ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

Корисні поради для зйомки пейзажів

Важливі навички поводження з камерою, прийоми фотографування та рекомендації допоможуть вам вивести свої пейзажі на новий рівень.
Canon Camera
Знайти цікаве місце й неймовірну сцену не дуже складно. Але щоб підібрати точку, з якої може вийти чудовий знімок, знадобиться значно більше часу й зусиль. Тому коли ви знайдете добре місце, зробіть все правильно. У цій статті ми розглядаємо найпоширеніші помилки пейзажного фотографування та способи їх виправити.

1. Композиція пейзажної фотографії: деталі на передньому плані

Пейзаж із великим деревом на схилі пагорбу.

Хоча цей пейзажний знімок і так чудовий, його можна було б покращити, опустивши камеру нижче. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/100 с, діафрагмою f/16 та ISO 160.

Пейзажний знімок великого дерева на схилі пагорбу, на передньому плані — замерзла трава.

Якщо дещо опустити камеру, можна взяти в кадр замерзлі стебла трави на передньому плані, що зробить композицію цікавішою та глибшою. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/100 с, діафрагмою f/16 та ISO 160.

Подумайте про те, як доповнити віддалений пейзаж ближчими деталями. Такі деталі, що створюють цікавий передній план, часто здатні неймовірно прикрасити вашу композицію, привертаючи погляд до ключових елементів сцени. Якщо ж передній план порожній і нудний, значна частина кадру виявляється просто витраченою.

Шукаючи елементи, що прикрасять ваш передній план, скористайтеся режимом Live View та експериментуйте з положенням камери, щоб підібрати оптимальний баланс між переднім планом і фоном. Камера, обладнана екраном зі змінним кутом нахилу, як-от Canon EOS RP, дозволяє знімати від самої землі, що дозволить узяти в кадр камені чи рослини. Додавши такі об’єкти на передній план сцени, ви зможете створити збалансовану композицію. Але майте на увазі, що не кожне пейзажне фото взагалі потребує цікавого переднього плану. Це просто зручний композиційний засіб, яким можна користуватися за потреби.

2. Пейзажні об’єктиви: широкий кут огляду потрібен не завжди

Пейзажний знімок із зеленими полями, що розділені рядками дерев.

Вужчий кут огляду дозволяє привернути увагу до вечірніх кольорів на відстані. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою 1/8 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

Ширший пейзажний знімок із зеленими полями, що розділені рядками дерев і вкриті хмарою.

Порівняйте попередній знімок із тим саме пейзажем, зробленим із ширшим кутом і тому менш деталізованим. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/8 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

Ширококутні об’єктиви дозволяють захопити чудовий пейзаж цілком, але не кожному кадру потрібен широкий кут огляду. Іноді наближення віддалених об’єктів дозволяє створити цікавіше пейзажне фото. Стандартний варіооб’єктив на кшталт Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM, що використовується в цьому прикладі, має зручний діапазон фокусної відстані для початківців пейзажного фотографування. Два наведені тут знімки були зроблені на обох кінцях діапазону 24–105 мм, тож якщо ви лише починаєте свій шлях у світі пейзажної фотографії, цей об’єктив ідеально вам підійде. Коли настане час модернізації, зверніть увагу на об’єктиви серії L, як-от Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, які краще захищені від погодних умов і мають швидшу максимальну діафрагму. Але початківці можуть робити неймовірні деталізовані фотографії і за допомогою стандартного варіооб’єктиву.

3. Освітлення пейзажу: правильно вибирайте час доби

Велике дерево у полі на схилі підіймається над низькими хмарами.

На знімках, зроблених проти сонячного світла, часто виникають незрозумілі тіні, і вони надто контрастні. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM з витримкою 1/80 с, діафрагмою f/16 та ISO 125.

Велике дерево у полі на схилі підіймається над низькими хмарами на фоні рожевого й пурпурового сонця, що заходить.

Якщо дочекатися м’якішого освітлення на початку або кінці дня, можна отримати значно атмосферніший результат. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM з витримкою 0,4 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

Освітлення під час зйомки — один із факторів вашого творчого підходу, воно створює атмосферу й може вивести ваші пейзажні фотографії на новий рівень. Класичною помилкою є фотографування за умов яскравого сонячного світла. Таке освітлення дійсно дозволяє зробити кольори яскравішими, але контрастність зазвичай є надто високою. Подивіться на різницю між цими двома фотографіями. Перша була зроблена під прямими сонячними променями. Сцені на цьому знімку не вистачає атмосферності. Деталі на дереві лише відволікають, у нижній частині кадру є непомітна затінена смуга й навіть видно тінь у формі фігури фотографа. Якщо зняти ту ж саму сцену пізніше, коли дерево в тіні, деталізація стає меншою, але знімок значно атмосферніший. Тепер небо має колір, дерево створює чіткий силует, а туманний пейзаж на фоні виглядає драматичніше.

4. Стежте за рівнем: вирівняйте лінію горизонту

Фотографія дерева на фоні хмарного неба, відкрита в програмі Canon Digital Photo Professional.

Нерівність горизонту можна усунути просто в камері за допомогою ліній сітки або спеціального рівня, але цей недолік легко усувається та пізніше шляхом обтинання.

Знімок, зроблений на камеру Canon EOS RP зі штативом, де на екрані видно лінії сітки та електронний рівень.

Окрім сітки третин, що допомагає вирівняти горизонт, у багатьох камерах (як у моделі Canon EOS RP, що показана в нашому прикладі) також є додатковий рівень.

Зробити горизонт рівнішим під час зйомки можна в кілька способів. Увімкніть режим Live View і скористайтеся сіткою третин, щоб вирівняти лінію горизонту. Якщо ви використовуєте штатив, у ньому також може бути зручний спиртний рівень. Але навіть із цими засобами іноді доводиться виправляти нерівне фото. Це легко зробити в програмі Canon Digital Photo Professional. Просто скористайтеся повзунком кута в налаштуваннях інструмента обтинання, щоб усунути нахил.

5. Залишайтеся у фокусі: зберігайте чіткість переднього плану й фону

Укриті мохом дерева в туманному лісі.

Перший знімок був зроблений із діафрагмою f/4, тому фон є досить м’яким. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM з витримкою 1/160 с, діафрагмою f/4 та ISO 100.

Чітка фотографія укритих мохом дерев у туманному лісі.

Вужча діафрагма f/16 дозволяє зробити чіткішими як передній план, так і фон. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM з витримкою 1/80 с, діафрагмою f/16 та ISO 800.

У пейзажному фотографуванні часто буває потрібно закарбувати всю сцену з максимальною чіткістю на всій глибині, щоб деталізація була якомога більшою. Це називається максимальною глибиною різкості. Щоб досягти цього ефекту, знадобиться вузька діафрагма, тобто високе діафрагмове (f) число. На прикладах вище можна побачити різницю між пейзажами, сфотографованими з широкою та вузькою діафрагмою.

На першому знімку використана діафрагма f/4. Дерево на передньому плані чітке, але сцена за ним м’якіша. На другому кадрі вужча діафрагма f/16 дозволила зафіксувати як передній план, так і фон з більшою чіткістю. Якщо ваша мета — привернути увагу до певного елементу пейзажу, можна скористатися широкою діафрагмою, але в більшості випадків варто використовувати вузьку діафрагму й максимальну глибину поля. Для налаштування діафрагми на пейзажному фото зручніше за все перемкнутися в режим AV, а потім зменшити діафрагму до рівня, скажімо, f/16. Стежте за витримкою затвора: якщо вона стає надто великою, можливо, слід скористатися штативом або збільшити ISO, щоб уникнути розмиття на фото.

Для максимально чітких пейзажних фотографій також слід вибирати оптимальні налаштування конкретного об’єктива. Загальне правило — найчіткіші знімки виходять на двох позиціях f від значення найширшої діафрагми об’єктива. Тож якщо значення найширшої діафрагми вашого об’єктива — f/2,8, оптимальним рівнем для такої оптичної системи є діафрагмове число приблизно f/5,6.

Поширеною проблемою в пейзажних фотографів є ризик втратити деталізацію фону, коли потрібно вивести певний об’єкт на передній план. І навпаки: коли ви хочете показати фон із максимальною деталізацією, об’єкти на передньому плані стають розмитими. Зробити чіткість максимальною на більшій частині кадру допомагає метод гіперфокального фокусування: ви маєте знайти найближчу точку, на якій можна сфокусуватися так, щоб фон залишався достатньо чітким. Цей прийом не такий складний, як може здатися, і значну частину роботи за вас виконує калькулятор глибини поля та гіперфокальної відстані в програмі Photo Companion.

6. Кут під час пейзажної зйомки: не завжди варто знімати на рівні очей

Фотограф, що схилився на пляжі, намагаючись зробити знімок вікторіанського маяка з рівня землі.

Нижчий кут дозволяє підсилити композиційний ефект, привернувши увагу до відбиття й зробивши вужчою порожню ділянку пляжу в кадрі.

Маяк у вікторіанському стилі відбивається у воді на піску.

Екран зі змінним кутом дозволяє легко вибирати композицію на різній висоті. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/11 та ISO 4000.

Знімати на рівні очей — поширена практика, але не завжди такі знімки є найцікавішими. Спробуйте підняти або опустити камеру, експериментуючи з композицією на різній висоті: так вам вдасться підібрати оптимальний кут. Наприклад, відбиття часто виглядають краще, якщо тримати камеру ближче до води. Зручним засобом також є екран зі змінним кутом нахилу, як у моделі Canon EOS RP, тому що так ви можете налаштувати композицію зі зручної висоти, тримаючи камеру близько до землі або високо над головою.


Автор: Джеймс Патерсон (James Paterson)

Подібна продукція

Схожі статті

  • Фотограф-пейзажист дивиться у видошукач Canon EOS RP, щоб зробити знімок із полями.

    ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

    Як робити пейзажні знімки з рук?

    Дізнайтеся, як робити приголомшливі пейзажні знімки без використання штатива.

  • Автомобільні світлові смуги у вечірньому світлі на мосту. Густий і схожий на хмари туман приховує опори моста й землю під ним.

    ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

    Створення світлових смуг

    Як за допомогою довгої витримки створювати світлові смуги: поради переможця конкурсу Redline Challenge від Canon.

  • Зображення болотистого пейзажу до та після, зображення до редагування ліворуч і чорно-біле зображення праворуч.

    ОСНОВИ РЕДАГУВАННЯ

    Як редагувати зображення пейзажів для друку?

    Техніки редагування, які перетворять ваші мальовничі фотографії на витвори мистецтва.

  • Trees reflect in a lake in Scotland with a mountain in the background

    ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

    П’ять корисних порад для покадрової зйомки пейзажів

    Вдихніть життя у свої пейзажі із цими п’ятьма порадами для покадрової сповільненої зйомки.