A close-up of table tennis player Rhikesh Taucoory with the ball appearing to hover just in front of his face. Photo by Mark Kolbe.

СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Той же спорт — інша точка зору: звідки черпати творче натхнення для створення спортивних фотографій?

Любите спорт, але не знаєте, як робити знімки спортивних подій так, щоб вони виходили неповторними й цікавими? Трохи практики, і ви зможете навчитися робити творчі знімки, які допоможуть вам зберегти найяскравіші моменти гри.

П’ять професійних спортивних фотографів діляться порадами й розповідають про техніки, якими вони оволоділи протягом багатьох років зйомок матчів і турнірів по всьому світу. Яку б фотокамеру ви не використовували — Canon EOS 90D або Canon EOS-1D X Mark II, принципи створення фотографій залишаються незмінними. У цьому керівництві для початківців, призначеному навчити вас створювати неперевершені спортивні фотографії, ви зможете дізнатися про те, як зафіксувати в кадрі момент нокауту, як передати неприборкані емоції натовпу і як використовувати масштабування й кадрування для того, щоб робити знімки, які здивують усіх.

1. Збільшуйте масштаб для досягнення неймовірних результатів кадрування

Марк Кольбе (Marc Kolbe), фотограф агентства Getty Images, зробивший цей знімок, на якому м’яч для настільного тенісу наче ширяє над головою гравця, розповідає про те, як він був зроблений: «Я зняв цей кадр, коли вперше фотографував гру з настільного тенісу для Getty Images. Мені було відомо, що зроблені крупним планом знімки суперників під час подачі завжди користуються популярністю, тому я шукав гравців із незвичайним або відмінним від інших тенісистів стилем подачі.

Я подивився в бік червоної стіни залу, і Рікеш Такурі (Rhikesh Taucoory), гравець із Маврикію, привернув мою увагу — не тільки своїм стилем подачі, але й тим, що яскраве верхнє освітлення відбивалося на маківці його голови. Матч тривав уже досить довго, і в мене було мало часу для того, щоб зробити кадр, який стояв перед моїм внутрішнім зором. Я використовував об’єктив із фіксованою фокусною відстанню 400 мм, тому що знав, що якщо я зроблю все правильно, то завдяки масштабуванню зможу краще зафіксувати кидок м’яча й напружену зосередженість тенісиста. Я чекав на кадр, у якому погляд гравця був би прикутий до м’яча, що знаходився б прямо над його головою й наче шарів у повітрі. Саме тому я використовував об’єктив 400 мм для зйомки крупним планом: я хотів, щоб у кадрі було видно тільки голову й м’яч на червоному фоні. При зйомці настільки крупним планом у фотографа практично немає права на помилку, але я не відійшов від своєї мети й на останній восьмій подачі м’яч, очі гравця й кидок зійшлися в ідеальній гармонії для того, щоб я зміг зробити знімок».

Порада Марка для досягнення настільки ж неймовірних результатів кадрування: «Коли ви збільшуєте масштаб для того, щоб передати рух і драматизм моменту, намагайтеся заздалегідь, якщо можливо, продумати всі деталі й уявити, яким має бути найкращій знімок. І коли всі елементи зійдуться в одній точці, фотографуйте! Часто, коли працюєш з об’єктивами зі змінною фокусною відстанню, виникає велика спокуса то збільшити масштаб, то зменшити його, а потім знову збільшити... Усе це може привести до втрати фокуса. У вас буде більше шансів зловити потрібний момент, якщо ви будете терплячі: установіть фокусну відстань, якою ви були б задоволені, і чекайте, доки в кадрі з’явиться те, на що ви сподіваєтеся».

Якщо ви бажаєте досягти схожих результатів за допомогою фотокамери Canon EOS 90D, використовуйте її разом з об’єктивом Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Навіть якщо ви будете сидіти на задніх рядах, при повному збільшенні масштабу ви зможете робити вражаючі своєю деталізацією фотографії, а сенсор APS-C 32,5 МП на Canon EOS 90D, який розширює можливості наближення телеоб’єктивів, дозволить вам стати ще ближче до виру подій.

2. Фіксуйте вирішальні моменти

Спортивна фотожурналістка Елізабет Кройц (Elizabeth Kreutz), яка використовує фототехніку Canon і яка зробила знімок боксерів у запалі поєдинку (див. вище), каже, що вміння зафіксувати в кадрі рух у потрібний момент відноситься до корисних навичок, якими варто оволодіти. «Для того щоб зняти цей кадр Менні Пак’яо й Тімоті Бредлі-молодшого, я використовувала об’єктив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, який дозволив мені зробити знімок крупним планом, відобразивши на ньому драматичність моменту й силу потужного удару. Мені подобається, як вдалося зловити мить на цьому зображенні: удар, гримаса на обличчі Менні, скорочення м’язів, краплі поту, що летять від обох бійців, і світло від променя прожектора, що освітлює простір між ними — усе пов’язано».

За словами Елізабет, для того щоб зробити знімок, на якому рух був би зафіксований так само, важливо «завжди бути готовим». Вона пояснює, що не зайвим буде заздалегідь підготувати фотокамеру до безперервної зйомки серії знімків: «Виберіть режим витримки й установіть витримку коротше 1/1000 секунди. Також потрібно буде встановити режим безперервної зйомки, що дозволить зробити максимальну кількість кадрів на секунду». Фотокамера Canon EOS 90D може знімати зі швидкістю 10 кадрів на секунду, що означає, що у вас є хороший шанс зробити потрібний кадр.

Що стосується фокусування, Елізабет віддає перевагу повному контролю над ним: «Я використовую автофокусування по одній точці, і міняю його вручну під час бою, щоб установлювати свій фокус і створювати власні композиції. Це вимагає деякої практики, особливо під час зйомки боксерів, які рухаються з більшою швидкістю», — говорить вона. Якщо ви не хочете використовувати автофокусування по одній точці, функція автофокусування зі стеженням (AF), якою оснащені багато фотокамер Canon, у тому числі Canon EOS 90D, дозволяє сфокусуватися на об’єкті й відстежувати його, куди б той не переміщався в кадрі, що стане відмінною підмогою під час зйомки спортивних подій.

3. Творчо експериментуйте з ефектом розмиття руху

Том Дженкінс (Tom Jenkins) працює спортивним фотографом у загальнонаціональних газетах Великобританії The Guardian і The Observer, а також є посланцем Canon. Він рекомендує експериментувати з ефектом розмиття руху для передачі відчуття швидкості й хвилювання, як на його фотографії вище. «Я зробив цей знімок для The Guardian під час забігу на 1500 м серед чоловіків, — каже він. — Ця подія не мала значного резонансу, тому я вирішив поекспериментувати з довгими витримками й поєднанням багаторазових експозицій. Я намагався передати рух бігунів і проявити фантазію при передачі кольорів майок, шортів і взуття, а також табло стадіону. Після декількох спроб я зробив потрібний знімок. Я експериментував із місцем зйомки й витримкою, а також використовував техніку панорамування для фотографування бігунів, коли ті пробігали повз мене. Це зображення складається з двох кадрів, накладених один на одного, для чого в момент між експозиціями я швидко зменшував масштаб кадра.

Кожен раз, коли в мене з’являється така можливість експериментувати, я завжди аналізую те, чого навчився: що спрацювало, а що ні. Я намагаюся зберегти ці знання, сподіваючись, що одного разу зможу використати цю ж техніку для створення фотографій в іншій спортивній дисципліні».

Порада Тома для вас: «Експериментуйте з власною фотокамерою: витримками, масштабом і панорамуванням. Я використовую камеру Canon PowerShot G7 X Mark II, і вона відмінно підходить для панорамування при довгих витримках. Я вважаю, що під час панорамування кадри вийдуть краще, якщо ви зможете весь час відслідковувати рух об’єкта, який ви фотографуєте, тому думайте про те, звідки буде вестися зйомка й чи є більш зручне для фотографування місце».

4. Вибирайте незвичні місця для зйомки

Фотокореспондент Марк Аспланд (Marc Aspland) є головним спортивним фотографом однієї з найбільших щоденних газет Великобританії — The Times. Він також є посланцем Canon, який любить установлювати свій набір Canon у стратегічно важливих місцях для того, щоб знімати різні кадри, наприклад цей знімок, що був зроблений під час кінних перегонів. «Конкретно цей знімок я зробив за допомогою фотокамери з дистанційним керуванням із відстані близько 18 метрів. Я встановив фотокамеру з під’єднаним сенсором під бруси таким чином, щоб фінішна лінія точно була видна в кадрі. Коли кінь перетинав фінішну лінію, я робив серію знімків зі швидкістю 12 кадрів на секунду для того, щоб зафіксувати на фотокамеру з дистанційним керуванням найбільш яскраві моменти. На щастя для мене, кінь-переможець з’явився з внутрішньої сторони манежу, тому в кадрі він виглядає більшим, у той час як кінь номер два, у середині манежу, виглядає набагато меншим.

Цей знімок також відрізняється тим, що на ньому кінь зображений у середині кроку; світло в кадрі теж добре, тому можна побачити всі деталі форми, м’язи коня й обличчя вершника; до того форма жокея, який виграв перегони, має сліпуче-помаранчевий колір — якби він був у чорному, композиція могла б не бути такою гарною. І, звичайно ж, у кадрі є фінішна лінія».

Якщо ви бажаєте перейняти приклад Марка, установіть фотокамеру й керуйте нею дистанційно за допомогою програми Canon Camera Connect на смартфоні (якщо ви використовуєте камеру з Wi-Fi) або за допомогою бездротового пульта дистанційного керування. Крім того, ви можете використовувати поворотний екран своєї фотокамери (якщо є) для зйомки з незвичних місць або кутів. «Вийдіть за межі звичного, — каже Марк. — Вийдіть за межі звичайних стокових зображень. Вийдіть за межі зони комфорту, де, на вашу думку, мають знаходитися всі фотографи.

Якщо ви знімаєте молодих людей, які грають у футбол, встаньте в грязі за воротарським майданчиком, де в калюжі стоїть воротар, готовий прийняти подачу нападника. Потрібно вміти бачити ситуацію й знаходити в ній щось незвичайне».

5. Використовуйте оточуючий вас простір для того, щоб представити звичне в новому ракурсі

Посланець Canon і спортивний фотограф Андрій Голованов (Andrey Golovanov) каже, що місця проведення деяких спортивних подій можуть стати новим джерелом натхнення під час зйомки. «У 2014 р. я вирішив сам знімати Московський марафон, після того як за два роки до цього мене найняли для роботи над портретами бігунів, які досягли фінішу, — говорить він. — Тому мені були відомі всі особливості й кращі місця для фотографування на маршруті від комплексу "Москва-Сіті" до набережної Московського Кремля. Першим місцем для зйомки я вибрав комплекс "Москва-Сіті", що вражає своїми хмарочосами. Там я знайшов ідеальну калюжу на асфальті, у якій мені вдалося зловити відображення не тільки однієї з веж Кремля, але й ніг бігунів. Я думаю, що це вражаючий знімок, і він отримав перше місце в категорії "Незвичайне" на фестивалі Sportfolio у Франції.

Моя порада фотографам-початківцям: замість того щоб їхати на чемпіонати світу, відточуйте свої навички й робіть кадри із цікавими композиціями, відвідуючи місцеві заходи, на які легко потрапити. Марафони відмінно підходять для фотографування, тому що вони зазвичай відкриті для всіх. Протягом року забіги на довгі дистанції проводяться в багатьох містах, тому у вас буде багато часу й можливостей для вдосконалення своєї техніки.

Погляньте на те, що вас оточує, і придумайте, як творчо розповісти історію в кадрі. Наприклад, якщо екран вашої фотокамери можна переміщати, спробуйте знімати з незвичних ракурсів, а саме: над натовпом, крізь натовп або лежачи на асфальті. Ще однією гарною ідеєю буде використання відображень, як у випадку із цією калюжею. Знайдіть водоймище зі стоячою водою або блискучі вікна: це можуть бути вікна автомобілів або будівель — навіть сонцезахисні окуляри відмінно підійдуть. А далі все залежить від практики: чим більше у вас практики, тим кращими будуть фотографії».

Автор: Наталі Дентон (Natalie Denton)

Схожі статті
A Canadian player tackles an Irish player in a rugby match. Photo by Richard Heathcote.

СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

7 простих порад, як зробити кращі, ніж зазвичай, фотографії спортивних подій

Дізнайтеся про налаштування, режими та функції фотокамери, які дозволять вам робити кращі спортивні фотографії.

Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Як отримати більш якісні спортивні фото?

Фотограф спортивних подій Дейв Роджерс (Dave Rogers) надасть 10 порад і рекомендацій, що допоможуть підвищити професіоналізм ваших фото.

A snowboarder walks through the snow with his snowboard under his arm, away from the camera.

ЗЙОМКА НА ВУЛИЦІ

Корисні поради щодо фотографування під час зимових свят

Професійний спортивний фотограф Рихарда Вальх надає поради зі створення блискучих зимових фото: від вибору камери до найкращих налаштувань.

Подібна продукція

Схожі статті



Натхнення — це ключ до створення видатних знімків, також будуть корисними поради для покупців, тематичні інтерв’ю — все це потрібно для втілення у життя найкреативніших ідей.

Повернутися до всіх порад і прийомів