СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Один день разом із професіоналом спортивного фотографування

Фотограф-початківець Дебора провела насичений подіями день з посланцем Жан-Батістом Ліаутаром, знімаючи кожен момент захоплюючої подорожі на гірських велосипедах.
Canon Camera
Закарбувати динамічні події може бути складним завданням, зокрема для тих, хто лише починає свій шлях у фотографії. Як налаштувати камеру? Як сфокусувати об’єктив? Які прийоми забезпечують найкращу різкість?

Дебора, молодий фотограф і шанувальниця динамічних видів спорту з Ліону, Франція, прагнула отримати відповіді на ці та інші запитання.

«У мене завжди проблеми з налаштування фокусу й кадру, – пояснює вона. – Я хочу дізнатися, як зробити об’єкт максимально різким та як вибрати оптимальний кут для фотографування динамічних подій».

Щоб допомогти Деборі опанувати навички динамічного фотографування, ми познайомили її з посланцем Canon і фотографом, що знімає подорожі на гірських велосипедах, Жаном-Батістом Ліаутаром (Jean-baptiste Liautard), або просто ЖБ, з яким вона взяла участь у насиченій динамічними подіями зйомці на схилах французьких пагорбів разом з велосипедистом Жеремі Бертьє (Jéremy Berthier).

ЖБ зазвичай використовує для зйомки камеру Canon EOS R5, але щоб довести, що створювати знімки, які виглядатимуть професійно, можна і без професійного обладнання, ми запропонували цій парі фотографів камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Дізнайтеся, як Дебора подолала перешкоди, і прочитайте порати ЖБ щодо зйомки динамічних подій.

1. Спілкуйтеся зі своїм об’єктом

Три людини на дерев’яній платформі роздивляються фотографії на камері Canon EOS RP; двоє з них сидять, третя стоїть у шоломі й тримає гірський велосипед.

Обговоривши все з об’єктом своєї зйомки, ви зможете досягти кращих результатів. «Мета таких фотографій – вигідніше за все продемонструвати певну подію, – каже ЖБ. – Тож якщо спортсмен стрибає на кілька метрів, а на вашому фото це виглядає, нібито там лише метр, то знімок просто невдалий. І навіть якщо технічно вдалий, спортсмену це напевно не сподобається, а наша мета – щоб у кінці всі були задоволені».

Фото фігури в темній тіні на екрані камери Canon EOS RP зі змінним кутом нахилу.

ЖБ порадив Деборі давати вказівки об’єкту зйомки, наприклад щодо того, куди подивитися та що зробити. «Так ви можете все контролювати навіть безпосередньо під час подій – і це безпосередньо пов’язане з тими маленькими деталями, з яких складається знімок», – пояснює він.

«Якщо у вашої камери не дуже висока швидкість безперервної зйомки, вам знадобиться натиснути кнопку спуску саме в потрібний момент, – розповідає ЖБ. – Щоб правильно це зробити, дуже корисно знати дещо про спорт, який ви знімаєте. Поговоріть з велосипедистом і дізнайтеся, який саме трюк він виконує, як високо планує злетіти та під яким кутом, на його думку, фото виглядатиме найкраще».

Дебора погоджується: «ЖБ пояснив, як важливо спілкуватися з людьми, з якими ми працюємо, щоб поділитися один з одним нашими очікуваннями. Найбільшу проблему для мене під час зйомки становила швидкість руху об’єкта. Аби подолати її, я проаналізувала тренувальні заїзди Жеремі й зрозуміла, коли саме під час наступної спроби можна очікувати найкращого моменту, щоб зробити вдалий кадр».

Не забувайте також використовувати технологічні можливості своєї камери. Поєднавши поради об’єкта зйомки з налаштуваннями камери для найшвидшого спрацьовування затвора, ви зможете легше захопити момент, коли всі фактори зійдуться для створення неймовірного кадру. «Гнучкі функції, які дозволяють створити послідовність знімків і показати їх спортсмену, а потім вибрати найкращий варіант, є дуже важливими, тому що пересування й дії учасників процесу з обох боків камери необхідно синхронізувати», – пояснює ЖБ.

2. Контролюйте якомога більше факторів

Посланець Canon Жан-Батіст Ліаутар робить фотографію чоловіка, який виконує трюк на гірському велосипеді на сільській дорозі, на камеру Canon EOS RP.

ЖБ каже, що йому подобається насичений баланс білого, який підкреслює теплі вечірні кольори, і він показав Деборі, як досягти цього ефекту, вручну встановивши вищу колірну температуру за допомогою параметра K (градуси Кельвіна) в меню балансу білого на камері Canon EOS RP.

Гірський велосипедист у стрибку під час подорожі схилом донизу по дорозі.

«Для цієї зйомки я попросив Жеремі одягнути щось жовте й коричневе, тому що розумів, що це добре гармонуватиме з фоном», – каже ЖБ. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM з витримкою 1/2500 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 200. © Jean-Baptiste Liautard

Хоча ми не можемо керувати погодою, слід докладати всіх зусиль, щоб жоден інший аспект зйомки не залишався без уваги, радить ЖБ. «Намагайтеся передбачати проблеми й контролювати якомога більше речей. Наприклад, перед цією зйомкою кілька днів були сильні зливи, тому один із майданчиків для стрибання став надто м’яким. Щоб подолати цю перешкоду, ми влаштувати багаття на цьому місці й підтримували його кілька годин, щоб земля висохла».

Одним із аспектів динамічної спортивної зйомки, який можна контролювати, є вибір одягу велосипедиста. «Намагайтеся підібрати кольори, які гармонують або навпаки додають контрасту. Наприклад, якщо у вас зелений фон, можна вибрати червоний або білий одяг, щоб велосипедист краще виділявся на ньому».

3. Установіть коротку витримку

Фотографія камери Canon EOS RP зверху, у фокусі – диск перемикання режимів.

ЖБ радить перемикатися в режим ручного настроювання експозиції для повного контролю над усіма параметрами камери. Якщо ви лише починаєте фотографувати динамічні події, краще за все знімати за відносно високої яскравості, щоб залишилося більше простору для експериментів.

Гірський велосипедист виконує високий стрибок, найвища точка якого – на рівні з верхівками дерев неподалік.

Більша витримка затвора є важливою для того, щоб деталі залишалися різкими під час фотографування спортсмена, який рухається. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 52 мм, витримкою 1/1000 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 1250. © Jean-Baptiste Liautard

Під час цієї зйомки належна витримка затвора відігравала вирішальну роль. «Гірський велосипед – ймовірно, один із найшвидших видів спорту, який можна знімати, – каже ЖБ. – Колеса обертаються так швидко, що спиці на знімку будуть різкими за витримки не більше 1/800 с. Якщо у вас достатньо світла, я б радив встановити витримку принаймні 1/1000 с».

Така велика швидкість затвора не завжди є прийнятною за поганого освітлення, але «швидкий» об’єктив з широкою максимальною діафрагмою, як-от Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, відкриває додаткові можливості. «Іноді доводиться експериментувати з діафрагмою та ISO, щоб досягти нормальної експозиції за великої швидкості затвора, – пояснює ЖБ. – За певних обставин ми не встановлюємо максимальну діафрагму за слабкого освітлення, щоб трошки розмити передній план. У такому випадку зробити вдалий динамічний кадр можна шляхом збільшення ISO».

Незважаючи на це, ЖБ радить тримати рівень ISO якомога нижчим заради віщої якості зображення, тому Дебора розпочала зі значення ISO 100. «Потім я встановила високу швидкість затвора, – каже вона. – А потім скоригувала діафрагму та ISO, щоб отримати бажану експозицію».

4. Вибір оптимального режиму фокусування

Посланець Canon Жан-Батіст Ліаутар у траві поруч із Деборою, демонструючи їй екран зі змінним кутом нахилу на камері Canon EOS RP.

Автофокус у поєднанні з екраном камери Canon EOS RP зі змінним кутом нахилу дуже допомагає під час зйомки, адже з ним простіше робити чіткі фотографії, коли тримаєш камеру під незручним кутом, як ЖБ пояснив Деборі.

Фокусування на спортсмені, який швидко рухається, – одна з найбільших проблем спортивної фотографії. За словами ЖБ, хоча камера зі швидким автофокусом часто є незамінним інструментом для зйомки динамічних подій, під час передбачуваних і вже відомих спортивних трюків отримувати стабільні результати дозволяє ручний фокус.

«Якщо ви добре знайомі із цим видом спорту й точно знаєте, де саме велосипедист опиниться в найвищій точці під час трюку, ви можете вручну заздалегідь сфокусувати об’єктив у тій точці, – каже він. – Щоб спростити це завдання, попросіть його стати під тим місцем, де відбуватиметься трюк, і збільште зображення в режимі Live View у десять разів, щоб точно налаштувати фокус». Фокусна відстань від місця подій до об’єктива не змінюється, якщо кут також залишається незмінним, тож це не вплине на фокус. Проте якщо камеру нахилити вгору, фокусна відстань зміниться та спортсмен опиниться поза фокусом, якщо глибина різкості досить мала.

«Якщо події є непередбачуваними, наприклад під час їзди на гірському велосипеді схилом донизу, я завжди віддаю перевагу слідкуючому автофокусу».

Дебора каже, що їх знадобилося кілька спроб, аби зробити знімки достатньо різкими, тому що раніше вона не користувалися цим прийомом. «Перед початком зйомки я встановила автофокус на об’єкті на тій відстані, на якій, я вважала, Жеремі має перебувати у найвищій точці свого трюку, а потім перемкнула об’єктив у режим ручного фокусування, щоб зберегти фокус», – пояснює вона.

5. Створюйте власну вдачу

Молода жінка в полі з високою травою тримає кілька травинок перед камерою; на відстані – дві фігури велосипедистів на схилі.

Влаштувавши власний передній план, ви зможете краще вибрати ідеальний кут для зйомки.

Гірський велосипедист виконує стрибок у сонячний день із травою на передньому плані зображення.

Завдяки максимальній діафрагмі f/1,8 об’єктива Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM трава створює м’яку рамку для Жеремі під час стрибку. Знято на камеру Canon EOS RP із витримкою 1/4000 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 100. © Jean-Baptiste Liautard

ЖБ розповів Деборі, як важливо вміти орієнтуватися в ситуації, коли щось йде не за планом. «Я пояснив, що люблю, коли на моїх фото є деталі переднього плану, як-от гілки або листя, тому що вони додають глибини й відчуття тривимірності, – каже він. – Там була трава, крізь яку я планував зробити кілька знімків, але вона виявилася надто низькою, а огорожа перед місцем стрибків блокувала мені фотографії з низького кута. Щоб подолати ці перешкоди, я просто витягнув кілька травинок із землі й тримав їх перед об’єктивом».

Для Дебори цей прийом виявився новим. «Використання трави або дерев, аби приховати з фотографії небажані деталі або покращити композицію, здається таким зрозумілим прийомом, але я ніколи не вдавалася до нього перед тією зйомкою, – пояснює вона. – ЖБ порадив мені активно шукати точку з ідеальним кутом для фотографування й не планувати заздалегідь, як я пізніше коригуватиму ці недоліки під час редагування, а замість цього використовувати й змінювати середовище таким чином, щоб зробити найкращий кадр».

Деборі пощастило, і вона зробила під час цієї зйомки кілька неймовірних динамічних фотографій – і, сподіваємося, поради ЖБ допоможуть вам зробити те ж саме.

Вийдіть на новий рівень фотографування динамічних подій із цими професійними порадами від ЖБ*.

* Матеріал доступний не всіма мовами.



Автор: Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)

Пов’язана продукція

Схожі статті