Deer close up wildlife in focus

Технології фокусування

Перше, на що ми звертаємо увагу, переглядаючи фотографії або відео, — у фокусі об’єкт чи ні.

З 1987 року, коли Canon вперше вбудувала двигун фокусування в об’єктив, з’явилося чимало двигунів для наведення та відстеження фокусу під час зйомки об’єктів, що швидко рухаються. При цьому вони мають забезпечувати точне, плавне й безшумне фокусування.

Зараз в об’єктивах Canon використовують двигуни фокусування трьох основних типів: кроковий (STM), ультразвуковий (USM) і традиційний. Щоб вибрати потрібний об’єктив, ви маєте знати, чим вони відрізняються.

Кроковий привід

Об’єктиви STM чудово підходять для фото, а ще краще — для відео. Їх оснащено кроковим двигуном, який забезпечує плавне й безшумне фокусування, що вкрай важливо для відеозйомки.

На відміну від інших двигунів, які створюють механічні шуми під час фокусування, двигун STM робить це дуже тихо, що дає змогу записати більше звуків оточення, які природно чує людське вухо. Canon використовує власну технологію STM у лінійці об’єктивів, що працюють майже беззвучно й досить швидко, щоб створювати знімки майже за будь-яких умов.

Зубчатий STM

У лінійці найкомпактніших об’єктивів STM, зокрема EF 50mm f/1.8 STM, використовуються двигуни із зубчатою передачею, яка приводить у рух систему фокусування.

Кулькогвинтовий STM

Об’єктиви, оснащені двигуном STM із кулькогвинтовою передачею, більші, але працюють тихіше й швидше, ніж у випадку зубчатої передачі.

USM

На сьогодні USM (ультразвуковий двигун) використовується переважно для автофокусування в об’єктивах Canon EF. Усі двигуни цього типу перетворюють енергію ультразвукової вібрації на обертальне зусилля для переміщення об’єктива. Зараз це найшвидший двигун системи фокусування в лінійці Canon, який дає змогу вручну налаштувати фокус просто в режимі автофокусування.

Кільцевий USM

Кільцевий USM використовується в більшості професійних об’єктивів Canon і забезпечує керованість, швидкість і точність роботи. Двигун USM досить потужний, щоб швидко й легко рухати важку групу лінз у великих телеоб’єктивах. Крім того, у нього відсутній зубчатий механізм, тож ніщо не вповільнює його роботу. Навіть коли двигун USM вимкнено, він здатен міцно втримувати групу лінз системи фокусування без додаткової підтримки. Двигуни USM кільцевого типу працюють не так тихо, як двигуни STM, але, враховуючи їхню ефективність, такий рівень шуму цілком прийнятний.

Кільцевий механізм USM складається з ротора та статора — пружного тіла з п’єзоелектричним керамічним елементом. Коли на статор подається змінна напруга з резонансною частотою (близько 30 000 Гц), виникають вібрації, що забезпечують безперервне обертання ротора. Частота 30 000 Гц належить до ультразвукового діапазону, ось чому двигун USM називають ультразвуковим.

Ring type USM and Mirco USM comparison diagram

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Один із найвідоміших об’єктивів для спортивних заходів і динамічних подій у лінійці Canon EF. USM забезпечує блискавичне автофокусування та відстеження фокусу, що вкрай необхідні для зйомки живої природи та спортивних заходів.

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lens
Motorbike rider action
Знято з EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
  • f/4.5
  • 1/2000
  • 250

Ультразвуковий мікропривід (USM)

На відміну від кільцевих USM, які розробляються під конкретний тип оправи об’єктива, USM із мікроприводом підходить для найрізноманітніших об’єктивів, незалежно від розміру їхньої оправи. У двигуні USM із мікроприводом ротор і статор розміщено в одному блоці, що робить його майже вдвічі легшим порівняно з USM кільцевого типу.

Технологія Nano USM

Nano USM — це найновіша інноваційна технологія фокусування Canon, про запровадження якої оголошено на початку 2016 р. Вона поєднує в собі швидкість кільцевого USM із безшумністю та плавністю STM. Завдяки своїм особливим перевагам двигун цього типу ідеально підходить для записування динамічних подій і відео, коли важлива безшумність і плавність фокусування.

Nano USM складається з пружного металевого корпусу, керамічного елемента напруги та привідного механізму. Напрямок і швидкість привідного механізму залежить від величини напруги керамічного елемента. Це забезпечує плавне фокусування з точним регулюванням швидкості.

EF-S 18–135mm F/3.5–5.6 IS USM

Перший об’єктив Canon із двигуном Nano USM. Його особливо зручно використовувати, коли для отримання природних переходів украй важлива плавність фокусування. Технологія Nano USM забезпечує винятково плавне фокусування з відстеженням об’єктів, які наближаються до камери або віддаляються від неї.

EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM lens
Basketball players action
Знято з EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM
  • f/4
  • 1/200
  • 400

Прямопривідні двигуни

Якщо в назві об’єктива немає слова USM або STM, імовірно, у ньому використовується традиційний двигун постійного струму (двигун із прямим приводом), який забезпечує автоматичне фокусування, але не здатен гарантувати таку ж високу швидкість, плавність і безшумність, як двигуни STM або USM.