Більшість камер EOS постачаються із звичайним об’єктивом, який підійде для більш загальних цілей. Але для того щоб вивести свої навички на новий рівень, варто придбати кілька об’єктивів спеціально для вибраного вами жанру, як-от портретна фотографія. Від фокусної відстані й максимальної діафрагми до ваги та розміру — параметри обраного вами об’єктива матимуть величезне значення для ваших знімків.
Винятковість, яку додає використання об’єктива
Які складові вдалого портретного об’єктива?
Перш за все портретні об’єктиви відрізняє їхня фокусна відстань і максимальна діафрагма, але при виборі портретного об’єктиву Canon для конкретних потреб необхідно також враховувати інші фактори.
Сумісність об’єктивів
По-перше, варто звернути увагу на вашу камеру й сумісні з нею об’єктиви. Бездзеркальні камери Canon EOS R, як-от Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 та EOS R100, дозволяють використовувати найкращі об’єктиви Canon для портретної зйомки. Камери та об’єктиви EOS R використовуються з байонетом RF, який має 12-контактний роз’єм, що забезпечує неймовірно високу швидкість автофокусування та надійність. Творчі можливості, які надає бездзеркальна технологія, також роблять байонет RF чудовим вкладенням коштів, якщо ви замислюєтеся про своє майбутнє обладнання на наступних етапах свого фотографічного шляху.
Об’єктив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, обладнаний стабілізатором зображення, має розмір лише 88,8 мм і є універсальним варіантом для портретної зйомки. Знято на камеру Canon EOS R6 (на заміну якій прийшла модель Canon EOS R6 Mark III) з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 44 мм, витримкою 8 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.
Стабілізація зображення
Далі слід враховувати, що використовувати штатив для зйомки виразних портретів не завжди доцільно або можливо. Саме тут на допомогу приходить стабілізатор зображення. Такі об’єктиви, як Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM і RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, обладнані системою стабілізації зображення, що забезпечує неймовірну чіткість фотографій, знятих із рук. Посилена стабілізація дозволяє уповільнити витримку, пропускаючи більше світла, що дозволяє робити якісні знімки за будь-яких умов освітлення.
Результат буде ще кращим, якщо використовувати об’єктив зі стабілізатором із камерою з вбудованою стабілізацією зображення (IBIS), як-от Canon EOS R6 Mark III — разом вони забезпечують до 8,5 ступеня стабілізації. Навіть якщо ваш об’єктив не має стабілізації зображення, ви все одно можете скористатися перевагами IBIS, особливо з об’єктивами з короткою фокусною відстанню.
Розмір і вага
Також потрібно враховувати розмір, вагу та універсальність. Для фотографів-портретистів, які хочуть вільно рухатися або використовувати свої об’єктиви в різних жанрах, чудовим вибором стане невеликий і легкий об’єктив. Canon RF 50mm F1.8 STM та RF 35mm F1.8 MACRO IS STM — неймовірно компактні об’єктиви, що робить їх ідеальними й доступними для будь-якого вуличного портретного фотографа. Це не шкодить їхній здатності створювати класичні портрети завдяки широкій максимальній діафрагмі f/1,8, яка забезпечує чудове розмиття фону й гнучкість з точки зору глибини різкості. Тонкий об’єктив RF 28mm F2.8 STM забезпечує ширший кут огляду для групових портретів і важить при цьому лише 120 грамів. Якщо вам потрібна максимальна універсальність, зверніть увагу на модель Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Завдяки широкому діапазону фокусних відстаней цей об’єктив є ідеальним універсальним вибором на кожен день і підходить практично для всіх жанрів фотографії — від надширококутних 24-міліметрових архітектурних знімків до 85-міліметрових студійних портретів і знімків голови в режимі 105-міліметрового телеоб’єктива.
Максимальна діафрагма
Ще одним ключовим фактором при виборі об'єктива, який підходить для зйомки портретів, є значення його максимальної діафрагми. Діафрагма відноситься до розміру отвору об'єктива, який пропускає світло на датчик камери.
Значення діафрагми певного об’єктива вказано на його корпусі й становить від f/2,8 до f/4. Деякі об’єктиви зі змінною фокусною відстанню мають ширші діапазон змін діафрагми, який може бути від f/4 до f/7,1. Інші об’єктиви зі змінною фокусною відстанню, зокрема Canon RF 24-105mm F4L IS USM і RF 24-70mm F2.8L IS USM, замість цього пропонують фіксовану максимальну діафрагму, яка забезпечує постійну експозицію у усьому діапазоні масштабування. Ці об’єктиви з постійною максимальною діафрагмою і герметичним корпусом серії L ідеально підходять для фотографів, які бажають перейти на них із моделі RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, або для тих, кому просто потрібен об’єктив професійного рівня.
Фокусна відстань 50 мм підходить для багатьох жанрів фотографії, а широка максимальна діафрагма робить цей об’єктив ідеальним для створення м’якого фонового розмиття під час портретної зйомки. Знято на камеру Canon EOS R6 Mark (якій на заміну прийшла модель Canon EOS R6 Mark III) з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM із витримкою 1/125 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 1250. © Ejiro Dafé (Еджіро Дафе)
Чим менше значення діафрагми, тим більший максимальний отвір, це дає певні переваги для зйомки портретів за допомогою об'єктивів із більшим значенням максимальної діафрагми.
Велика діафрагма пропускає через об’єктив у камеру більше світла, тому об’єктиви з великою діафрагмою, такі як Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM та RF 85mm F2 MACRO IS STM, чудово підходять для зйомки за слабкого освітлення (наприклад, портретів у приміщенні) і для тих випадків, коли вам потрібна більша гнучкість у роботі зі світлом, наприклад для чорно-білих або абстрактних портретів. Друга перевага полягає в тому, що зйомка з діафрагмою, встановленою на максимальну величину, яку часто називають «широко відкритою», створює більше розмиття у фоновому режимі, яке часто надає значну перевагу портретним знімкам.
Давайте розглянемо кілька прикладів портретних фотографій з різною діафрагмою.
На цих трьох знімках, зроблених з однаковою фокусною відстанню на об’єктив Canon RF 50mm f/1.8 STM, діафрагма змінюється від широкої (мале число f) на першому знімку до вужчої (велике число f) на третьому. Коли ви намагаєтеся усунути відволікаючі фони або розмиття на портретній фотографії, у нагоді стане є об’єктив із великою діафрагмою. На першому зображенні увага глядача зосереджена на обличчі об’єкта зйомки, що є набагато ефективнішим у портретній зйомці. © Ejiro Dafé (Еджіро Дафе)
Однак це не означає, що об’єктив із трохи вужчою максимальною діафрагмою, наприклад f/4 в моделі Canon RF 24-105mm F4L IS USM, не зможе створити красиве розмиття, особливо на фокусній відстані телеоб’єктивів. Це пов’язано з тим, що об’єктиви з великою фокусною відстанню захоплюють менше фону, ніж об’єктиви з короткою фокусною відстанню, через що фон виглядає більш розмитим і м’якшим, а об’єкт зйомки — чіткішим.
Автоматичне фокусування
Для портретної фотографії зазвичай не потрібне надшвидке автофокусування, що використовується під час зйомки спортивних подій чи дикої природі, проте об’єктив зі швидким і безшумним фокусуванням значно полегшує роботу — особливо якщо ви плануєте знімати відео. Обирайте об’єктиви Canon з ультразвуковим двигуном (USM) або кроковим двигуном (STM). Ці системи забезпечують плавне, майже безшумне, фокусування, яке практично не фіксується мікрофоном камери.
Завдяки приємному розмиттю фону та природному відокремленню об’єкта, об’єктиви Canon для портретної зйомки також чудово підходять для відеоінтерв’ю. Ви можете також спробувати гібридні об’єктиви Canon, які забезпечують професійну якість фото- й відеозйомки.
Найкращі об’єктиви Canon для знімків голови й традиційних портретів
Canon RF 85mm F2 Macro IS STM — це доступний варіант для власників бездзеркальних камер, яким потрібен спеціалізований портретний об’єктив. Знято на камеру Canon EOS R6 (якій на заміну прийшла модель Canon EOS R6 Mark III) з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM із витримкою 1/800 с, діафрагмою f/2 та ISO 400. © Ілві Ньокіктьен (Ilvy Njiokiktjien)
Об’єктив RF 85mm F2 Macro IS STM здатний створювати чудові портрети завдяки своїй фокусній відстані. Він також може похвалитися швидким і надійним автофокусуванням навіть за слабкого освітлення. Знято на камеру Canon EOS R6 (якій на заміну прийшла модель Canon EOS R6 Mark III) з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM із витримкою 1/800 с, діафрагмою f/2 та ISO 400. © Ілві Ньокіктьен (Ilvy Njiokiktjien)
Фокусна відстань — це відстань між об’єктивом та сенсором камери, а сам об’єкт знаходиться у фокусі, який зазначено в міліметрах (мм). Об’єктиви зі змінною фокусною відстанню мають змінний фокусний діапазон який зазначено на корпусі, наприклад 24–105 мм. Зазвичай портретні об’єктиви мають фіксовану фокусну відстань близько 85 мм або більше — наприклад, як у моделі Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, яка може похвалитися легкою конструкцією та 5-ступеневою стабілізацією зображення для ідеальної зйомки портретів із рук.
Під час фокусування на голову й плечі, як у класичній композиції, портретний об’єктив із фокусною відстанню 85 мм забезпечує природне стиснення перспективи. Риси обличчя передаються пропорційно, а фокусна відстань для телефотозйомки допомагає відокремити модель від фону. На камері з матрицею APS-C 50-міліметровий об’єктив дає приблизно таке ж поле зору, як 85-міліметровий об’єктив на повнокадровій камері.
Натомість використання коротшої фокусної відстані, наприклад 24 мм, у зйомці з близької відстані може спотворювати перспективу, через що частини обличчя, що знаходяться ближче до камери, наприклад ніс, виглядають більшими. З коротшою фокусною відстанню фон здається більш виразним.
Canon RF 50mm F1.8 STM — чудова модель для тих, хто хоче нарешті перейти від комплектного об’єктива. Знято на камеру Canon EOS R6 (якій на заміну прийшла модель Canon EOS R6 Mark III) з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM із фокусною відстанню 50 мм, витримкою 1/200 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 320.
Об’єктиви в середині діапазону фокусних відстаней, такі як Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STM та RF 50mm F1.8 STM, також чудово підходять для портретної зйомки. Ці фокусні відстані спотворюють зображення в меншій мірі, ніж ширококутні моделі, що дозволяє отримувати природніші знімки, тому вони добре підходять як об’єктиви для портретної зйомки всього тіла й стануть в нагоді фотографам моди.
Найкращі об’єктиви Canon для групових і вуличних портретів
Завдяки максимальній фокусній відстані 70 мм об’єктив Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM підходить як для групових знімків, так і для вуличних портретів. Більш доступний за ціною об’єктив зі змінною фокусною відстанню Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM забезпечує ще більшу зону охоплення. Знято на камеру Canon EOS R6 Mark III з об’єктивом Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM із фокусною відстанню 35 мм, витримкою 1/125 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 200.
Універсальний об’єктив зі змінною фокусною відстанню, як-от Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, дозволить вам поєднати переваги ширококутного та телеоб’єктива, а також фокусних відстаней між ними. У найширшому 24-міліметровому об’єктиві поле зору підходить навіть для найбільших групових портретів і дозволяє охопити величезний контекст на спонтанних вуличних портретах, а верхній діапазон ідеально підходить для класичних портретів і знімків голови з близької відстані.
Ширококутні об’єктиви можна застосовувати і для спонтанного портретного фотографування, де оточення об’єкта відіграє важливу роль у сюжеті, і в групових портретах, де в кадр мають вміститися кілька об’єктів.
Якщо ви плануєте робити групові портрети, вам ідеально підійде модель Canon RF 16mm F2.8 STM. А якщо ви фотографуєте велику групу на відносно невеликій території, ви можете зробити чудовий знімок за допомогою надширококутного об’єктива.
Найкращі об’єктиви Canon для ефекту «боке»
Canon RF 45mm F1.2 STM — це надзвичайно швидкий об’єктив, який дозволяє створювати м’яке розмиття фону на портретах у повний зріст завдяки широкій максимальній діафрагмі f/1,2 — ідеальний варіант для динамічних сцен, як ця.
Об’єктиви із широкою максимальною діафрагмою відносно фокусної відстані часто називають «швидкими», адже вони пропускають більше світла в камеру і дозволяють знімати з коротшою витримкою. Проте головна перевага швидких портретних об’єктивів, як-от Canon RF 45mm F1.2 STM — це м’який та приємний вигляд розфокусованих ділянок на фото, відомий як ефект «боке». Завдяки максимальної діафрагмі f/1,2 Canon RF 45mm F1.2 STM є найшвидшим об’єктивом RF, що не належить до професійної серії L, тож він чудово підходить для творчого використання глибини різкості.
Оскільки швидкі об’єктиви забезпечують дуже малу глибину різкості, під час зйомки із широко відкритою діафрагмою може бути важко виконати точне фокусування. Увімкнення функції розпізнавання очей у нових камерах Canon EOS R, таких як EOS R6 Mark III та EOS R8, може значно спростити роботу, адже камера автоматично фокусуватиметься на очах моделі. Ви можете навіть указати, яке око має пріоритет — ліве чи праве, — для максимальної точності.
Найкращі об’єктиви Canon для косметичної зйомки
Наблизьтеся та відкрийте чудові деталі в портретах за допомогою ширококутного об’єктива Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM із витримкою 1/200 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 200. © Гуіа Бесана (Guia Besana)
Хоча макрооб’єктиви, імовірно, асоціюються у вас з великими планами дивовижних комах або апетитної їжі, неймовірна деталізація, що їм притаманна, також ідеально підходять для портретної зйомки. Фактично макрооб’єктиви широко використовуються в модному й косметичному портретному фотографуванні, дозволяючи підкреслити окремі риси обличчя й привернути увагу до певних косметичних засобів.
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM має мінімальну фокусну відстань 35 см, а модель RF 35mm F1.8 MACRO IS STM може фокусуватися на відстані до 17 см. Наближаючись до об’єкту зйомки з макрооб’єктивом, ви зможете передати неймовірні деталі, а також продемонструвати й відзначити характерні риси ваших об’єктів.
Автори: Петер Волінські (Peter Wolinski) і Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)