ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

Чудовий час надворі: 5 порад щодо фотографування води

Ці п’ять корисних порад допоможуть вам робити вдалі знімки в будь-якому стані — від розмитих водоспадів до крапель, що падають.
Canon Camera
Якщо ви захочете відпочити від шаленого ритму життя, ви, напевно, зможете знайти водоймище не дуже далеко від дому: для цього можна влаштувати сімейний пікнік на пляжі або вийти за межі міста, щоб прогулятися вздовж річки й дозволити воді заспокоїти вас. Це можуть бути хвилі, що б’ються о берег, хмари з крапель над водоспадом або відбиття на спокійному озері — але, ймовірно, вода в тому чи іншому вигляді фігуруватиме на ваших знімках цього літа. Але як навчитися робити привабливі фотографії такого складного та сповненого динаміки явища? Існує багато творчих прийомів, що дозволять вам вдосконалити свої літні знімки.

Ці п’ять порад із фотографування води допоможуть вам вивести свої навички на новий рівень — як влітку десь на природі, так і в холоднішу пору року ближче від дому.

1. Як знімати відбиття на воді

Чоловік тримає камеру над головою, роблячи знімок на пляжі.

Експериментуйте з висотою розташування камери, коли намагаєтеся сфотографувати відбиття: із високим кутом зображення буде чіткішим, а з низьким (близько від поверхні) знімок здаватиметься динамічнішим.

Пейзажний знімок пляжу з відбиттям у воді на піску.

Можливо, найбільш фотогенічною властивістю води є її здатність до відбиття. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 31 мм, витримкою 1 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

Велика водойма спокійної води ідеально підходить для створення чіткого відбиття, що дозволяє зробити цікавішим звичайний пейзаж. Опинившись на природі, шукайте воду: це можуть бути джерела, що течуть і створюють абстрактніші ефекти відбиття, або спокійні водойми, які більш схожі на дзеркало. Коли побачите те, що вас зацікавить, знайдіть затишне місце поруч або, навпаки, почекайте вітерцю, перш ніж знімати.

Режим пріоритету діафрагми (Av) у камері дозволяє вам вручну вибрати діафрагму, після чого камера автоматично скоригує витримку, щоб забезпечити оптимальну експозицію. Щоб чіткими були як передній план, так і деталі відбиття на дистанції, виберіть малу діафрагму та скористайтеся калькулятором глибини різкості й гіперфокальної відстані в програмі Photo Companion. Зробити чіткість максимальною на більшій частині кадру допомагає метод гіперфокального фокусування: ви маєте знайти найближчу точку, на якій можна сфокусуватися так, щоб фон залишався достатньо чітким.

Замість вузької діафрагми можна навпаки зробити її дуже широкою, щоб розмити передній план чи відбиття та створити абстрактний ефект.

2. Як фотографувати водоспади

Знімок водоспаду з надмірною експозицією та розмиттям через рух.

Щоб створити вражаюче розмиття руху води, що падає, знадобиться велика експозиція. Знято на камеру Canon EOS 850D з об’єктивом Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM із фокусною відстанню 64 мм, витримкою 15 с, діафрагмою f/20 та ISO 100.

Фотограф стоїть перед річкою з водоспадом, поруч камера на штативі.

Нейтральні світлофільтри чудово блокують світло, але також іноді ускладнюють роботу з видошукачем. Щоб уникнути цього, застосовуйте режим Live View, коли підбираєте композицію та налаштовуєте фокус, а потім установіть двосекундний таймер, щоб запобігти тремтінню камери.

Наступного разу, коли під час подорожі ви знайдете водоспад, що просто проситься на фото, не забудьте встановити на свою камеру нейтральний світлофільтр. Такі фільтри запобігають потраплянню світла всередину камери з певним кроком (відсікають певну кількість світла), завдяки чому можна точніше контролювати витримку. Для зйомки водоспадів ідеально підходить 6-ступеневий нейтральний фільтр — ймовірно, це взагалі найкращий універсальний фільтр для води. Перш ніж починати фотографування, подивіться, як саме падає вода та в якому місці внизу утворюється чудова хмара з крапель.

Найпростіший варіант — вибрати на камері ручний режим (M) із достатньо малою діафрагмою для великої глибини різкості та з показником ISO 100, а потім встановити витримку залежно від бажаних показників замірювання. Потім установіть нейтральний світлофільтр і знову скоригуйте витримку. Кожна ступінь світлофільтра, що посилює блокування світла, дозволяє вдвічі збільшити час експозиції. Для переобчислення витримки можна рахувати клацання затвора: на одну ступінь припадає два чи три клацання диску витримки (залежно від налаштування розміру кроків у меню камери).

3. Як згладити поверхню моря

Чоловік присів біля камери на штативі на кам’янистому пляжі.

Зв’язавши камеру з мобільною програмою Canon Camera Connect, ви зможете запускати й зупиняти хвилинні експозиції режимі ручної витримки (B) просто з телефона, що дозволяє позбавитися будь-яких обмежень на витримку затвора.

Знімок із тривалою експозицією, на якому море розмите на фоні каменів берегової лінії на заході сонця.

Експозиція тривалістю до хвилини дозволяє захопити на фото вражаючий ефект молочного розмиття в морській воді та ледь помітний рух хмар на небі. Знято на камеру Canon EOS 850D з об’єктивом Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 2,5 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

Прогулянка на пляжі — одне з головніших джерел задоволення влітку — і, звісно, джерел знімків для вашого фотоальбому. Але навіть хоча океан — це одне з найвеличніших та найбільш ефектних природних явищ, нерівна поверхня води може виглядати на знімках неакуратно й хаотично. Дуже тривала експозиція, яка розмиває рух моря на знімку, дозволяє перетворити хаотичні хвилі на шовковисту гладку поверхню без деталей. Якщо ви знімаєте вдень, вам знадобиться потужний нейтральний світлофільтр з 10–16 ступенями блокування світла. У сутінках можна встановити слабший світлофільтр або навіть обійтися без нього: спробувати, як це працює, можна рано-вранці, коли пляж нібито весь у вашому розпорядженні.

4. Як фотографувати хвилі, що б’ються о берег

Фотограф сидить на каменях біля лінії хвиль із камерою на штативі.

Вловити потрібний момент, коли фотографуєш хвилі, може бути непросто, тож виберіть безперервний режим спрацьовування затвора й зробіть серію швидких знімків, коли вода набігає на берег.

Невеличкі хвилі на кам’янистому березі моря.

Нічого не здатне продемонструвати магічну силу води так, як це роблять хвилі, що набігають на берег: поекспериментуйте з різними варіантами витримки, щоб підібрати оптимальні характеристики знімку. Знято на камеру Canon EOS 850D з об’єктивом Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM із фокусною відстанню 27 мм, витримкою 1/20 с, діафрагмою f/25 та ISO 100.

Якщо ви хочете захопити динамічний рух морської води, вам знадобиться мала витримка на рівні приблизно 1/500 с. І навпаки: довша експозиція здатна передати рух, перетворюючи бризки й краплі на динамічні розмиті смуги. Спробуйте перевести камеру в режим пріоритету витримки (Tv) і зменшити швидкість затвора до 1/20 с з показником ISO 100. З такою витримкою краще скористатися штативом, але можна знімати і з рук, якщо вам вдасться уникнути тремтіння.

Якщо у вас об’єктив зі стабілізатором зображення або модель EOS R5 чи R6 із вбудованим стабілізатором і ви використовуєте ширококутний об’єктив, дотримуйтеся правила «зворотного числа»: з експозицією 1/20 можна знімати з рук з об’єктивом із фокусною відстанню 20 мм.

А якщо ви готові до більшої активності біля води або просто в ній, вам стане в нагоді модель Canon IVY REC. Це ударостійка та водонепроникна камера, що витримує 30 хвилин на глибині до двох метрів. Інші поради щодо фотографування водного спорту можна знайти в нашому посібнику зі зйомки спортивних подій на воді.

5. Як фотографувати водяні краплі

Чоловік тримає камеру над склянкою води на синьому фоні, знімаючи фотографію краплі, що падає згори.

Якщо розташувати спалах за аркушем із синьої ацетатної плівки, можна створити кольорові відбиття на воді.

Крапля води падає і створює брижі.

Макрооб’єктив, як модель RF 35mm F1.8 Macro IS STM, яким Джеймс скористався, щоб зробити це фото, дозволяє знімати краплі води крупним планом із чудовою деталізацією. Заздалегідь вручну наведіть фокус на точку, куди падатиме крапля. Зроблено на камеру Canon EOS RP з об’єктивом RF 35mm F1.8 Macro IS STM із витримкою 2 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

На жаль, погода не завжди на вашому боці. У такій ситуації попрактикуватися у водному фотографуванні можна ближче до дому, а краплі води крупним планом виглядають просто неймовірно. Для зйомки крапель води, що падають, вам знадобиться зовнішній спалах, як-от Canon Speedlite EL-100, і фотографувати доведеться в темному місці. Так ви зможете регулювати тривалість спалаху (тобто світла, що з нього виходить), щоб захопити момент, коли крапля торкається водяної поверхні.

Щоб відточити ці навички, розташуйте крапельницю або шприц із водою над склянкою води та установіть спалах таким чином, щоб світло падало на краплю ззаду. Виберіть на камері ручний режим (M) із діафрагмою f/8, ISO 100 та витримкою приблизно дві секунди. Запустіть експозицію, створіть краплю та активуйте спалах вручну, коли вона торкнеться поверхні, або автоматично за допомогою пульта дистанційного керування. Це потребує певних навичок роботи з камерою та освітленням, але результати себе виправдовують.
Автор: Джеймс Патерсон (James Paterson)

Подібна продукція

Схожі статті