ЧОРНО-БІЛА ФОТОГРАФІЯ

Актуально й поза часом: проявляйте творчий підхід у чорно-білих фотографіях

Дізнайтеся, як створювати дивовижні чорно-білі фотографії будь-яких об’єктів або подій — від пейзажів і портретів до весіль і природи — завдяки нашим порадам від експертів, підказкам щодо техніки та засобів.
Чорно-біле зображення танцівниці балету в русі у великій, розкішній кімнаті. Сонячне світло струменем проникає в кімнату через відкриті двері.

Якість хорошої чорно-білої фотографії не змінюється з часом, у ній більше драматичності, емоцій і пристрасті, чого просто не передають кольори. Тому вона завжди залишається актуальною в портретній та весільній зйомці. Крім того, монохромні зображення (на яких є тільки один колір) також можуть чудово підкреслювати форму, текстуру, тон і деталі. Таким чином, чорно-біла фотографія також підходить для зйомок ландшафту й архітектури, фото в русі та спортивних фото, і багато іншого.

Іноді може здаватися, що створити вражаючу чорно-білу фотографію — це справжній виклик, оскільки ми звикли сприймати світ у кольорі. Нижче ми наводимо добірку порад експертів, які допоможуть вам освоїти цей стиль фотографії.

Що таке чорно-біла фотографія?

Фото крупним планом великої оранжево-білої раковини з хитромудрим загостренням.

Два приклади зображення раковини: одне — кольорове, інше — чорно-біле. На монохромному фото увагу привертає ціла раковина, а не тільки спіральне загострення. Знято на камеру Canon EOS 250D з об’єктивом Canon EF-S 60mm f/2.8Macro USM із витримкою 1/640 с, діафрагмою f/5 та ISO 200

Чорно-біле фото крупним планом великої раковини з хитромудрим загостренням.

Яке зображення, на вашу думку, виглядає краще: кольорове чи чорно-біле? Коли йдеться про фотографії, краса часто в очах того, хто дивиться: немає правильної чи неправильної відповіді, а експериментувати — це половина задоволення.

Є два варіанти створення чорно-білих фотографій: можна робити кольорові фотографії та перетворювати їх на чорно-білі на етапі обробки, або можна вибрати функцію Монохромна зйомка в меню Стиль зображення на камері, і тоді ви відразу бачитимете, якою буде виходити картинка, на РК-екрані або через електронний видошукач.

Не забувайте, що предмет чи явище, яке гарно виглядає в кольорі, не завжди гарне в чорно-білому варіанті, і навпаки. Наприклад, червоні квіти виділяються на зеленому тлі, коли зняті в кольорі. Але якщо знімати те саме в монохромному режимі, може виявитися, що червоний і зелений кольори перетворюються на схожі відтінки сірого.

Практика допомагає «бачити», що буде виглядати красиво на монохромній фотографії, але можна навчитися швидше. У більшості випадків ви побачите, що для чорно-білих зображень потрібно більше контрастності, ніж для того ж об’єкта в кольорі. Знімайте один об’єкт двічі, спочатку в кольорі, а потім в чорно-білому режимі, і порівнюйте зображення.

Для чорно-білої фотографії рекомендована зйомка у форматі RAW, оскільки вона дозволяє більш точно налаштувати зображення при використанні програмного забезпечення Canon Digital Photo Professional (DPP), ніж це можливо з файлами JPEG. Якщо обрати налаштування камери, щоб зберігалися файли RAW, це дозволить зберегти всю інформацію про колір зображення, навіть якщо ви знімаєте в монохромному режимі.

5 порад щодо чорно-білої фотографії

  • Використовуйте невелику діафрагму і якомога нижчий ISO
  • Перевірте гістограми вашої камери
  • Експериментуйте з фільтрами
  • Знімайте у форматі RAW і зайдіть у параметри вашої камери
  • Підкреслюйте контраст на чорно-білих фото

Чорно-біле фото нареченої, яка стоїть на сходах і здивовано дивиться вгору. На стіні поруч із нею видно тіні кількох жінок, які намагаються зловити букет, що кинула наречена.

Колір може відволікати від природних форм на красивих портретних і весільних фото, натомість монохромна картинка надає об’єкту більш естетичний вигляд. Це також забезпечує більш вдалу гру світла, як видно на цьому зображенні. Знято на камеру Canon EOS 6D (новіша модель — Canon EOS 6D Mark II) з об’єктивом Canon EF 24mm f/1.4L II USM, Canon Speedlite 600EX-RT (новіша модель — Canon Speedlite 600EX II-RT) і Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/1.8 та ISO3200. © Фабіо Мірула (Fabio Mirulla)

Чорно-біла фотографія з обличчям немовля крупним планом. Особливий фокус на віях дитини.

Чорно-біле поєднання зазвичай добре підходить для портретних фотографій; часто це пояснюють тим, що через відсутність кольору людина не відволікається і краще зосереджується на предметі. Така фотографія виглядає вражаюче зокрема завдяки простоті. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM із витримкою 1/160 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 200. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Чорно-біла зйомка, яку часто використовують для весільних фотографій, може підкреслити емоції та драматизм. Монохромний режим також може привернути увагу до виразу обличчя, підкреслити деталі та форми ключових елементів, від дрібних предметів, таких як обручки і взуття, до сукні нареченої і навіть загального розташування.

Чорно-білий формат у цілому дуже добре підходить для портретної зйомки. Можливо, це пов’язано з тим, що багато культових портретів минулого століття (або приблизно тих часів) монохромні, і ми знаємо цей стиль. Дуже ефективним є додавання бічного освітлення, оскільки воно забезпечує сильний контраст між відблисками і тінями.

Чорно-білі фото природи і тваринного світу

Страус зацікавлено вдивляється у камеру на цьому чорно-білому фото крупним планом.

Завдяки тому, що це зображення зробили чорно-білим, з’явився акцент на пір’ї на голові страуса. Тому складається враження, що воно більше схоже на хутро, ніж на пір’я. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 600mm F11 IS STM із витримкою 1/5000 с, діафрагмою f/11 та ISO 1600. © Джон Дікінс (John Dickins)

Чорно-біле зображення зимового лісу в обрамленні рядів засніжених дерев.

На чорно-білому фото деякі речі — як, наприклад, зимовий ліс — будуть створювати сильніше враження, ніж це могло би бути на кольоровій фотографії. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III із витримкою 1/500 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 400. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

На багатьох зображеннях пейзажів основний фокус — на яскравій синяві неба або теплих червоних тонах від заходу Сонця. Так само, те, якими вийдуть фото природи, залежить від багатих природних відтінків тварин і дикої природи. Чорно-білі пейзажі створюють інше відчуття, часто пов’язане з настроєм і драматизмом, натомість за допомогою монохромних фото природи можна підкреслити красиві деталі, які спостерігаємо у тварин, комах і рослин.

Вміти визначити, які зображення робити чорно-білими, це вже цілий навик. По суті, ви щось «додаєте», прибравши колір, тому подумайте, як саме ви покращите зображення, якщо зробите його монохромним.

Шукайте фотографії, які цікаві не завдяки кольоровій гамі або де колір відволікає від об’єкта зйомки. Пейзажі, які передають певний настрій або мають певну інтенсивність завдяки світлу й тіні, ідеально підходять, оскільки драматичний контраст монохромного фото це тільки підкреслить. Фотографам природи варто шукати візерунки та деталі, які можна вивести на передній план, усунувши колір, наприклад, кору давнього дерева або красиву текстуру пташиного пір’я.

Чорно-білі фотографії пейзажів і архітектури

Чорно-біле зображення дерев без листя посеред холодного пейзажу.

Фото пейзажів із похмурим небом і тьмяним світлом виглядатимуть ще більш ефектно у чорно-білому варіанті, без жодних кольорів. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом RF 24-105mm F4L IS USM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою 1/320 с, діафрагмою f/6,3 та ISO 100

Чорно-біле фото бетонної будівлі, знято знизу, що створює геометричні фігури за допомогою тіні.

На чорно-білій фотографії можна якнайкраще оцінити гру форм і текстур архітектури, не відволікаючись на різні кольори. Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM із фокусною відстанню 31 мм, витримкою 1/250 с, діафрагмою f/8 та ISO 100.

Пейзажі добре виглядають на чорно-білих фотографіях, особливо коли на місцевості дуже мало кольору: немає яскравої зелені і мало червоних або жовтих кольорів. Ви можете зосередитися на формах голих дерев, кам’яних стін і будівель. Композиція і контраст стають ключовими елементами зображення.

Третинна сітка, яку можна побачити через електронний видошукач (EVF) бездзеркальних камер Canon, таких як Canon EOS RP та Canon EOS R6, і яку можна наносити на задній екран камер EOS DSLR у режимі реального часу, особливо пригодиться для чорно-білих фотографій, оскільки колір майже не відволікає погляд. Розміщення вашого основного об’єкта в точці, де перетинаються одна горизонтальна і одна вертикальна лінія, посилить композицію.

Фотографії архітектури часто роблять в монохромному кольорі, щоби підкреслити форму будівель. Підвищений контраст, який можливий у чорно-білих фото, краще підходить для об’єкта зйомки, аніж колір. Ці фотографії часто роблять рано вранці, частково для того, щоб не відволікатися на рух машин і людей, але також і для того, щоб скористатися світлом від Сонця, що заходить. Це світло відкидає довгі тіні і може створювати привабливу естетику, коли падає на твердий камінь або бетон. Це часто створює більше настрою, а текстури значно краще виглядають за рахунок простоти чорного і білого.

Фотографувати вночі варто спробувати як в чорно-білому, так і в кольоровому варіанті. Часто жовте світло вуличних ліхтарів або сяйво повного місяця оживляють локацію. Крім того, текстура та візерунки на об’єктах мають кращий ефект на монохромних фото. Якщо ви хочете передати відчуття чітких форм, тіней і світла, з чорно-білим фото можна уникнути будь-яких проблем, які можуть виникнути через кілька джерел світла з різною колірною температурою.

Чорно-білі фотографії спортивних подій і людей в русі

Чорно-біле зображення двох підлітків, що стрибають у саду.

Це висококонтрастне фото в русі добре виглядає саме в чорно-білому варіанті. Зведення до мінімуму фонових кольорів, що можуть відволікати, допомагає глядачу фокусуватися на обличчі об’єкта зйомки. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом RF 35mm F1.8 Macro IS STM із витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/2,2 та ISO 400 © Ілві Ньокіктьен (Ilvy Njiokiktjien)

Самі по собі фото спортивних подій чи людей у русі часто переповнені кольором настільки, що головна людина або об’єкт, який ви намагаєтеся зафіксувати, губиться. Якщо зробити фото чорно-білим, можна усунути всі відволікаючі фактори, а також зробити більш виразними обличчя людей.

Висококонтрастні зображення добре виглядають в чорно-білому форматі, зображення, зняті при яскравому сонячному світлі, створюють глибокі тіні та яскраві відблиски. Чорно-білі зображення добре підкреслюють їх, а ефекти можна підсилити при обробці для створення вражаючих зображень.

Використання фільтрів для чорно-білої фотографії

Чорно-біле фото великого листка крупним планом, зроблене з використанням зеленого фільтра.

Показано два приклади фото великого листка, перше — з ефектом зеленого фільтра, друге — без нього. Зелені фільтри допомагають розділити зелені тони, тому вони ідеально підходять для фото дерев і листя. © Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)

Чорно-біле фото великого листка крупним планом.

На багатьох камерах є ефект фільтра в налаштуваннях монохромного фото. Перевірте, чи він є на вашій камері. © Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)

У чорно-білій плівковій фотографії фільтри об’єктива часто використовуються для зміни тонів зображення. Жовті та червоні фільтри, наприклад, поглинають синє світло, через що блакитне небо здається темнішим.

Це не тільки робить зображення більш драматичним, але й збільшує контраст між білими хмарами і небом. Крім того, ефект фільтра часто доступний у налаштуваннях Стилю зображення на цифрових камерах Canon EOS. Ви можете вибрати жовтий, червоний, помаранчевий або зелений, щоби змінити монохромні тони для імітації ефекту фільтрів і підкреслити певні кольори, зробивши їх яскравішими або темнішими.

Інструменти для чорно-білої фотографії

Вражаючі чорно-білі зображення часто мають високу контрастність. Тому важливо, щоб камера мала хороший динамічний діапазон для збереження деталізації як в яскравих відблисках, так і в темних тінях. Яка би не була кількість мегапікселів, повнокадрова камера зазвичай забезпечує кращий динамічний діапазон, ніж модель APS-C, тому такі камери, як Canon EOS RP, EOS R6 і EOS 6D Mark II особливо добре підходять. Попри це, на камери з датчиками обрізки, такі як Canon EOS M50 Mark II і PowerShot G7 X Mark III, можуть виходити чудові чорно-білі фотографії, незважаючи на наявність фізично менших датчиків зображення.

На всі ці камери можна робити фото в режимі якості RAW з 14-бітною глибиною кольору. Це забезпечує набагато більший динамічний діапазон, ніж 8-бітний режим JPEG, забезпечуючи значно більші можливості зміни яскравості і підвищення контрастності при редагуванні зображень в такій програмі, як DPP.

Монохромний стиль зображення, властивий для всіх цих камер, має додаткові переваги, які полягають у тому, що на етапі зйомки ви можете застосовувати цифрові фільтри, такі як жовтий, помаранчевий, зелений або червоний, для поступового підвищення контрастності й драматичності хмарного блакитного неба. Також доступні тонуючі ефекти, такі як сепія для створення антикварного вигляду. Перевага бездзеркальних камер полягає в тому, що ви можете переглядати ефекти фільтрів і тонування безпосередньо у видошукачі під час зйомки. Якщо ви знімаєте в режимі реального часу, попередній перегляд також доступний на задньому екрані цифрової однооб’єктивної дзеркальної камери.

Перевага будь-якої бездзеркальної або цифрової однооб’єктивної дзеркальної системної камери EOS полягає в тому, що ви можете встановити ідеальний об’єктив для будь-якого заданого сценарію зйомки. Зум-об’єктиви, такі як Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM і RF 24-105mm F4L IS USM, дозволяють зйомку з широким діапазоном фокусних відстаней без перемикання між об’єктивами. Однак «швидші» основні об’єктиви, такі як Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM і RF 85mm F2 MACRO IS STM, забезпечують швидшу витримку при слабкому освітленні, тому можна заморозити рух без збільшення значення ISO, що добре для чорно-білої фотографії, оскільки зводить шум зображення до мінімуму. Також можна зробити меншу глибину різкості для виділення основного об’єкта на зображенні та щоб не відволікатися на захаращений фон.

Чіткі чорно-білі зображення часто мають дуже дрібні деталі і багату текстуру. Щоби зберегти це при зйомці з рук, ключовою перевагою може стати ефективна стабілізація зображення. Усі перераховані вище об’єктиви Canon «IS» оснащені оптичною стабілізацією зображення, натомість два об’єктива Macro IS мають «гібридний» стабілізатор зображення, який зберігає більшу ефективність при зйомці крупним планом. Canon EOS R6 оснащений 5-осьовим IBIS (вбудованим стабілізатором зображення), який забезпечує стабілізацію до 8 зупинок при використанні з сумісним об’єктивом. EOS R6 також допомагає навести справді хорошу різкість навіть на найскладніших фото завдяки системі автофокусування нового покоління.

Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція