ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

Посібник із брекетингу фокусування для початківців

Дізнайтеся про функції камер системи EOS R, які спрощують брекетингу фокусування, з порадами від макрофотографа Метта Дуга (Matt Doogue).
Повністю оброблений стек зі 100 кадрів із зображенням павиного пера великим планом (макрозйомка), знятого Меттом Дугом із використанням вбудованої функції композиції за глибиною з вбудованим брекетингом фокусування Canon EOS R10.

Брекетинг фокусування — це метод зйомки, коли кілька знімків створюються з дещо різною відстанню фокусування («брекетинг»), а потім об’єднуються («накладаються») в одне окреме зображення, щоб більша частина об’єкта або сцени була у фокусі. Ви можете об’єднати зображення за допомогою програмного забезпечення для редагування або вбудованих у камеру Canon інструментів брекетингу фокусування.

Під час зйомки з дуже малої відстані до об’єкта зазвичай використовується широка діафрагма (з малим значенням f), щоб «впустити» у камеру якомога більше світла. Однак при цьому глибина різкості стає дуже малою, тобто більша частина об’єкта або сцени буде розфокусована. Брекетинг фокусування відкриває світ прихованої краси та складних деталей у макрозйомці, але цей метод також ідеально підходить для пейзажів, коли сцена має бути різкою по всій глибині кадру.

Професійний макрофотограф Метт Дуг (Matt Doogue), що має понад десяти років досвіду зйомки для видань про природу, є експертом у ручному брекетингу фокусування. Однак передові вбудовані функції бездзеркальних камер системи Canon EOS R допомагають отримати такий само результат взагалі без редагування. Завдяки вбудованим функціям брекетингу та накладання фокуса в моделях Canon EOS R7 та EOS R10 можна створювати виразні великі плани з мінімальними зусиллями.

Вибір оптимального набору обладнання для макрозйомки для початківця відіграє важливу роль, але вам також знадобляться навички його практичного застосування для брекетингу фокусування. Із цього посібника ви дізнаєтесь, як Метт за допомогою брекетингу фокусування — як вручну, так і з використанням вбудованих функцій — створює приголомшливі знімки природи. З його порадами щодо макрозйомки та новітньою лінійкою моделей системи Canon EOS R ви зможете робити чудові фотографії з надзвичайною чіткістю.

Брекетинг фокусування

Знімок екрана з меню Focus bracketing (Брекетинг фокусування) на камері Canon з увімкненою функцією Focus bracketing (Брекетинг фокусування).

Увімкніть брекетинг фокусування в меню своєї камери та встановіть кількість кадрів, які потрібно зробити. Значення кроку фокусування можна збільшити, якщо об’єкт зйомки розташований далі від камери або ви працюєте з меншою діафрагмою. Для макрооб’єктів і ширших діафрагм вибирайте менший крок фокусування.

Фотограф Метт Дуг присів за штативом, щоб сфотографувати міст, використовуючи функцію брекетингу фокусування в камері Canon EOS R7.

«Для ідеального вирівнювання серії зображень важливо мати міцний штатив, щоб запобігти рухам камери між знімками», — пояснює Метт. Він радить робити менше знімків для пейзажних сцен, ніж для крихітних макрооб’єктів.

Яким би методом накладання зображень ви не користувалися, першим етапом завжди є створення серії знімків із різними настройками фокуса, щоб захопити всю глибину різкості об’єкта вашої зйомки. Це називається брекетингом фокусування, і майже кожна камера системи Canon EOS R вміє автоматизувати цей процес, роблячи серію знімків зі збільшенням відстані фокусування від кадру до кадру, які потім можна об’єднати.

«Функція брекетингу працює від найближчої точки фокусування на об’єкті, — пояснює Метт. — Вона автоматично змінює фокусну відстань об’єктива, роблячи знімки з налаштованим у меню кроком та фактично звужуючи сцену».

Зображення мосту, де у фокусі лише перша секція, зроблене Меттом Дугом із використанням функції брекетингу фокусування на камеру Canon EOS R7.

Знімок із серії Метта з брекетингом фокусування, де у фокусі лише якір на передньому плані. Щоб значення діафрагми залишалося постійним для кожного кадру в серії, використовуйте режим пріоритету діафрагми (Av) або режим ручної експозиції. Знято на камеру Canon EOS R7 з об’єктивом Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM із витримкою 1/400 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 100. © Метт Дуг (Matt Doogue)

«Складена» фотографія із серії зображень, знятих із різними настройками фокусування, яка показує всю сцену у фокусі, зроблена Меттом Дугом на камеру Canon EOS R7.

«Складена» фотографія із серії зображень, знятих Меттом із різними настройками фокусування, яка показує всю сцену у фокусі. Знято на камеру Canon EOS R7 з об’єктивом Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM із витримкою 1/400 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 100. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Об’єктив має бути налаштований для режиму автофокусу (АФ): для об’єктивів без перемикача АФ/РФ режим АФ можна встановити в меню камери. Із ширококутним об’єктивом ви можете обрізати кінцеве зображення, щоб залишити в кадрі весь об’єкт.

Метт вважає, що меню брекетингу фокусування дуже зручне в налаштуванні та використанні. «Створивши кілька накладань, ви зрозумієте, за що відповідає кожен із параметрів», — каже він.

Коли ви будете готові, просто натисніть кнопку затвора, щоб почати фотографування. Лічильник у верхньому куті РК-дисплея показує кількість фотографій, що залишилися.

Вбудований інструмент брекетингу фокусування

Знімок екрана з меню Focus bracketing (Брекетинг фокусування) на камері Canon з увімкненою функцією Focus bracketing (Брекетинг фокусування).

Такі камери, як Canon EOS R7 та EOS R10, мають функцію створення композиції за глибиною в меню Focus bracketing (Брекетинг фокусування), що дозволяє об’єднати зроблені фотографії в один JPEG-файл, зберігаючи при цьому окремі вихідні кадри.

Знімок екрана з меню Focus bracketing (Брекетинг фокусування) на камері Canon з увімкненою функцією Depth composite (Створення композиції за глибиною).

Якщо ввімкнено створення композиції за глибиною, ви можете скористатися функцією обрізання за глибиною для автоматичного кадрування зображення.

Моделі Canon EOS R7 та EOS R10 спрощують цей процес, автоматично накладаючи послідовність зображень просто в камері й усуваючи потребу в подальшому обробленні на комп’ютері. «Можливість створювати складені зображення в камері є просто революційною, — каже Метт. — Окремі кадри зберігаються разом зі складеним за глибиною зображенням, тому результат з’являється негайно. Але оскільки камера зберігає всі знімки з накладання, ви також можете обробити їх самостійно або використовувати окремо».

На камері EOS R7 можна компонувати знімки з будь-яким режимом експозиції. «Я б радив використовувати ручний режим (M), оскільки він дозволяє повністю контролювати камеру і, зрештою, вигляд вашого кінцевого знімка, — каже Метт. — Щоб уникнути тремтіння камери під час зйомки з рук, вам знадобиться коротка витримка затвора, а для цього слід вибрати вищу світлочутливість ISO та ширшу діафрагму».

Варто зробити пробний знімок, щоб переконатися, що вибрані настройки підходять. Крім того, важливо тримати камеру стабільно. «Для вбудованого накладання я майже завжди використовую штатив, щоб мінімізувати рух камери», — пояснює Метт. Однак для зйомки живих об’єктів це не завжди підходить. «У таких випадках впоратися з будь-яким ненавмисним рухом із боку фотографа допомагають коротка витримка затвора й вища світлочутливість ISO», — додає він. Вбудована стабілізація зображення EOS R7 дає Метту додаткову свободу дій під час зйомки з рук.

Макрознімок тичинки квітки великим планом, створений зі 100 кадрів, які було складені з використанням вбудованої функції композиції за глибиною з брекетингом фокусування в камері Canon EOS R10. Знято Меттом Дугом.

Метт зняв цю тичинку квітки з використанням вбудованої функції накладання кадрів у камері Canon EOS R10. Для макрозйомки він радить роботи більше кадрів, ніж під час фотографування пейзажів: наприклад, це зображення складається зі 100 кадрів. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM із витримкою 1/80 с, діафрагмою f/4 та ISO 200. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Повністю оброблений стек зі 150 фотографій із зображенням крихітної крупинки солі, знятої на камеру Canon EOS R7 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM Меттом Дугом.

Це комбіноване зображення крупинки солі складається зі 150 кадрів, оброблених у камері EOS R7. «Це заощаджує багато часу, оскільки не потрібно об’єднувати зображення в програмному забезпечені для подальшого оброблення», — каже Метт. — Я не уявляю, скільки часу це зайняло б для 150 кадрів на моєму комп’ютері». Знято на камеру Canon EOS R7 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM з витримкою 1/30 с, діафрагмою f/7.1 та ISO 320. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Кількість кадрів, необхідних для зйомки, залежить від конкретного об’єкта, але з вбудованою функцією накладання Метт може об’єднувати сотні кадрів об’єктів розміром із крупинку солі. «Для накладання пейзажів, звичайно, потрібна вужча діафрагма або більша глибина різкості, тому робити стільки кадрів не знадобиться — особливо коли зона фокусування на кожному знімку є ширшою», — пояснює він. Він також додає, що під час макрозйомки замала глибина різкості в накладанні може призвести до дифракції — оптичного ефекту, який зменшує якість зображень — і втрати світла.

Якщо ваша камера не має вбудованої функції накладання, зображення можна об’єднати в програмному забезпеченні, як-от безкоштовній програмі Digital Photo Professional (DPP) від Canon, де є спеціальний інструмент «Створення композиції за глибиною» (Depth Compositing). «DPP вирівнює та об’єднує найрізкіші ділянки кожного зображення, щоб створити остаточне зображення зі збільшеною глибиною різкості», — розповідає Метт.

Digital Photo Professional

Брекетинг фокусування в DPP

Власники камер системи EOS R можуть безкоштовно завантажити програму DPP від Canon. Ось як користуватися нею для створення композиції за глибиною.

Ручний брекетинг фокусування

Хоча в моделях Canon EOS R7 та EOS R10 застосовано технології, що заощаджують час, Метт вважає, що ручний брекетинг фокусування все одно може стати в нагоді. «Традиційний спосіб брекетингу фокусування найскладніший, але він відкриває більше простору для творчості й він доступний будь-кому, — каже він. — Ви також маєте більшу свободу у виборі світла, оскільки деякі вбудовані функції не працюють із пристроєм спалаху».

Якщо ваша камера Canon не підтримує брекетинг фокусування або вбудоване накладання, можна спробувати ручний брекетинг фокусування. «Принципи ті ж самі, за винятком того, що користувачеві доведеться робити кожен знімок, а потім обробляти його у складене накладене зображення», — пояснює Метт. Найважливішими моментами є ручне настроювання експозиції та фокуса. «Вимкніть автофокус і наведіть фокус вручну на найближчу точку об’єкта зйомки, — каже він. — У режимі Live View камери масштабуйте об’єкт і налаштуйте максимально точний фокус».

Вибір освітлення

Знімок скелі великим планом, на якому видно різні форми життя, як-от гриби та мох, зроблений Меттом Дугом на камеру Canon EOS R10.

Щоб продемонструвати можливості камери EOS R10 у зйомці за умов недостатнього освітлення та вбудовану функцію накладання кадрів, Метт вирішив сфотографувати скелю. «Скелі часто є домівкою для багатьох форм життя, включно з грибами, мохом і лишайниками», — розповідає він. Це зображення — лише один кадр із процесу. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/5 та ISO 500. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Повністю оброблений стек із кількох зображень скелі з грибами й мохом, зроблений Меттом Дугом на камеру Canon EOS R10 та оброблений у камері.

Для створення цієї виразної макрофотографії Метт скористався природним світлом. «Це результат оброблення повного стеку на камері EOS R10», — каже він. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/5 та ISO 500. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Який би метод брекетингу фокусування ви не вибрали, важливу роль відіграє освітлення. Якщо світла замало, витримка може виявитися надто довгою для фіксації руху, а якщо додати зайвого світла, результат може бути занадто різким. На думку Метта, природне світло чудово зберігає переливи й кольори об’єкта зйомки, а із зовнішніми джерелами світла їх можна втратити.

Метт додає зовнішнє освітлення, якщо денного світла недостатньо. «Постійні джерела світла (світлодіоди) доступні та легкі, і їх можна розмістити в будь-якому місці навколо об’єкта, що робить ракурси динамічнішими», — каже він.

Метт не вносить суттєвих змін у настройки накладання, але коригує діафрагму залежно від розміру об’єкта, кількості кадрів і збільшення. «Зазвичай я використовую ISO близько 320 одиниць зі спалахом, а витримка становить близько 1/160 секунди», — зазначає він.

Меню брекетингу фокусування Canon позбавляє необхідності робити кілька знімків, а передова функція вбудованого компонування за глибиною в моделях Canon EOS R10 та EOS R7 спрощує цей процес, заощаджуючи ваш час, усуваючи потребу в подальшому обробленні й дозволяючи зосередитися на більш творчих моментах, таких як композиція та експозиція. Ручне фокусування — це, як і раніше, чудовий метод, коли потрібен максимальний контроль.

Метт вважає, що незалежно від конкретного методу брекетингу фокусування робить буденне прекрасним. «Брекетинг фокусування перетворює звичайне на надзвичайне», — каже він. Прості й зручні інструменти брекетингу фокусування від Canon дозволять вам створювати виразні фото — як макрознімки, так і пейзажі, які будуть чіткими по всій глибині кадру.


Автори: Лорен Скотт (Lauren Scott) і Андреа Бол (Andrea Ball)

Пов’язана продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R10

    Переходьте на новий рівень фото- та відеозйомки з бездзеркальною камерою лінійки EOS R, створеної на основі сенсора APS-C.
  • Макрооб’єктиви

    RF 100mm F2.8L Macro IS USM

    Професійний макрооб’єктив RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ідеально підходить для зйомки з рук у реальному масштабі з 1,4-кратним збільшенням і зйомки приголомшливих портретів із якістю, притаманною об’єктивам серії L.

Схожі статті