МАКРОЗЙОМКА

Зазирніть у прихований світ комах

Підглянете за прихованим життям крихітних істот із порадами від професіонального макрофотографа П’єра Анке (Pierre Anquet)
Знімок крупним планом коричневого павука-стрибуна.

«Перед тим як я почав займатися макрозйомкою, я, чесно кажучи, не був великим шанувальником комах, — каже французький фотограф П’єр Анке. — Але зараз я думаю, що вони дуже гарні, якщо знайти час і придивитися до них.

Я почав знімати пейзажі та портрети, але побачив відео американського макрофотографа Томаса Шахана, і все: я просто закохався в макрозйомку», — говорить він.

Може здатися, що зйомка великим планом, від якої захоплюватимете подих, — це щось, на що спроможні тільки досвідчені фотографи з найдорожчим обладнанням, але насправді неймовірних результатів можна досягати з апаратурою різних цінових діапазонів. Ви можете поекспериментувати з фокусуванням крупним планом, використовуючи об’єктив у своєму комплекті обладнання, перш ніж переходити на спеціальний макрооб’єктив.

1. Креативні знімки великим планом на об’єктив із комплекту

Богомол, що звисає з листя.

Під час макрозйомки важливо не те, наскільки ви близькі до об’єкта, а яке збільшення. «Якщо ви хочете знімати крупним планом, але у вас немає коштів на макрооб’єктив, ви можете використати це збільшення і робити справді цікаві кадри», — говорить П’єр. Знято на камеру EOS 90D з об’єктивом EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM з налаштуваннями 55 мм, 1/3200 с, f/5,6 та ISO 640. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Хоча професійний макрооб’єктив забезпечує неймовірне збільшення, об’єктив зі стандартним збільшенням також дозволяє фокусуватися на невеликих комах і робити чудові кадри.

«Щоб зробити ці кадри, я знімав богомола родини Емпуза, — пояснює П’єр. — Він завдовжки приблизно 3–4 см, що означало, що я мав можливість заповнити ним увесь кадр, використовуючи об’єктив Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM. Найскладніше — це наблизитися до комахи, щоб її сфотографувати. Я б рекомендував прокидатися рано, оскільки на світанку комахи менш активні».

Об’єктиви EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM та EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM оснащені вбудованими кільцевими спалахами для макрозйомки Macro Ring Lite, з якими початківці зможуть створювати цікаві та креативні світлові ефекти, що раніше були доступні лише професіоналам.

Як альтернативу використанню автофокусу для досягнення максимального збільшення П’єр установлює найбільшу фокусну відстань на об’єктиві, перемикається на ручне фокусування та встановлює мінімальну фокусну відстань кільцем фокусування, після чого обережно рухає камеру назад і вперед, щоб об’єкт потрапив у різкий фокус.

П’єр віддає перевагу зніманню без штативів, але вони можуть стати в нагоді під час макрозйомки, оскільки тоді будь-яке тремтіння камери посилюється. «Вони дуже важкі та заважають. Об’єктив на 18–55 мм ідеально підходить для ручної зйомки, адже він дуже маленький, а стабілізатор зображення дійсно ефективний».

2. Макрозйомка в масштабі 1:1

Знімок крупним планом помаранчево-коричневого павука на гілці.

П’єр використовував об’єктив EF-S 60mm f/2.8 Macro USM для фотографування павука-стрибуна: «Він був меншим за богомола, але це дозволило мені включити більше деталей оточення в кадр». Знято на EOS 90D з EF-S 60mm f/2.8 Macro USM з налаштуваннями 1/250 с, f/8 та ISO 500. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Знімок крупним планом богомола, що висить на гілці.

Для деяких своїх фотографій П’єр використовував техніку суміщеного фокусу. «Найбільша кількість знімків, яку я зробив для одного стека фокусів, — 28. Богомол сидів на гілці, і я хотів, щоб він увесь був у фокусі. Роблячи багато знімків і рухаючи камеру, я міг би сфокусуватися на голові, кінцівках та тілі». Знято на камеру EOS 90D з об’єктивом EF-S 60mm f/2.8 Macro USM з налаштуваннями 1/250 с, f/9 та ISO 200. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Компактний об’єктив із відмінною різкістю, такий як Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, є чудовим вибором, щоб почати знайомство зі світом макрозйомки. Він підтримує збільшення в натуральну величину (1-кратне), якщо встановлено мінімальну відстань фокусування, що означає, що розмір деталей на сенсорі камери буде таким самим, як і в житті.

Під час зйомки зблизька треба пам’ятати про те, що глибина різкості буде невеликою. Використання вужчих діафрагм, таких як f/11 та f/16, збільшить глибину різкості, але також зменшить кількість світла. Це призводить до зменшення витримки, що може стати причиною розмитості зображення, якщо камера або об’єкт рухаються.

Для боротьби із цим ви можете збільшити ISO, щоб зменшити час експозиції. «З EOS 90D я без жодних проблем можу досягти ISO 2000. Але зображення потрібно правильно експонувати: якщо ви спробуєте збільшити експозицію пізніше в програмному забезпеченні, буде багато шуму».

Знімок крупним планом голови бодушки бізонячої з крапелькою води.

П’єр рекомендує використовувати спалах Speedlite для 3- чи 5-кратного збільшення. «Головним джерелом освітлення має бути все-таки сонце, — каже він. — Але спалах додає трохи додаткового світла, що дозволяє виділити об’єкт у кадрі». Знято на камеру Canon EOS 60D (на заміну якій прийшла модель Canon EOS 90D) з об’єктивом Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo та спалахом Speedlite 430EX II з налаштуваннями 1/250 с, f/10 та ISO 400. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Суміщений фокус — це популярна техніка, яку макрофотографи використовують для збільшення глибини різкості. Вона передбачає зйомку серії однакових знімків та ручне зміщення положення фокусування для кожного з них. Потім зони фокусування на всіх зображеннях можна об’єднати в програмі, щоб створити фотографію з більшою чіткістю.

У Canon EOS 90D є вбудована функція брекетингу фокусування, яка дозволяє автоматично робити знімки, необхідні для створення стека фокусів у Canon Digital Photo Professional. «Це просто, якщо попрактикуватися, — пояснює П’єр. — Я вибираю режим безперервної зйомки, установлюю фокус вручну на найближчу частину об’єкта, а потім повільно наближаю камеру ближче до комахи й тоді починаю знімати».

3. Розсунення меж зйомки в натуральну величину зі спеціалізованим об’єктивом

Знімок крупним планом павука-стрибуна на землі.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo — це унікальний об’єктив, який дозволяє знімати зі збільшенням до 5 разів від натуральної величини. Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo із налаштуваннями 1/250 с, f/9 та ISO 800. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Макрознімок передньої частини голови богомола.

«Об’єктив MP-E на 65 мм дуже універсальний, — у захопленні каже П’єр. — За 1-кратного збільшення ви можете включити в кадр комах більшого розміру, наприклад метелика або цикаду, а потім можна перейти до 5-кратного збільшення і знімати дуже маленьких комах». Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo з налаштуваннями 1/160 с, f/8 та ISO 2000. © П’єр Анке (Pierre Anquet)

Точне фокусування є важливим за такого великого збільшення, як 5-кратне, адже будь-які помилки будуть також збільшені. Щоб забезпечити точність під час фотографування комах, П’єр дивився на зображення, використовуючи великий задній дисплей камери Canon EOS 90D. «Я можу збільшити масштаб вручну й побачити, що саме у фокусі, — говорить він. — Спочатку я повертаю кільце на об’єктиві, щоб установити збільшення, потім наближаюся до об’єкта, а коли бачу на екрані, що він ідеально сфокусований, роблю знімок».

Ви можете розпочати займатися макрозйомкою, знімаючи предмети вдома, будь то візерунок на килимі або кімнатна рослина на підвіконні, перш ніж переходити до детальних знімків комах.


Автор: Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)

Пов’язана продукція

Схожі статті