ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

Поради для покращення морських фотографій

Вирушаєте на пляж цього літа або плануєте поїздку до моря в міжсезоння? Наші поради щодо зйомки прибережних пейзажів допоможуть вам створювати неймовірні фотографії в будь-яку пору року й за будь-яких умов.
HDR-фотографія Еріка Коломбо, на якій зображено сонце на горизонті бурхливого моря, що розбивається об скелі на передньому плані, і теплі вечірні кольори на небі.

Прибережне фотографування є дуже популярним різновидом пейзажної фотографії — і для цього існує багато причин. Виразний контраст берега й моря, форми, які створює світло, коли віддзеркалюється від води, різкі зміни погодних умов — усе це робить морські пейзажі неймовірно привабливими.

Італійський фотограф і викладач фотографії Ерік Коломбо (Erik Colombo) обожнює знімати морські пейзажі. Він описує себе як універсального фотографа, який працював у всіх жанрах — від весіль до високої моди й реклами, але його найбільша пристрасть — це пейзажна фотографія та фотографування дикої природи. Він багато подорожував, щоб закарбувати «найбільш дикі та знакові пейзажі нашої прекрасної планети — від гір до океанів, від льодовиків до вулканів». Він також присвячує багато часу тому, щоб поділитися своїми навичками та знаннями на курсах, виїзних майстер-класах і фототурах.

У цій статті ми поспілкувалися з Еріком та отримали від нього поради щодо зйомки морських пейзажів, а також вибору камер і об’єктивів Canon для пляжного й прибережного фотографування.

Фотографія Еріка Коломбо вигнутої крутої скелі з мушлею на передньому плані й смугастими хмарами у вечірньому небі на фоні.

Як в екзотичних, так і в добре відомих місцях Ерік рекомендує вибирати незвичайні ракурси. Однак він також радить використовувати всі перевірені композиційні методи: додавати головні лінії та стежити за тим, щоб на передньому, середньому й задньому планах було щось, що привертає увагу. Складена фотографія з п’яти зображень, зроблених на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Ерік Коломбо (Erik Colombo)

Фотографія Еріка Коломбо, на якій зображено скелястий виступ із природною аркою та хвилі на каменях на передньому плані, розмиті довгою експозицією.

Навіть за відносно хорошої погоди на ваше обладнання можуть потрапити морські бризки. Фотокамери та об’єктиви мають різні рівні захисту від погодних умов — але навіть попри це Ерік регулярно використовує дощовик, а також каже, що «одна з найважливіших речей — купити хороший рюкзак, щоб тримати об’єктиви сухими». Також не завадить придбати бленди для об’єктивів, щоб краплі не потрапляли на лінзи. Складена фотографія з трьох знімків, зроблених на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Ерік Коломбо (Erik Colombo)

1. Як робити виразні фотографії морських пейзажів

«Композиція — найважливіше у фотографії, і особливо це стосується морських пейзажів», — каже Ерік. Він радить провести деякий час на місці, перш ніж робити будь-які фотографії. «Дослідження без камери дуже допомагає, — пояснює він. — Тільки витративши 20–30 хвилин на знайомство з локацією, я дістаю камеру з рюкзака».

Відкрите море зачаровує в реальному житті, але фотографія не завжди передає його динаміку. Шукайте місця на узбережжі для створення композицій із класичними елементами, такими як об’єкти зйомки на різній відстані, асиметричне кадрування та головні лінії. «Скелі — ідеальні об’єкти для динамічної композиції, — каже Ерік, — а квіти можуть створити чудовий контраст своїх теплих кольорів із холодними тонами моря».

У морських пейзажах рівний горизонт може як покращити, так і зруйнувати композицію. Багато фотокамер мають електронний рівень, який можна накласти на зображення у видошукачі або на задньому екрані, щоб уникнути нахилу. У моделі EOS R7 з’явилася функція автоматичного вирівнювання, яка використовує вбудований у камеру стабілізатор зображення (IBIS) для вирівнювання будь-якого злегка нахиленого горизонту, забезпечуючи таким чином ідеальні знімки.

Якою б камерою ви не користувалися, Ерік також радить увімкнути функцію сітки для вирівнювання горизонту та зручнішого застосування таких класичних методів композиції, як правило третин або узгодження діагональних елементів зображення.

На складеній HDR-фотографії, зробленій Еріком Коломбо, хвилі набігають на скелі, розмиті довгою експозицією. Темно-сірі хмари закривають сонце на небі.

Вертикальна композиція може підкреслити контраст між морем і небом. Якщо ви переведете камеру в режим HDR (за його наявності), то зможете зафіксувати і те, і інше, але навіть якщо ваша камера не підтримує цю функцію, це не проблема. Ерік часто робить кілька знімків із різними настройками на камеру на штативі, щоб якнайкраще захопити різні елементи сцени, а потім, використовуючи методи компонування, об’єднує кілька фотографій в окреме зображення. Це зображення складається з трьох знімків, зроблених на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM із фокусною відстанню 16 мм, витримкою від 1/15 с для переднього плану до 1/125 с для хмар, діафрагмою f/13 та ISO 100. © Ерік Коломбо (Erik Colombo)

На фотографії Еріка Коломбо в небі переливається полярне сяйво, а його кольори відбиваються в крижаному морі. Земля — темна лінія на горизонті.

Події, що відбуваються в небі — чи то полярне сяйво, чи просто грозові хмари, — можуть вражати так само, як і море. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM із фокусною відстанню 15 мм, витримкою 15 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Ерік Коломбо (Erik Colombo)

2. Робіть вертикальні фотографії морських пейзажів

Сьогодні вертикальна зйомка так само важлива, як і горизонтальна — навіть для пейзажів. Створення зображень для різних соціальних мереж є важливою частиною робочого процесу багатьох фотографів, але це також можливість привернути увагу до цікавих деталей, що не такі очевидні на горизонтальних знімках.

«Я люблю вертикальні композиції, — каже Ерік. — Вони цікавіші й не такі хаотичні, як горизонтальні. Для таких знімків вирішальне значення має великий передній план — він зробить фотографію цікавою та унікальною».

3. У який час краще за все фотографувати море?

Один і той самий пейзаж може виглядати дуже по-різному, оскільки інтенсивність, напрямок і колір світла змінюються протягом дня. Поняття ідеального часу не існує, але рано вранці й пізно ввечері в «золоту годину», а також по обидва боки від неї в «синю годину» кольори будуть цікавішими, ніж під суворим полуденним сонцем.

Знімаючи рано вранці чи пізно ввечері, ви можете захопити неймовірні морські пейзажі з людьми, деревами та іншими елементами ландшафту або силуетами штучних споруд. Однак для максимальної деталізації і творчої гнучкості слід застосовувати той самий підхід, що й для інших видів фотографування за умов слабкого освітлення — широку діафрагму (менше значення f), щоб «впустити» якомога більше світла, вищій рівень ISO та камеру, що ефективно працює за умов недостатнього світла, наприклад із лінійки Canon EOS R System.

Але часто проблемою є не недостатнє, а дуже яскраве світло, як-от у відблисках полуденного сонця. Для цього в моделі EOS R50 та інших фотокамерах Canon є такі функції, як інтелектуальний режим вибору сцени й сюжетні режими HDR (широкого динамічного діапазону), які ідеально підходять для зйомки за умов високої контрастності з яскравим світлом, що часто буває на пляжі.

Складена HDR-фотографія Еріка Коломбо із зображенням сонця, що заходить, яке видно крізь природну арку. На передньому плані море набігає на скелясте узбережжя.

Зйомка протягом «золотої години» (година відразу після сходу й безпосередньо перед заходом сонця) — ідеальний час для морських пейзажів, коли теплі кольори й низьке сонце забезпечують класичні умови освітлення. Складене HDR-зображення, що містить п’ять знімків, зроблених на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM із фокусною відстанню 16 мм, витримкою від 0,3 с для переднього плану до 1/160 с для сонячного спалаху, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Ерік Коломбо (Erik Colombo)

4. Налаштування камери для зйомки морського пейзажу

Якщо уникнути зйомки з яскравим світлом у середині дня неможливо, Ерік радить використовувати нейтральний світлофільтр, щоб зменшити кількість світла, що потрапляє в камеру. Сам він полюбляє потужний 10-ступінчастий фільтр ND1000. «Він відфільтрує кількість світла, що дозволяє знімати з довгою витримкою для розмиття руху в морі», — каже він.

Еріку подобається цей метод, тому що відчуття руху на морському пейзажі може додати інтересу до звичайної в інших аспектах сцени. Дві ключові області уваги — це море й небо, які рухаються відносно повільно. Щоб замість статичної картинки створити відчуття їхнього руху, потрібна невелика витримка та опора для камери (зазвичай це штатив).

Низька світлочутливість ISO та мала діафрагма (велике значення f) дозволяють збільшувати витримку. Щоб уникнути тремтіння камери під час натискання кнопки затвора, можна керувати камерою дистанційно через програму Canon Camera Connect. Спробуйте знімати з довгою витримкою (10 секунд або більше), щоб побачити, як рухомі хмари й вода, що набігає на пляж, розмиваються в плавні та гладкі кольори. Також можна збільшити витримку до максимуму, щоб захопити окремі крапельки хвиль.

5. Глибина різкості на фотографіях морських пейзажів

Ерік часто намагається вивести певну частину сцени в різкий фокус, а решту розмити (для цього потрібна мала глибина різкості). У таких ситуаціях він застосовує ручний фокус і корисну функцію бездзеркальних камер Canon — вибір точки ручного фокусування. Це особливо зручно, коли рівень освітленості низький, а також за умов туману, що ускладнює фокусування.

«Хоча автофокус дуже корисний, — каже він, — за поганих погодних умов на допомогу приходить вибір точки ручного фокусування». У цьому режимі можна впевнено визначати фокус вручну, оскільки на екран або у видошукачі камери яскравим кольоровим накладанням виділено частини кадру у фокусі, і ви можете побачити, як підсвічені ділянки змінюються в міру коригування.

І навпаки, у пейзажній фотографії іноді потрібно, щоб якомога більша частина сцени від переднього до заднього плану була в різкому фокусі. Чудовим методом для цього є гіперфокальне фокусування. Гіперфокальна відстань залежить від об’єктива, діафрагми та поточної фокусної відстані, тому визначити, на чому потрібно сфокусуватися, простіше за все за допомогою калькулятора глибини різкості й гіперфокальної відстані в безкоштовній програмі Canon Photo Companion. Якщо у вас немає часу на розрахунки, скористайтеся грубим емпіричним правилом: фокусуйтеся приблизно на третині шляху до об’єкта зйомки.

Фотографія Еріка Коломбо із застиглими в русі хвилями, що розбиваються об берег, і туманними скелями на задньому плані, підсвіченими теплими кольорами сонця, що заходить.

На цьому виразному знімку краплі води від хвиль, що розбиваються, застигли завдяки короткій витримці затвора. Галька на передньому плані контрастує з неймовірними скелями на фоні, які розмиті на відстані морськими бризками й туманом. Складена HDR-фотографія з трьох знімків, зроблених на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою від 1/250 с для переднього плану і хвиль до 1/160 для неба, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Ерік Коломбо (Erik Colombo)

6. За якої погоди краще за все знімати морські пейзажі?

Погода може зробити морський пейзаж — чи то гладкі крихітні золоті хмари або шторм із передчуттям темряви — набагато цікавішим. Ви маєте навчитися бачити цікаві погодні умови й знати, як сфотографувати їх у найкращий спосіб. «Я завжди кажу своїм студентам, що немає поганих погодних умов — є лише погані фотографи, — пояснює Ерік. — Краса пейзажної фотографії полягає в непередбачуваності природи.

Під час подорожей по всьому світу я завжди знаходив найкращі погодні умови після зливи».

Зйомка під час несподіваної зливи? Це можливість, а не проблема. «Під час морського шторму, — радить Ерік, — використовуйте варіооб’єктив, щоб сфотографувати хвилі та окремі краплі з короткою витримкою затвора близько 1/1000 секунди або, навпаки, створити щось абстрактне з довгою витримкою, як-от 10 секунд».

7. Найкращі фотокамери й об’єктиви для фотографування морських пейзажів

Щоб мінімізувати вагу свого обладнання, Ерік часто бере лише одну камеру — повнокадрову модель системи EOS R із ширококутним варіооб’єктивом RF.

Для надширококутної зйомки, що чудово підходить для морських пейзажів, вдалою комбінацією є повнокадрова камера, як-от EOS R8, з об’єктивом RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM — невеликий і зручний для подорожей комплект, що дозволяє робити ширококутні фото. Модель EOS R8 також здатна до серійної зйомки зі швидкістю до 40 кадрів на секунду — ідеальний варіант, щоб закарбувати момент, коли хвиля розбивається об скелі.

Доступніша альтернатива — 24,2-мегапіксельна камера EOS R50 у поєднанні з об’єктивом RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM або RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM: ще легший і портативніший, але дуже гнучкий комплект, який ідеально підходить для одного дня на узбережжі.

Ці об’єктиви підтримують широкий і дуже універсальний діапазон фокусних відстаней. Якщо вам потрібен супертелеоб’єктив, зверніть увагу на модель RF 100-400mm F5.6-8 IS USM — чудовий вибір у поєднанні з повнокадровою камерою, а з камерою формату APS-C можливості для зйомки будуть ще більшими.

Якщо у вас уже є об’єктиви EF і ви хочете використовувати їх із камерами системи EOS R, вам підійде перехідник для вставного фільтра EF-EOS R із додатковим бонусом: він не лише дозволяє використовувати об’єктиви EF і EF-S без втрати якості та функціональності, але й додає підтримку вставних фільтрів. Доступні варіанти з нейтральним світлофільтром V-ND або фільтром із круговою поляризацією: обидва є безцінними за умов яскравого світла на морському узбережжі.

Морське узбережжя — не просто місце для відпочинку з друзями та родиною: воно сповнене потенціалу для чудових пейзажних фотографій за будь-якої погоди.


Автори: Астрід Пітман (Astrid Pitman) і Сара Баккланд (Sarah Bakkland)

Пов’язана продукція

Схожі статті

  • Фотограф-пейзажист дивиться у видошукач Canon EOS RP, щоб зробити знімок із полями.

    ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

    Як робити пейзажні знімки з рук?

    Дізнайтеся, як робити приголомшливі пейзажні знімки без використання штатива.

  • Як фотографувати воду

    ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Як фотографувати воду

    Ці п’ять порад від експертів допоможуть вам робити вдалі знімки води, що тече, падає, розбризкується або перебуває в стані спокою.

  • Дерев’яний причал над озером, оточеним горами. Хмари в небі відбиваються на поверхні озера.

    ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

    Найкращі об’єктиви для зйомки пейзажів

    Уся важлива інформація, яка допоможе вам обрати доступні об’єктиви з фіксованою або змінною фокусною відстанню.

  • Поради щодо зйомки за екстремальних погодних умов

    ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ НА ВІДКРИТОМУ ПОВІТРІ

    Поради щодо зйомки за екстремальних погодних умов

    Від захисту обладнання до догляду за собою — наші корисні поради й підказки допоможуть вам опанувати техніку зйомки за екстремальних погодних умов.