ОСНОВИ РЕДАГУВАННЯ

Ці прості поради з редагування знімків допоможуть вам зробити особливі моменти виразнішими

Дізнайтеся, як зйомка у форматі RAW та редагування в програмі Canon Digital Photo Professional або Adobe® Lightroom® допоможуть вивести ваші фотографічні навички на новий рівень і представити важливі події в найкращому світі.
Canon Camera
Будь-який шанувальник фотографування, ймовірно, уже звик налаштовувати фокус, експозицію та композицію своїх знімків за допомогою параметрів і налаштувань камери, а також переглядати фотографії на РК-екрані й робити з трохи іншими параметрами, щоб досягти бажаного ефекту. Тому, якщо приділити певної уваги налаштуванням під час зйомки, результати можуть влаштувати вас без додаткового редагування — але в деяких випадках цьому питанню слід приділити уваги. Весілля, річниці, дні народження, випускні, перші кроки вашої дитини... ці моменти, що виникають раз на життя, варті того, щоб їх запам’ятали в найкращому світі, і саме тому важливо навчитися редагувати зроблені знімки. Редагування дозволяє виправити численні помилки, покращити композицію, яскравість та інші технічні аспекти, надати знімкам з певної події узгодженого вигляду й зробити багато іншого.

Щоб збільшити свої можливості для редагування, варто робити знімки у форматі RAW (тобто налаштувати камеру для збереження фото у цьому форматі) замість JPEG. RAW-файл — це фактично цифровий «негатив», що містить вихідні необроблені дані просто із сенсора камери, на основі яких потім можна створити багато різних версій зображення. На відміну, JPEG-файли вже оброблені камерою, і ними можна легко ділитися просто з неї, але редагувати чи коригувати такі знімки значно важче. Щоб скористатися всіма перевагами, можна налаштувати камеру для одночасного збереження фотографій у форматах RAW та JPEG: у результаті ви зможете легко поділитися знімком відразу після створення, а потім поекспериментувати з відповідним RAW-файлом. Проте пам’ятайте, що в такому режимі фотографії у двох форматах для кожного знімку потребують більше місця на карті пам’яті.

Для створення фотографії на основі RAW-файлу його знадобиться обробити. Це можна зробити навіть безпосередньо в камері, у тому числі скоригувати яскравість, виправити спотворення від об’єктива, застосувати стандартні ефекті, як-от «Яскравий» або «М’який», тощо. Але є сенс обробляти фотографій на (значно більшому) екрані комп’ютера у спеціальних програмах для редагування RAW-файлів, як-от безкоштовному редакторі Digital Photo Professional (DPP) від Canon або програмі Adobe® Lightroom®. Це досить легко й дозволяє застосувати інший стиль зображення, скоригувати баланс білого, усунути шум і зробити багато іншого. Усі правки, зроблені в RAW-файлі (як у камері, так і на комп’ютері), можуть бути скасовані, тобто початковий файл не змінюється, а всі коригування можна в будь-який момент анулювати, змінити чи видалити (навіть якщо ви вже закрили файл, а потім знову відкрили його).

Покращення експозиції

Знімок екрана Adobe® Lightroom® із двома версіями фотографії жінки, що робить макіяж перед вікном у темній кімнаті, з різною експозицією.

У RAW-файлів ширший динамічний діапазон у порівнянні з JPEG-файлами, тому в них зберігаються деталі на затінених і засвітлених ділянках фото, що можуть здаватися втраченими в разі перегляду в камері. Проте підвищення яскравості затінених зон іноді веде до появи шумів, тож будьте готові до їхнього усунення.

Знімок екрана DPP на фотографії нареченої, що готується до весілля. Ділянки з недостатньою експозицією виділені синім, з надмірною — червоним.

Коли в DPP активовано попередження про засвітлення і тіні, світлі ділянки, що можуть бути обрізані, виділені червоним накладанням. Зони, які можуть бути надто темними й через це на них може виникнути обтинання тіней, виділяються синім накладанням.

Експозиція — один із параметрів, який можна точно налаштувати під час роботи із файлом у форматі RAW. Хоча змінити діафрагму, витримку або ISO вам не вдасться, можна скоригувати загальну яскравість, а також вибірково покращити розподілення тіней і світлих ділянок. Зокрема, цей метод стане в нагоді, коли йдеться про редагування традиційних весільних фотографій, зроблених у сонячний день, коли важко досягти високої деталізації як на білій сукні нареченої, так і на темному костюмі чоловіка.

RAW-файли мають ширший динамічний діапазон у порівнянні з JPEG-файлами, тому за допомогою інструментів керування світлими й затіненими ділянками часто можна відновити деталі, що нібито були втрачені. Ці елементи доступні як окремі повзунки в модулі Develop (Покращення) у Lightroom®, а також у розділі стилів зображення в DPP. Якщо ви використовуєте DPP, також можна змінити інтенсивність автоматичного оптимізатора освітлення, який автоматично покращує для вас експозицію та контрастність.

Уникнення обтинання

Знімок екрана з налаштуваннями експозиції в DPP, застосованими до фотографії наречених, які тримаються за руки на безлюдному березі моря.

Коригуючи експозицію, кольори й контрастність у програмі для редагування RAW-файлів, стежте за гістограмою. Якщо крива зміщена до правого краю та виглядає обрізаною замість плавного зниження, ще означає, що деякі частини фотографії будуть повністю білими. Головне — переконатися, що для об’єкта правильно налаштована експозиція.

Знімок екрана Adobe® Lightroom® з інструментом Tone Curve (Крива передачі тонів) на фотографії наречених, що стоять перед водоспадом.

За допомогою кривої тонів у своєму програмному інструменті ви можете додати знімкам контрастності й зробити їх виразнішими. Розпочати можна зі створення пологої S-подібної кривої. Для цього в Lightroom® (на зображенні) можна посунути повзунки світлих зон і яскравості праворуч, а повзунки темних зон і тіней — ліворуч. У DPP можна клацнути по графіку й перетягуванням зробити тіні темнішими, а світлі ділянки — яскравішими.

Коли затінені ділянки, що мають містити переходи між тонами, стають суцільно чорними, або яскраві ділянки засвітлюються та стають абсолютно білими, кажуть, що відбувається обтинання. Це можна побачити на гістограмі зображення на камері або в редакторі RAW-файлів: замість плавного зниження крива гістограми виглядає обрізаною. Тому під час коригування експозиції стежте за виглядом гістограми. Коли ви переміщуєте повзунки, гістограма зміщується праворуч, якщо фото стає світлішим, або ліворуч, якщо воно стає темнішим. Загалом слід уникати зміщення гістограми до краю, тому що це призведе до втрати деталей на ділянках зображення, де відбулося обтинання. Звісно, іноді навмисне засвітлення або затінення робить фотографії цікавішими, але зазвичай варто зберегти якомога більше деталей на таких частинах знімку, як, скажімо, весільна сукня.

Щоб спростити налаштування експозиції, можна активувати попередження про засвітлення і затінення. Вони допомагатимуть знаходити на знімку зони, що стануть повністю чорними (виділяються синім) або повністю білими (виділяються червоним). Цей параметр можна знайти в розкривному меню попереднього перегляду в DPP, а в Lightroom® попередження вмикаються й вимикаються за допомогою маленьких полів зверху гістограми.

Після того, як затінені ділянки зроблені яскравішими, а засвітлення зменшено, фото може стати недостатньо контрастним. Щоб частково відновити контрастність, можна скористатися панеллю керування кривою тонів. Щоб покращити контрастність, почніть із пологої S-подібної кривої: клацніть по середині лінії, що проходить через центр графіка, щоб встановити середню точку, а потім клацніть нижче по лінії та потягніть її трошки донизу, щоб посилити тіні, і вище по лінії та потягніть догори, щоб посилити тони білого.

Виправлення балансу білого

Знімок екрана DPP, на якому показано коригування колірного балансу на фотографії наречених, що стоять у снігу.

У DPP є ціла низка інструментів для видалення певних відтінків, як-от Click White Balance (Баланс білого натисканням) — він дозволяє вибрати певну ділянку, що буде нейтральною білою або сірою. Тут було додано жовтого відтінку за допомогою повзунка в розділі точного налаштування, щоб зробити прохолодне фото теплішим.

Перш ніж коригувати кольори на фотографії, варто встановити правильний баланс білого. Фото зі святковій подій, наприклад масштабного весілля, часто робляться за різних умов освітлення: від природного чи штучного на церемонії до сонячних променів під час сходу сонця чи вогнів диско на вечірці. У DPP та Lightroom® є ціла низка інструментів для налаштування балансу білого, що дозволяють усунути відтінки, які виникають за різного освітлення, або навіть додати власні для створення креативних ефектів.

Стандартні набори налаштувань для балансу білого в DPP такі ж, як і в камерах Canon EOS, і результат можна скоригувати вручну, змінивши співвідношення синього/жовтого та пурпурового/зеленого таким чином, щоб кольори виглядали природніше. Крім того, можна скористатися інструментом вибору балансу білого Click White Balance («Баланс білого натисканням») і клацнути ділянку зображення, що має бути нейтральною білою або сірою, щоб усунути зайві відтінки зі всього знімку. Аналогічний набір елементів керування є і в Lightroom®.

Іноді буває, що на знімку хотілося показати саме колір світла, тому його не потрібно усувати. Крім того, дещо «тепліший» (більше червоного й менше синього) баланс білого може зробити природнішими тони шкіри.

Покращення насиченості

Знімок екрана Adobe® Lightroom® зі стандартними наборами налаштувань профілю, застосованими до фотографії нареченої, що стоїть перед жовтим маяком.

У Lightroom® є стандартні набори налаштувань (ліворуч) і профілі (праворуч), що дозволяють в одне натискання застосувати до фотографії певні ефекти. Для покращення результатів можна скористатися повзунками та іншими інструментами редагування. Аналогічним чином працюють стилі зображення і користувацькі набори параметрів у DPP.

Налаштувавши колірну температуру, можна переходити до оптимізації кольорів. Коли ви відкриєте RAW-файл у DPP, буде автоматично застосовано стиль зображення, що використовувався під час створення фото, але з розкривного списку можна вибрати інший варіант. У розділі розширених налаштувань також можна відредагувати параметри стилю зображення, у тому числі змінити колірний тон, збільшити чи зменшити насиченість кольорів.

Замість елемента Picture Style (Стиль зображення) у Lightroom® є низка профілів і стандартних наборів налаштувань, що дозволяють в одне натискання застосувати повний набір ефектів бажаного стилю. Ними можна користуватися як відправною точкою для подальшого редагування; крім того, на основі фінальної версії фото можна створити власний стандартній набір налаштувань, який потім застосовуватиметься до інших знімків. Стандартні набори налаштувань зберігають купу часу, і багато хто з весільних фотографів, кому доводиться редагувати сотні знімків, за їхньою допомогою швидко застосовують до своїх фотографій популярні фільтри або вінтажні ефекти.

Оптимізувати робочий процес також можна шляхом пакетного оброблення знімків. У DPP замість окремого оброблення кожного фото можна скопіювати набір редакторських правок з одного зображення і застосувати його до іншого або до цілого набору. Для цього виберіть ескіз зображення, з якого хочете скопіювати налаштування, і натисніть Edit (Правка) > Copy recipe (Копіювати коригування) на верхній панелі. [Крім того, можна вибрати Edit (Правка) > Select and copy recipe settings (Вибрати та скопіювати параметри коригування), щоб вибрати окремі налаштування.] Потім укажіть ескіз (чи кілька ескізів), до яких хочете застосувати відповідний набір ефектів, і виберіть Edit (Редагування) > Paste recipe (Вставити коригування). Застосувавши набір коригувань або стиль зображення до знімку, ви завжди можете додаткового відредагувати його або відновити початкові налаштування, з якими його було зроблено: будь-яку зміну можна скасувати.

Покращення окремих кольорів і перетворення зображень на чорно-білі

Знімок екрана DPP, на якому показано оптимізацію яскравості на фотографії наречених, що обіймаються.

За допомогою повзунків колірного тону, насиченості та яскравості (HSL) у DPP ви можете коригувати відображення окремих кольорів. Якщо перетягнути помаранчевий повзунок яскравості трошки праворуч, можна зробити жвавішими тони шкіри.

Знімок екрана Adobe® Lightroom® із монохромною фотографією наречених перед трикутною хатинкою.

Перетворення серії весільних фотографій на чорно-білі — чудовий спосіб зв’язати між собою знімки з певного набору. Після конвертації за допомогою повзунків колірних каналів можна змінити суміш тонів і додати контрастності.

Як у DPP, так і в Lightroom® є набір елементів для налаштування тону, насиченості та яскравості (HSL) кольорів. За допомогою цих повзунків можна скоригувати окремі кольори фотографії, щоб зробити їх більш або менш виразними. Наприклад, якщо ви працюєте над знімком, зробленим на відкритому повітрі, за допомогою повзунків синього можна зробити колір неба глибшим або, навпаки, освітлити його та зменшити насиченість залежно від того, який саме стиль вам потрібен. Також можна посилити осінню атмосферу, зробивши виразнішими помаранчеві, жовті та червоні кольори. Щоб покращити тони шкіри на портретах, часто буває достатньо посунути на кілька кроків праворуч повзунок яскравості для помаранчевого кольору.

Звісно, іноді кольори взагалі не потрібні. У той час як фотографії з дня народження зазвичай виглядають цікавіше з насиченими тонами, весільне фото можна перетворити на чорно-біле, щоб надати йому класичного вигляду й зосередити увагу на емоціях. Перетворення знімків на монохромні також часто допомагає вирішити деякі технічні проблеми. Це дозволяє узгодити вигляд фотографій, зроблених, наприклад, у різні моменти весільного дня та в різних місцях, чи покращити знімки, які було створено із зависоким рівнем ISO чи за поганого освітлення в приміщенні.

Замість того, щоб вибирати чорно-білий стиль зображення в DPP, просто натисніть кнопку Monochrome (Чорно-білий) зверху на панелі тонів, насиченості та яскравості (HSL). Після цього ви зможете за допомогою повзунків H, S та L і далі коригувати відповідні кольори, що вестиме до змінення тонів сірого на перетвореному знімку. Деякі фотографії після перетворення на чорно-білі виглядають нудно, але за допомогою повзунків яскравості їм можна додати контрасту й виразності.

Редагуючи фотографію за допомогою різних параметрів, будьте готові до того, що іноді вам доводитиметься робити кілька кроків назад і коригувати вже зроблені зміни. Наприклад, може бути варто скоригувати експозицію чи контрастність після того, як були змінені кольори. На останньому етапі можна трошки підвищити різкість знімку. Коли йдеться по посилення різкості, важливо вчасно зупинитися, тому збільште важливі деталі знімку до 100 %, щоб вони допомогли вам зрозуміти, чи достатньо застосованого ефекту.


Автор: Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)


Adobe® і Lightroom® — зареєстровані торговельні марки або торговельні марки компанії Adobe у США та/або в інших країнах.

Подібна продукція

Схожі статті

  • Як знімати весілля на відкритому повітрі

    ВЕСІЛЬНЕ ФОТОГРАФУВАННЯ

    Як знімати весілля на відкритому повітрі

    Весільний фотограф ділиться порадами щодо фотографування особливого дня.

  • Знімок поля з високою травою до й після редагування в DPP: темний до редагування ліворуч, світліший після редагування праворуч.

    РЕДАГУВАННЯ ТА ОБРОБКА ФОТОГРАФІЙ

    Редагування зображень RAW в програмі DPP

    Дізнайтеся, як редагувати, збільшувати чіткість і покращувати якість фотографії RAW за допомогою програмного забезпечення Canon DPP.

  • Друковані прикраси й написи для весільного дня поруч із портретом наречених у рамці.

    ВЕСІЛЬНЕ ФОТОГРАФУВАННЯ

    Надрукуйте своє весілля

    Від персоналізованих бланків до мальовничих плакатів — існує безліч творчих способів зробити свій важливий день незабутнім.

  • Портрет фотографа й поетеси Амааль Саїд із закритими очима й легкою червоною хустинкою для голови на плечах.

    СТВОРЕННЯ ВЛАСНИХ ФОТОПОРТРЕТІВ

    Створення довершених фотопортретів

    Дізнайтеся, як перетворити звичайне селфі на неймовірний фотопортрет.