Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Експертні поради з фотографії для створення виняткових кадрів спортивних подій

Фотограф Дейв Роджерс (Getty photographer) з 40-річним досвідом зйомки спортивних подій є автором одних із найбільш знакових кадрів в історії регбі. Починаючи з першого чемпіонату світу з регбі в 1987 році, він неодмінно спостерігав за подіями на полі через свій об’єктив, і цього року в Японії фотограф буде проводити кожен день із командою Англії. Далі Дейв надасть 10 порад і рекомендацій, що допоможуть підвищити професіоналізм ваших фото, незалежно від виду спорту, який вас цікавить.

Інтерес до фотографії Дейв почав виявляти в підлітковому віці на початку 70-х років минулого століття під час перегляду матчів англійської футбольної команди Wolverhampton Wanderers. Тоді його зацікавила не лише гра, а й те, що відбувалося навколо неї, зокрема фотографи, що знімали з-за краю поля.

З моменту свого першого успіху в штаті місцевої газети, як каже Дейв «завдяки поєднанню майстерності, відданості і удачі», він заслужив власне місце в залі слави спортивної фотографії. Він закарбував агресивну спробу Джони Лому з Нової Зеландії проти Майка Катта з Англії під час Кубку світу з регбі в 1995 році; вручення трофея 1995 року Нельсоном Манделою капітану команди Springboks Франсуа Пієнаару, яке об’єднало Південну Африку після тривалої ери апартеїду; драматичний дроп-гол Джоні Вілкінсона в додатковий час матчу, який приніс Англії чемпіонство на Кубку світу з регбі в 2003 році, і багато іншого.

Sports photographer Dave Rogers holding a Canon camera.

Найбільш пам’ятний кадр Дейв зробив на Кубку світу з регбі 2003 року. На ньому капітан команди Англії Мартін Джонсон височіє над фотографом, міцно тримаючи над головою трофей, лише за хвилину після перемоги команди в турнірі. Здається, що можна почути, як гравець видає рев задоволення на фоні товаришів по команді й фанатів на стадіоні, які відзначають цю перемогу. Кубок у величезних руках гравця регбі схожий на іграшковий, чудово виблискуючи у світлі спрямованих на нього прожекторів.

Коли ми зустрілися з Дейвом, він готувався до чемпіонату світу з регбі 2019 року в Японії, якій він проведе разом із командою Англії. Фотограф розробляв маршрут подорожі, упорядковував комплект камери, отримував дозволи на дистанційне керування камерою на стадіонах. У свої валізи на додаток до трьох професійних камер, об’єктивів, штативів і стійок фотограф упаковує чимало знаряддя за зйомки в дощ, щоб бути готовому до сезону дощів.

Крім того, він вже почав розмірковувати над кадрами, які він сподівається зробити. Серед тисяч фотографій, які він планує створити протягом турніру, він має одну конкретну мрію: «Я б хотів зробити кадр, на якому команда Англії знову стане володарем кубка Вебба Елліса – кубка світу!»

Далі вашій увазі експертні поради Дейва Роджерса, які допоможуть підвищити професіоналізм ваших фото будь-яких спортивних подій.

1. Досконало знайте правила виду спорту, який ви знімаєте

«Неабияке значення має обізнаність із вашим видом спорту», – каже Дейв. «Щоб передбачати дії гравців, як вони себе поведуть наступної миті, слід знати правила гри, без цього дуже важко контролювати розвиток подій.

Кожен вид спорту не схожий на інший. Порівнюючи з регбі, у футболі вища не лише швидкість гри, а й її зйомки», – каже він. Проте, з іншого боку, на полі для регбі більше гравців і людей, які можуть заблокувати вам поле огляду й зашкодити гарному кадру, у футболі «спортсменів менше, отже й менше перешкод».

2. Купуйте найкращій комплект із доступних вам за ціною

На початку своєї кар’єри Дейв, який тоді ще не мав власної камери, отримав місце на курсі підготовки журналістів Британської національної ради. Він змушений був купити той пристрій, на який йому вистачило грошей, – старенький плівковий фотоапарат формату 35 мм. Тим, хто починає свій шлях зараз, фотограф радить основну увагу приділити «простоті використання, надійності і співвідношенню ціна-якість». «Купіть найкраще з доступного вам,– каже він, – уникайте оманливої економії».

Якщо вам не по кишені повний комплект цифрової дзеркальної камери, виберіть компактну або псевдодзеркальну з функціями, які відповідають вимогам спортивної фотографії. Найкращою з модельного ряду псевдодзеркальних камер Canon є Canon PowerShot SX70 HS з 65-кратним оптичним збільшенням, швидкістю 10 кадрів на секунду, а також швидкою і точною системою автофокусування (АФ) з функцією безперервного АФ для закарбовування динаміки руху.

Інвестувавши в створену для спортивної фотографії цифрову дзеркальну камеру, як-от Canon EOS 80D, ви матимете змогу скористатися всіма перевагами широкого вибору об’єктивів, запропонованого Canon.

3. Вибирайте витривалий об’єктив

«Стандартом у спортивній фотографії є об’єктив Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM (і його легша та новіша версія Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM), який просто чудовий у роботі, я сам часто використовую Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Це надійні об’єктиви, які не бояться численних ударів». Знімаючи спортивну подію, доводиться швидко перемішуватися з камерою наперевіс, отже ваші об’єктиви мають бути досить міцними, щоб це витримати.

«Для новачків найкраще підійде об’єктив із діапазоном фокусних відстаней 70–200 мм. Мало хто з непрофесіоналів використовує 400-міліметрові об’єктиви».

Щоб отримати аналогічний результат за менші гроші, слід звернути увагу на Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM або Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Обидві моделі оснащені технологію стабілізації зображення (IS) компанії Canon, яка усуває проблему розмиття зображення, спричиненого тремтінням камери. Елемент усередині об’єктива трясеться на протидію тремтінню камери у ваших руках. Це означає, що ваші фотографії, навіть при зйомці без штатива з рук, будуть надзвичайно чіткими.

Martin Johnson raises the trophy after England wins the 2003 Rugby World Cup. © Dave Rogers / Getty Images

4. Зосередьтеся на події, а не на фоні

«Вибирайте коротку витримку затвора та широку діафрагму (менше f-число), оскільки фон, на кшталт рекламних плакатів, які лише відволікають увагу, може бути дуже неохайним. Пам’ятайте, що більша діафрагма, то менше об’єктів буде у фокусі. Просто розмивайте захаращений фон і знімайте з максимальною фокусною відстанню якомога довше. Виберіть дуже низький рівень ISO, щоб працювати з короткою витримкою затвора та широкою діафрагмою».

Щоб повністю розмити фон, Дейв рекомендує «піднятися трохи вище на місця для глядачів, щоб поле було під вами. Якщо знімати зверху вниз, ви отримаєте чистий зелений фон».

5. Обирайте найбільш освітлене місце.

На думку Дейва, найкращими умовами для зйомки є «хмарність із проясненнями», оскільки світло над усім полем буде більше рівномірним і вам не доведеться часто змінювати налаштування експозиції. Проте, якщо ви працюєте в сонячний день із різким контрастом між затіненими й сонячними ділянками, «вибирайте місце на сонячній стороні, щоб знімати на затіненому боці», – каже він. Таким чином світло буде ззаду вас. «Отримати гарні фото, сидячи в тіні й знімаючи залиті сонцем ділянки, може бути важко. Досить часто виходить лише силует гравця на світлому фоні. Тому завжди розміщуйтеся на сонячній стороні. Крім того, так і кольори вдаються гарнішими».

Найпростіше це зробити на спортивних змаганнях місцевого масштабу, на яких глядачі вільно переміщуються по парку або майданчику. Тут ви зможете зважено оцінити умови, щоб знайти ідеальне місце. Під час подій, на які продаються квитки, ви можете вибрати місце відповідно до потреб майбутньої зйомки. Дізнайтеся, де і коли відбуватиметься спортивна подія, щоб купити квиток у той сектор, який буде освітлений сонцем. Для фотографів є навіть мобільна програма, завантаживши яку, можна відстежувати рух сонця.

6. Створюйте силуети

Інколи вам може знадобитися отримати ефект силуету. Для цього зменште значення ISO, витримку затвора і звузьте діафрагму (більше f-число). «Знайдіть світлий фон», – радить Дейв. «Кадр має бути недотриманим. Фото із силуетом може бути дуже ефектним, якщо до такого прийому вдаватися не надто часто. В іншому випадку він перетвориться на кліше».

7. Розкрийте свої творчі можливості з функцією розмиття

Зробивши добірку якісних основних знімків, час переходити до творчості. Деякі спортивні фотографи-початківці занадто захоплюються «заморожуванням» динаміки, проте Дейв радить для відтворення швидкості в кадрі навчитися працювати з функцією розмиття. Для цього спробуйте знімати з витримкою до 1/15 с. Проте він наголошує, що «слід уникати такого розмиття, яке заважає розгледіти, що саме роблять спортсмени. Обличчя все одно мають бути максимально різкими».

У видах спорту з передбачуваним лінійним напрямком дії, як-от кінські перегони, легка атлетика або автоспорт, використовуючи панорамування за рухом (переміщення камери разом із рухом людини чи транспортного засобу), ви зможете передати динаміку шляхом збереження різкості об’єкта зйомки й розмиття решти деталей у кадрі.

8. Знімайте знизу

Щоб додати драматичності сцені, Дейв радить «зменшити кут». «Якщо ви знімаєте гравця, який біжить на вас, знизу, на фото він виглядатиме так, ніби летить крізь повітря».

Саме так у 2003 році Дейв створив пам’ятний образ капітана команди Англії Мартіна Джонсона, який тримав на головою трофей Кубку світу з регбі. Перебуваючи нижче, ніж Мартін, він отримав перспективу, яка додатково підкреслила вражаючий зріст і міць регбіста.

Схожі статті
An action-packed photoshoot with a pro

СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Фотографування динамічних подій: поради від професіонала

Дізнайтеся більше про динамічну та спортивну зйомку із цього заняття з інструктором – майстром подорожування на гірських велосипедах.

Two cross-country skiers makes their way up a mountain in low sunlight.

ДИНАМІКА

«Не шкодуйте власних зусиль і часу на створення фотографій»

Рихард Вальх, фотограф екстремальних видів спорту, розповідає про те, що спонукає його до створення приголомшливих знімків гірських лижників і сноубордистів.

The story behind the shot

СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Історія за кадром

П’ять професійних спортивних фотографів дають поради про те, як робити видатні спортивні знімки.

Dave Rogers' kitbag containing two Canon DSLR bodies and a number of lenses.

9. Підготуйтеся на будь-який випадок

«Зазвичай я беру дві камери або, найчастіше, три, про всяк випадок. Якщо йде дощ, я загортаю їх по максимуму. Багато хто використовує жорсткі футляри, я ж беру лише рюкзак. У нього я складаю Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, дві камери, а також два об’єктиви з малим коефіцієнтом масштабування. Крім того, я беру три або чотири запасні акумулятори, зокрема в холодну погоду, коли камера розряджається швидше. Ніколи не забуваю про кришки об’єктива й водонепроникне спорядження. Якщо у вас його немає, просто загорніть вашу камеру в пластиковий пакет. Так ви чимало заощадите на ремонті».

Дейв працює з першокласним Canon EOS-1D X Mark II, проте менш дорогий Canon EOS 80D може похвалитися корпусом із магнієвого сплаву, захищеним від потрапляння пилу й вологи, який гарантує надійність зйомки за будь-яких умов. Завдяки сучасній системі 45-точкового автофокусування і високій швидкості безперервної зйомки до 7 кадрів на секунду зі стеженням за об’єктом цей об’єктив якнайкраще підійде для фотографування динамічних спортивних подій.

10. Майте терпіння і продовжуйте знімати

Протягом матчу з регбі Дейв зазвичай робить близько 2000 фотографій, з яких відбирає лише декілька, на його думку, вартих уваги, тому не засмучуйтеся, якщо спочатку ваші знімки будуть не такими цікавими, як би хотілося. «Найбільше дратує те, коли десь перед вами вскакують уболівальники або хтось забігає в кадр, повністю блокуючи поле огляду», – говорить він. Дейву доводиться видаляти чимало таких кадрів, проте він продовжує фотографувати, чекаючи на ідеальні моменти. «Поганих кадрів дуже багато, але тепер, коли ми маємо цифрові камери, можна прямо на екрані переглянути, те що вдалося відзняти».

Побачивши вдалий знімок на екрані камери, ви зрозумієте, що ваша наполегливість приносить результат. Маючи достатньо терпіння, фантазії і правильний комплект (цифрова дзеркальна камера Canon EOS 80D з об’єктивом Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM чи Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM або найкраща з рекомендованих нами псевдодзеркальна камера Canon PowerShot SX70 HS), і ви зможете створювати спортивні фотографії, якими варто вихвалятися!

Підготував Метью Бовен (Matthew Bowen)

Подібна продукція

Схожі статті

Натхнення — це ключ до створення видатних знімків, також будуть корисними поради для покупців, тематичні інтерв’ю — все це потрібно для втілення у життя найкреативніших ідей.

Повернутися до всіх порад і прийомів