Binoculars FAQs

ЗАПИТАННЯ Й ВІДПОВІДІ ПРО БІНОКЛІ

Які типи біноклів існують?

Перші біноклі винайдено приблизно 400 років тому. Зараз у всьому світі виготовляється та продається кілька сотень різних моделей біноклів. Хоча концепція (бачити збільшене зображення своїми очима) не змінилася, тепер біноклі виготовляються за двома абсолютно різними схемами: Галілея та Кеплера (з призмами).

  • Біноклі з призмами

У більшості біноклів, які можна придбати сьогодні, використовуються опуклі лінзи як для об’єктива, так і для окуляра. Ці біноклі мають назву «призматичних», тому що містять призми, які «коригують» обернуте зображення.

Призми Porro

Коли світло проходить через призми Porro, перш ніж досягти очей, його шлях має форму букви Z.

Дахоподібні призми

У разі використання дахоподібних призм (або німецькою мовою — Dach), світло проходить по прямій лінії, що дозволяє конструювати компактні біноклі.

  • Біноклі Галілея

У цих біноклях застосовується принцип, який використовував Галілео Галілей у своїх телескопах ще в 17 столітті. Оскільки для окулярів використовуються ввігнуті лінзи, призми для корекції зображення не потрібні. Ці біноклі, які також називають театральними, використовують для спостереження за об’єктами на невеликих відстанях.

Що таке збільшення?

Збільшення — це співвідношення розміру, видимого неозброєним оком, і розміру отриманого через бінокль. Наприклад, якщо бінокль має 10-кратне збільшення, об’єкт збільшиться в 10 разів. Тобто предмет на відстані 100 м у біноклі виглядатиме так, ніби його розташовано лише за 10 м.


1000-міліметровий телеоб’єктив камери забезпечить у п’ять разів вище збільшення, ніж 200-міліметровий. Те саме стосується біноклів: у моделях із 20-кратним збільшенням об’єкт збільшується в п’ять разів більше, ніж у моделях із 4-кратним. Єдина відмінність полягає в тому, що телеоб’єктив має збільшувати зображення для доволі широкої діафрагми камери, у той час як біноклі роблять це для відносно невеликої зіниці ока людини. Візьмемо, наприклад, бінокль із 12-кратним збільшенням. Щоб отримати таке саме збільшене зображення в дзеркальній камері 35 мм зі змінною оптикою, знадобиться телеоб’єктив 700~800 мм. Біноклі виготовляють за двома різними схемами: Галілея та Кеплера (з призмами).

Чому збільшене зображення легше роздивитися?

Чіткість, з якою можна розрізняти деталі через бінокль, називається роздільною здатністю. Оскільки площа однієї колбочки в сітківці ока людини мала, жодні фізичні тренування не допоможуть досягти роздільної здатності, вищої за певне значення. Єдиний спосіб отримати такий ефект — подивитися через хороший бінокль. Використовуючи бінокль із 10-кратним збільшенням, ви матимете в 10 разів більшу роздільну здатність, ніж зазвичай.


Не всі біноклі забезпечують зазначені на них коефіцієнт збільшення та роздільну здатність. Коли аберація зависока, роздільної здатності недостатньо. Навіть якщо бінокль дуже якісний, роздільна здатність зменшуватиметься через тремтіння зображення. Що вищий коефіцієнт збільшення, то сильніші наслідки тремтіння рук. Загалом не рекомендовано вести спостереження через бінокль зі збільшенням понад 10-кратне, тримаючи його в руках. Щоб усунути цю проблему, компанія Canon застосувала свої чудові оптичні технології, розроблені для об’єктивів фотокамер. На додачу до спареного елемента вирівнювання поля, лінз із наднизькодисперсного скла та асферичних лінз, що забезпечують ідеальну роздільну здатність, компанія Canon застосувала власну оригінальну технологію стабілізації зображення (у серії IS), яка значною мірою компенсує тремтіння рук. Саме завдяки цим технологіям у біноклях Canon чітко видно кожне перо на крилах птаха.

Чому різні біноклі мають різне поле огляду?

Кожна модель бінокля відрізняється від інших оптичною конструкцією, тому навіть за однакового збільшення простір, який можна побачити через бінокль, може бути різним. Ширина простору, видимого в бінокль, називається полем огляду. Для спостереження за птахами у великому лісі краще використовувати ширше поле огляду.

  • Дійсне поле огляду

Це те, що видно в бінокль. Воно вимірюється від центру лінзи об’єктива та виражається в градусах (кутових). Що менше збільшення бінокля, то ширше дійсне поле огляду й навпаки. Саме тому важко порівнювати дійсне поле зору біноклів, які мають різні коефіцієнти збільшення.


  • Видиме поле огляду

Це значення обчислюється відповідно до стандарту ISO 14132-1:2002. Воно визначає поле огляду, яке ви бачите крізь бінокль. Його можна порівняти навіть для біноклів із різним збільшенням. Загалом видиме поле огляду понад 60° вважається широким.

Чому деякі біноклі мають більшу світлосилу, ніж інші?

Моделі біноклів відрізняються одна від іншої за світлосилою. Світлосила залежіть від розміру бінокля та впливає на його ціну. У продажу можна знайти моделі з різною світлосилою для певних потреб.

  • Вихідна зіниця

Яскраве коло, яке видно, коли набір лінз окуляра знаходиться приблизно в 10 дюймах (25 см) від очей, називається вихідною зіницею. Діаметр, виміряний у міліметрах, називається апертурою зіниці. Що більша вихідна зіниця, то яскравіше зображення в біноклі. Яскравість визначається світлосилою, яка дорівнює квадрату апертури вихідної зіниці.


За яскравого освітлення людська зіниця має розмір щонайбільше 2–3 мм, тому діаметр вихідної зіниці біноклів має становити приблизно 3 мм. Вночі наші зіниці розширюються до 7 мм, тому в темряві бажано використовувати біноклі з великими вихідними зіницями. Однак такі біноклі зазвичай великі й важкі, що не дуже зручно.

  • Доступна апертура лінзи об’єктива

Діаметр лінзи об’єктива, через яку проходить світло, називається її доступною апертурою. За умов однакового збільшення що більше доступна апертура лінзи об’єктива, то яскравіше зображення можна побачити через бінокль. Це такий самий ефект, як у випадку, коли телеоб’єктив має дуже великий діаметр. Співвідношення трьох значень:


Апертура вихідної зіниці = Доступна апертура лінзи об’єктива / Збільшення.

Як можна визначити різницю якості зображення?

Ідеальний бінокль — це той, який ви ніби не помічаєте, коли крізь нього дивитесь. Якщо ви купуєте бінокль з широким полем огляду, і якість зображення достатня, щоб не відрізнятися від того, коли ви дивитесь неозброєним оком, у вас буде багато приємних годин спостережень. Деякі люди хибно вважають, що оскільки їх цікавить об’єкт по центру об’єктива, розмитість області навколо нього не має значення. Як правило, сітківка проектує зображення без аберацій, тому мозок намагається ігнорувати розмиті області. Якщо свідомо намагатися не помічати розмите зображення протягом тривалого часу, можна дуже втомитися й навіть захворіти. Визначити якість зображення лише за технічними характеристиками дуже важко. Найпростіший і найнадійніший спосіб — просто подивитися через бінокль. Купуючи бінокль, звертайте увагу на зазначені нижче моменти.


  • Ви бачите тільки одне зображення чи два?

У біноклі використовуються паралельно дві лінзи. Однак якщо в процесі виробництва їх вирівняли неналежним чином або бінокль зазнав удару під час транспортування, вони можуть триматися неправильно. У такому разі ви побачите два зображення. Навіть якщо закріпити бінокль, лінзи ковзатимуть від кожного невеликого поштовху. Не радимо використовувати такі біноклі.


  • Чи зображення достатньо різке?

Переконайтеся, що ви чітко бачите напис на знаку або тонкі гілки на деревах. Крім того, перевірте, чи не розмивається світло вночі та зорі на небі та чи не спотворюються форми об’єктів. Зрозуміти, наскільки якісне зображення, дивлячись тільки через один бінокль, складно. Спробуйте подивитися через кілька моделей, і ви відчуєте різницю.


  • Чи не здається, що кольори зливаються? Як щодо знебарвлення?

Коли ви дивитеся на білий об’єкт, з’являється кільце у вигляді веселки. Це називається хроматичною аберацією, яка зазвичай погіршує якість зображення. Вона притаманна біноклям із великими апертурою та збільшенням. Крім того, покриття та різні лінзи, що використовуються в біноклях, можуть призвести до зміни кольорів. Наведіть бінокль на біле зображення та перевірте, чи воно достатньо біле. Щоб запобігти знебарвленню, компанія Canon застосувала елементи з наднизькодисперсного скла (UD) (моделі 15 X 50 IS AW, 18 X 50 IS AW, 10 x 32 IS, 12 x 32 IS та 14 x 32 IS) із серії об’єктивів EF, відомої своїми чудовими оптичними технологіями. Крім того, покриття Super Spectra гарантує високу яскравість і чіткість зображень.


  • Чи є чітким усе зображення?

Багато біноклів мають широке поле огляду, що дає змогу задовольнити потреби користувачів. Проте трапляються випадки, коли біноклі «змушені» мати ширше поле огляду, що призводить до зменшення якості зображення навколо краю об’єктива. Таке погіршення пов’язане здебільшого з кривизною поля. Наведіть бінокль на об’єкт біля стіни, наведіть фокус і перевірте, чи можете ви чітко бачити все навколо. Якщо кривизна поля велика, краї будуть розмиті. Не радимо купувати такі біноклі. Щоб суттєво зменшити кривизну поля, Canon використовує об’єктив зі спареним елементом вирівнювання поля та асферичні лінзи. Біноклі Canon забезпечують чудову якість зображення навколо.


  • Чи спотворюється зображення?

Іноді, дивлячись у бінокль, можна помітити, що перпендикулярні лінії вікон будівлі або цегли виглядають перекрученими навколо краю об’єктива. Це називається спотворенням. Значне спотворення не лише деформує зображення всього об’єкта, але й створює враження його розтікання під час руху бінокля, ускладнюючи спостереження. Canon використовує для корекції спотворень високоточні асферичні лінзи.

Чим унікальна серія Canon IS?

  • Відсутність основної проблеми біноклів — тремтіння зображення. Використання провідного стабілізатора зображення.

    Майже кожен, хто коли-небудь використовував бінокль на спортивних заходах або концертах, зазнав, наскільки сильно тремтить зображення, та відчував, що бінокль нічим не допоміг. Найчастіше користувачі скаржаться саме на тремтіння. Що вище збільшення, то сильніше тремтить зображення. Загалом біноклі з більш ніж 10-кратним збільшенням не варто використовувати протягом тривалого часу. Раніше найкращим рішенням був штатив. Однак штативи громіздкі, і їх не скрізь можна використовувати. Навіть якщо вам потрібен бінокль із більш ніж 10-кратним збільшенням для спостереження за птахами, на ходу ви збільшуватимете зображення щонайбільше в 7–8 разів, а ходитимете ви багато.


Canon — це перший у світі виробник, який застосував активний оптичний стабілізатор зображення для біноклів серії IS. Оскільки оптична система компенсує рух, а її роботою керує мікропроцесор, тремтіння рук не відчувається. Таким чином, штатив не потрібен навіть із більш ніж 10-кратним збільшенням. Такі біноклі можна використовувати навіть для спостереження з рухомої платформи.


  • Широке поле огляду та чудова якість зображення в цілому. Спарений елемент вирівнювання поля.
Якість зображення біля країв — це дуже важливий момент, який слід враховувати під час вибору бінокля. Якщо бінокль зі спотвореним зображенням використовується протягом тривалого періоду часу, користувач буде легко втомлюватись і навіть може захворіти. У серії IS використовується об’єктив зі спареним елементом вирівнювання поля. Ця ексклюзивна конструкція оптики Canon з об’єктивом зі спареним елементом вирівнювання поля зазвичай використовується винятково у високоякісних біноклях. Використавши дві лінзи, компанія Canon забезпечила широке поле огляду 61° (модель 15 x 50 IS AW) та 60,3° (модель 18 x 50 IS AW) й неперевершену різкість.


  • Легкий і водостійкий: ідеальний варіант для відкритого повітря.
Уявіть, що птах, за яким ви спостерігали здалека, раптом опинився поряд із вами. Проблема в такому випадку — мінімальна відстань фокусування. Взагалі, що більше збільшення бінокля, то довша відстань фокусування. Через це доволі часто доводиться дивитися неозброєним оком, якщо не встигаєш вчасно навести фокус. Крім того, спостерігаючи за птахами, ви постійно рухаєтеся з біноклем у руках. Тож для цього захоплення бажано вибрати легку модель.


Незважаючи на стабілізатор зображення та звичайний розмір, бінокль Canon 10 x 30 IS II важить лише 600 г. Враховуючи, що штатив важив би не менше кілограма, це дуже помірна вага. Моделі 15 x 50 IS AW та 18 x 50 IS AW мають герметичну конструкцію, тож їх можна використовувати на відкритому повітрі навіть у складних умовах під час дощу. Ці біноклі спеціально створено для використання за будь-якої погоди.

Різні типи технологій стабілізації зображення та їхні характеристики

Наразі біноклі із системою стабілізації зображення пропонують три виробники, зокрема й Canon.


  • Призма зі змінним кутом

Два датчики виявляють тремтіння відповідно по горизонталі та вертикалі. Дві призми зі змінним кутом у лівій та правій зорових трубах контролюються мікропроцесором, забезпечуючи миттєве регулювання кута заломлення вхідного світла. Ця система використовується в біноклях Canon IS.


Переваги: компактність і мала вага, швидке реагування після активації стабілізатора зображення (система активується відразу після натискання відповідної кнопки), стабільне зображення навіть під час панорамування. 

Недоліки: потрібні елементи живлення.


  • Оптика зі зсувом лінзи

Принцип її дії такий самий, як у призми зі змінним кутом, крім того, що для компенсації тремтіння використовуються звичайні лінзи, а їхній рух контролюється системою підвіски (як у стабілізаторі зображення в лінійці об’єктивів Canon EF).


Переваги: краща чіткість і корекція сильніших рухів, як-от хитання човна або повільного руху під час дихання.


  • Гіроскоп

До призми прикріплено швидкісний гіроскоп із приводом від двигуна. Незалежно від струсів бінокля зображення залишатиметься стабільним. Ця система використовується в моделях Stabіcіonop S1240 та S1640 від Fujinon.


Переваги: надзвичайна стійкість до сильних струсів і різких рухів. Недоліки: одна хвилина затримки, поки двигун не досягне 12 000 об/хв, переважно велика вага, нездатність системи розрізняти струси та панорамування (тому під час панорамування зображення не стабілізується), потрібні акумулятори.


  • Механічна система

Система призм прив’язана до системи карданної підвіски, що перешкоджає руху призм незалежно від ступеню тремтіння бінокля. Ця система використовується в моделі Zeiss 20 x 60S Professional.


Переваги: завдяки механічній конструкції не потрібні елементи живлення; швидке реагування після активації стабілізатора зображення (кнопкою).

Недоліки: переважно велика вага; нездатність системи розрізняти струси та панорамування (тому під час панорамування зображення не стабілізується).