувати яскравість фотографії за допомогою компенсації експозиції або поекспериментувати з різними режимами виміру: наприклад, експонувати передній план за допомогою точкового виміру або скористатися оцінювальним виміром для створення балансу. Корисною також може виявитися вбудована HDR-функція камери.

Більш високий кут огляду, наприклад із даху будівлі або в разі розміщення камери фотографом над своєю головою, також може зробити композицію цікавішою, надаючи кращий (у буквальному сенсі — більший) огляд сцени або ситуації.

6. Трикутники

Міст зі сталевими балками сходиться вдалині.

Повторювані трикутники на цьому зображенні, які утворюються краями дороги, що сходяться вдалині, а також опорами мосту та балок зверху, допомагають створити відчуття рівноваги й стабільності. Знято на камеру Canon PowerShot SX740 HS із витримкою 1/125 с, діафрагмою f/8 та ISO 100.

Жінка в білому топі з рюшами й чорних рукавичках спирається на стіл праворуч від себе в темній кімнаті, утворюючи трикутну фігуру.

Трикутники на портретному фото допомагають розділити кадр, спрямувати погляд глядача й створити динамічну композицію. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/200 с, діафрагмою f/2,2 та ISO 800. © Ejiro Dafé (Еджіро Дафе)

Побудова композиції по трикутниках також може зробити фотографії візуально привабливішими. Спробуйте сфотографувати краї вулиці, що зникають вдалині, і збоку кадру виникнуть трикутні секції.

Завдяки двом діагональним та одній горизонтальній лініям трикутник може додати портрету візуальної динаміки. Навіть фотографуючи людину, що сидить за столом відносно нерухомо, попросіть її розташувати руки трикутником — нехай він або вона розсуне лікті ширше й складе руки під підборіддям. Композиція буде набагато ефектнішою з естетичної точки зору.

7. Золотий перетин

Макрознімок зеленої цвітної капусти романеско, що ілюструє спіраль Фібоначчі в природі.

Золотий перетин часто зустрічається в природі, наприклад у спіральних візерунках на голівці цвітної капусти романеско. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM із фокусною відстанню 35 мм, витримкою 1/200 с, діафрагмою f/10 та ISO 400.

Зображення бетонних гвинтових сходів, знятих знизу вверх, які утворюють звивистий візерунок, що нагадує мушлю; чоловік, який стоїть на сходах, спрямовує камеру вгору.

Сходи можуть повторювати траєкторію послідовності Фібоначчі. Підкреслити вигини гвинтових сходів на фотографіях допомагає ширококутний об’єктив.

Золотий перетин (або спіраль Фібоначчі) широко використовується в мистецтві, архітектурі та дизайні для створення естетично привабливих пропорцій і композицій. Цей математичний об’єкт названий на честь італійського математика, також відомого на ім’я Леонардо Боначчі, який приблизно в 1200 році визначив послідовність висхідних чисел, співвідношення яких широко зустрічається в природі — у спіральних візерунках морських мушель, пропорціях розвитку рослин і в людському тілі.

Ідея полягає в тому, що для створення виразної композиції, що виглядатиме привабливішою для людського ока, кадр потрібно вибудовувати по лінії, яка веде погляд до основного об’єкта по спіралі. Спробуйте розташувати початок спіралі в кутку кадру та охопити якомога більшу частину кривої, щоб погляд слідував нею по всьому зображенню. Цей принцип можна застосовувати на різних фотозображеннях — від пейзажних до портретних та багатьох інших. Використовуйте ширококутний об’єктив, щоб відтворити масштаб великих архітектурних об’єктів, таких як сходи, або макрооб’єктив, якщо потрібно привернути увагу до невеликих природних спіральних форм.

8. Мінімалізм і негативний простір

Людина звисає з виступу скелі зі статуєю гірського козла на вершині. Вдалині видно гірський хребет із фіолетовим відтінком.

Розташування об’єкта зйомки точно в центрі кадру — це прийом, що є ефективним лише у деяких випадках. На цьому знімку асиметрична композиція та відкритий простір підкреслюють небезпечне становище альпініста. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM із фокусною відстанню 124 мм, витримкою 1/500 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 1600. © Улла Логман (Ulla Lohmann)

Чорний повітряний змій у правій половині фото низько пролітає над водоймою з розпростертими крилами.

Розміщення об’єктів поза центром і вільний простір, у напрямку якого вони можуть рухатися, підкреслює цей напрямок і підсилює ефект руху — або передчуття події. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM із фокусною відстанню 300 мм, витримкою 1/4000 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 48 000. © Роберт Марк Леман (Robert Marc Lehmann)

Хоча це правило здається контрінтуїтивним, мінімалістська композиція може збільшити виразність зображення. Мінімалістські композиції зосереджені на простоті й містять дуже мало елементів, але при цьому допомагають створювати глибокі зображення, що спонукають до роздумів, завдяки видаленню непотрібних деталей і привертанню уваги глядача до певної частини кадру.

Може здатися, що створити мінімалістську спрощену композицію легко, але це завдання буває складнішим, ніж із більш насиченими кадрами, адже потрібно знайти спосіб прибрати зайві візуальні елементи й фактори, що відволікають, не роблячи зображення нудним.

Для початківця простіше за все буде розташувати об’єкти зйомки на фоні «негативного» або «порожнього» простору. Наприклад, фотографуючи пляжну хатинку на фоні неба й пляжу, ми використовуємо візуальний контраст, щоб протиставити будівлю двом негативним просторам — пляжу й морю — і сфокусувати погляд на хатинці. Розфокусований фон на портреті, створений за допомогою настройки із широкою діафрагмою (з малим числом f), телеоб’єктива чи обох цих засобів, також забезпечує негативний простір, який допомагає виділити об’єкт зйомки на фоні інших предметів.

Ще один спосіб досягти мінімалізму в композиції — зосередитися на формах. Визначте в кадрі одну чи дві фігури або геометричні візерунки й спробуйте ізолювати їх (наприклад, за допомогою негативного простору).

Порожній простір також додає відчуття руху. Якщо перед об’єктом є вільний простір, то здається, що він рухається в ньому напрямку або збирається це зробити. Простір позаду може створити враження, нібито об’єкт рухається так швидко, що ось-ось вирветься з кадру.

9. Орієнтація на платформу

Пара рук тримає камеру Canon EOS R10 вертикально й наводить її на полуницю в коробці в кіоску з фруктами.

Такі фотокамери, як EOS R10 та EOS R50, підтримують вертикальний формат відео, який ідеально підходить для зйомки контенту для соціальних мереж. Камера Canon EOS R50 також може автоматично визначити, як саме ви знімаєте — вертикально чи горизонтально, і буде записувати в цьому форматі.

РК-екран камери Canon, на якому відображаються маркери співвідношення сторін, обрамляючи великий план засніженої гілки в центрі знімка.

У деяких камерах під час записування відео можуть відображатися напрямні, допомагаючи зберегти важливі елементи в кадрі, який ви згодом обріжете.

Ви маєте подумати, як відображатимуться ваші знімки й відео. Наприклад, якщо ви знімаєте для публікації в певній соціальній мережі, кінцеве зображення повинно мати вертикальне співвідношення сторін 4:5 або 9:16 залежно від платформи. Якщо ви знімаєте відео для YouTube, для створення кінематографічного ефекту вам знадобиться альбомна орієнтація з пропорціями 16:9.

Деякі камери системи Canon EOS R, такі як EOS R6 Mark II, EOS R50 і EOS R8, відображають маркери співвідношення сторін для обраних пропорцій, допомагаючи правильно кадрувати сцену. Відображатиметься весь кадр, але напрямні лінії показуватимуть, де він буде обрізаний, тому ви можете переконатися, що потрібні елементи зображення потрапляють до кадру як за горизонталлю, так і за вертикаллю.

10. Порушення правил

Бігун у червоному топі праворуч від центру в кадрі біжить відкритим полем у напрямку до камери, а позаду нього — лінія дерев.

Два різні варіанти обрізки одного зображення. Чи обидва вони створюють однакове враження руху? Чи не здається бігун на одному з них швидшим або динамічнішим, ніж на іншому? Різні композиції можуть суттєво змінити відчуття від фотографії. Знято на камеру Canon EOS R50 з об’єктивом Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM із фокусною відстанню 77 мм, витримкою 1/500 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 100.

Бігун у червоному топі в лівій половині кадру ближче до камери біжить відкритим полем у напрямку до камери, а позаду нього — лінія дерев.

Багато фотографів намагаються налаштувати кадрування (а також усі інші аспекти зображення) просто в камері, але буває цікаво поекспериментувати з різними варіантами кадрування й композиції в програмному забезпеченні для редагування після зйомки: це також допомагає краще помічати композиційні можливості.

Правила існують для того, щоб їх порушувати, тому обов’язково спробуйте поекспериментувати, коли опануєте наведені вище композиційні методи. Наприклад, якщо ви фотографуєте бігуна, традиційне правило композиції каже, що перед ним потрібно залишити простір. Але якщо залишити простір позаду бігуна, то це може означати, наприклад, що він від чогось тікає, а не біжить назустріч. Розташовуючи об’єкт зйомки в різних частинах кадру, ви змінюєте сюжет, який намагаєтеся розповісти своїм зображенням.

Знайдіть фотографії з нетрадиційною композицією, як-от вертикальні міські пейзажі, подумайте, що в них особливого, і спробуйте зробити щось подібне. Це допоможе вам створити власний стиль і досягти бажаного творчого ефекту. До того ж, це дуже весело!

Автор: Петер Волінські (Peter Wolinski)

Пов’язана продукція

Схожі статті

  • Пейзаж Чикаго під час «золотої години», перед будівлями простирається водойма. Уся сцена відтінюється помаранчевим світлом сонця на горизонті.

    УРБАНІСТИЧНА ФОТОГРАФІЯ

    Поради з урбаністичної фотографії

    Рекомендації Паули Стопки зі створення неперевершених знімків архітектурних споруд і міських пейзажів.

  • Погляд зверху: зйомка пласких макетів

    ТВОРЧА ФОТОГРАФІЯ

    Зйомка пласких макетів для соціальних мереж

    Шість експертних рад щодо створення приголомшливих знімків згори донизу від фотографа товарів і стилю життя Кріса Прістлі.

  • Зйомка за наявного освітлення

    ТЕХНІКИ ОСВІТЛЕННЯ

    Зйомка за наявного освітлення

    Дізнайтеся, як шукати та використовувати найвигідніше освітлення, щоб покращити якість ваших фотографій.

  • Людина тримає камеру Canon EOS R100 і збирається сфотографувати двох членів своєї родини зі спини.

    ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Як опанувати основи фотографування

    Бажаєте перейти зі смартфона на камеру? У нашому посібнику з фотографування для початківців є все, що потрібно для того, щоб почати знімати.