ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

Зйомка руху з довгою витримкою: поради переможця конкурсу Redline Challenge

Пьотр Скршипець, переможець конкурсу Redline Challenge «Світло в темряві» 2021 року, пояснює, як робити пейзажі динамічнішими, створюючи чудові світлові смуги.
Автомобільні світлові смуги у вечірньому світлі на мосту. Густий і схожий на хмари туман приховує опори моста й землю під ним.

Пьотр Скршипець, який вдень працює туристичним гідом, а вночі фотографує світлові смуги, застосовує свої знання красивих місць і техніку тривалої експозиції для створення приголомшливих пейзажних фотографій у Словенії та за її межами. Тому не дивно, що він став переможцем першого конкурсу Redline Challenge від Canon.

Мета цього фотоконкурсу — підвищити майстерність фотографів-любителів за допомогою завдання «Світло в темряві». Три знімка Пьотра потрапили у фінальний список, а його атмосферна фотографія віадука, оповитого туманом, була обрана загальним переможцем.

Пьотр застосовував тривалу експозицію, щоб перетворити різкі фари рухомих машин на звивисті колірні смуги. Тривала експозиція означає зйомку з довгою витримкою, яка може становити від кількох секунд до кількох годин, що призводить до розмиття рухомих об’єктів. Ця техніка не потребує жодної спеціалізованої камери або об’єктива, а результати можуть бути приголомшливими. Окрім розмиття руху, довгі витримки хороші тим, що дозволяють максимально збільшити кількість світла, що потрапляє в камеру, для зниження ISO, аби покращити якість зображення.

Пьотр розповідає нам про місця своїх зйомок і дає поради, як зробити схожі фотографії світлових смуг.

1. Не знімайте вночі

Світлові смуги вночі на дорозі, що веде вгору по засніженому лісистому схилу до скупчення білих будівель із сірими дахами.

Пьотр каже, що зйомка світлових смуг є відносно простою. «Вам знадобиться лише стандартне обладнання, штатив і хороше місце, — каже він. — Зробити таку фотографію зовсім не складно, а результат, який можна побачити на РК-дисплеї, завжди фантастичний. Іноді навіть не потрібно редагувати такі знімки, тому що вони чудово виглядають без того». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (якому на заміну прийшла модель Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) із фокусною відстанню 18 мм, витримкою 25 сек, діафрагмою f/11 та ISO 1000. © Пьотр Скршипець (Piotr Skrzypiec)

Сутінки — кращий час для зйомки світлових смуг, ніж глибока ніч, оскільки небо буде темним, але при цьому зберігатиме достатньо кольору для того, щоб знімок став цікавішим. Якщо небо чорне й порожнє, фотографія може здаватися «важкою», тому починайте знімати, коли світу навколо достатньо для того, щоб показати будівлі, пагорби та інші елементи пейзажу. «Тут йдеться про 20 хвилин у кінці так званої синьої години, — каже Пьотр. — Після цього тіні будуть надто темними, а світло — надто яскравим для збалансованих кадрів».

2. Проведіть власне дослідження

Світлові смуги на дорозі у формі серця із золотими й червоними вогнями від фар і задніх ліхтарів

Дорожній рух є важливим інгредієнтом — але будьте готові забезпечити його самостійно. «Коли ви знімаєте на шосе, зрозуміло, що там регулярно проїжджають машини. Однак із цією дорогою у формі серця інша справа. Коли я знімав її в 2014 році, я чекав дві години, молячись, щоб проїхала хоч одна машина. Тому для цієї зйомки я попросив свою дружину проїхати по дорозі на нашій власній машині!». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (якому на заміну прийшла модель Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) із фокусною відстанню 50 мм, витримкою 30 сек, діафрагмою f/8 та ISO 800. © Пьотр Скршипець (Piotr Skrzypiec)

Це може здаватися очевидним, але слід переконатися, що обрану вами дорогу видно в той час року, коли ви збираєтеся її знімати. Сцена може виглядати дуже перспективною взимку, але влітку дерева можуть все загороджувати.

«Завжди добре, коли є місця на певній висоті, з яких дорогу буде добре видно, — радить Пьотр. — Кілька років тому я повернувся на це місце в середині літа. Хоча вночі форму серця на дорозі можна було визначити саме через смуги, крізь виноградник її було важко розгледіти. Із тих пір тут багато поліпшилося. З’явився новий майданчик для фотографів, на якому достатньо місця принаймні для 10 штативів. Крім того, тут обрізали виноградник, який опинявся на передньому плані, тому красиву форму дороги тепер видно краще».

3. Сплануйте композицію

Світлові смуги на звивистій гірській дорозі у вечірньому світлі, де добре видно на велику відстань.

Безпека є пріоритетом, коли йдеться про фотографування біля дороги в темний час доби. «Одягніть світловідбивний жилет і використовуйте ліхтарик, щоб вас гарантовано побачили, — каже Пьотр. — Жодна фотографія не варта того, щоб через неї отримати травму, тому надійно встановіть штатив, особливо якщо ви знімаєте з моста або іншої точки на висоті». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L USM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 562 сек, діафрагмою f/9 та ISO 200.

Навіть якщо ви фотографуватиме з настанням сутінок, все одно починайте готуватися до зйомки з денним світлом, щоб у вас було достатньо часу на вибір композиції для кадру. «Якщо хочеш зробити гарний знімок, слід подумати про задній і передній плани й про те, як заповнити ці області, — радить Пьотр. —

Також можна взяти смуги від дорожнього руху за напрямну, яка проводитиме погляд глядача від переднього плану до заднього. Краще за все, якщо вам пощастить знайти S-подібну дорогу, яка зміїться через сцену, скажімо, до церкви, гори або іншої такої ж помітної фокальної точки».

4. Стежте за різкістю знімків

Молодий хлопець працює з камерою Canon на штативі, знімаючи виноградник з точки на висоті.

Пьотр взяв свого сина Юрека на зйомку на ферми Dreisiebner, де пояснив йому важливість міцного штатива. Якщо не практикуватися, то під час зйомки з руки з довшою витримкою можна отримати змазані зображення. Використання двосекундного таймера, як це робить Пьотр, дозволить уникнути тремтіння камери в момент натискання кнопки затвора, але також можна скористатися дистанційним спуском, наприклад бездротовим пультом дистанційного керування Canon RC-6, дистанційний перемикачем Canon RS-60 E3, бездротовим пультом дистанційного керування Canon BR-E1 або програмою Canon Camera Connect.

Щоб нерухомі частини зображення залишалися різкими на фінальному знімку, необхідно зафіксувати камеру на штативі й не торкатися до неї під час експозиції. «Я просто використовую двосекундний автоспуск камери, — розповідає Пьотр. — Тобто я просто перевіряю композицію, натискаю кнопку, і за дві секунди починається експозиція».

У лінійці бездзеркальних і цифрових дзеркальних камер Canon є функція автоспуску. Пьотр також використовує функцію блокування дзеркала під час зйомки на цифрові дзеркальні камери, які підтримують таку можливість. Після активації цієї функції дзеркало блокується та затримує початок експозиції, зменшуючи ймовірність того, що вібрації всередині камери позбавлять зображення різкості. «З бездзеркальною камерою у вас не буде такої проблеми, — каже Пьотр, — адже там немає дзеркала!».

5. Знімайте зі ще довшою витримкою

Знімок крупним планом світлових смуг на дорозі в формі серця, на якому добре видно будівлю з червоною черепицею та виноградник навколо.

«На цій дорозі у формі серця потрібна експозиція не менше 30 секунд, — каже Пьотр. — Це тому, що 30 секунд — це час, необхідний для того, щоб нею проїхати, якщо тільки ви не гонщик Формули-1». Для створення фотографій світлової смуги перевірте, скільки часу знадобиться автомобілю, щоб проїхати всю дорогу, і встановіть його як витримку. Потім відрегулюйте діафрагму та ISO, щоб досягти потрібного рівня яскравості. Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 24-105mm f/4L IS USM із фокусною відстанню 88 мм, витримкою 30 с, діафрагмою f/9 та ISO 1000. © Пьотр Скршипець (Piotr Skrzypiec)

Можливість контролювати довжину експозиції є дуже важливою. Усі камери EOS — від Canon EOS 4000D до Canon EOS 5D Mark IV — дозволяють встановлювати експозицію довжиною до 30 секунд. Режим пріоритету витримки (Tv) дозволяє встановити точний час експозиції (витримку), при цьому камера автоматично регулює діафрагму. Потім ви можете вибрати ISO відповідно до сцени.

Зйомка в ручному режимі (M) дозволяє контролювати діафрагму для досягнення ідеального рівня різкості. Для повнішого налаштування параметрів у лінійці повнокадрових бездзеркальних камер Canon, таких як Canon EOS RP, є режим гнучких значень (Fv). По суті, це повністю автоматичний режим, що дозволяє в будь-який момент взяти під контроль витримку, діафрагму та/або ISO.

Для експозиції тривалістю понад 30 секунд необхідно використовувати режим ручної витримки. Деякі камери EOS мають опцію «B» на диску перемикання режимів, але в інших камерах вам знадобиться вибрати ручний режим і прокрутити колесо витримки за точку 30 секунд.

6. Налаштуйте експозицію.

Хоча для того, щоб показати вогні автомобіля у вигляді довгих шлейфів, що зміяться по кадру, звісно, потрібна відносно довга витримка, її фактична тривалість може бути різною. Пьотр пояснює: «Усе залежить від типу дороги й щільності руху. Зазвичай на шосе не потрібна експозиція в 30 секунд, тому що там багато машин і багато світлових смуг. Але є і більш спокійні місця, де підійде лише дуже довга витримка».

«Я завжди намагаюся використовувати діафрагму f/8 або f/11. Зазвичай діафрагму ширше за f/8 використовувати не варто, тому що деякі елементи фотографії можуть стати недостатньо різкими. Якщо ISO доведеться збільшити до рівня десь ISO 800, це не страшно. Якщо зображення міститиме шуми, їх можна буде усунути на етапі редагуванні знімка. На сучасних камерах, таких як Canon EOS R5, яку я отримав в якості призу, ISO800 — це майже ніщо, і я не бачу жодного шуму на знімку х такими налаштуваннями». Діапазон ISO камери EOS R5 становить ISO100–51 200, тому ISO800 — це відносно низька чутливість, яка забезпечує відмінну якість зображення за слабкого освітлення.

7. Виберіть правильне обладнання

Світлові смуги на двосмуговій дорозі — червоні в одному напрямку, біло-золоті в іншому, що проходять крізь голі зимові дерева під засніженим гірським хребтом вночі.

Поширена проблема — розриви у світлових смугах, коли автомобілі зупиняються або НЕ проїжджають всю дорогу цілком. «Це можна виправити, якщо ще збільшити експозицію, — каже Пьотр. — Якщо 30 секунд недостатньо, перейдіть у режим ручної витримки й за допомогою дистанційного спуску тримайте затвор відкритим стільки, скільки вам потрібно». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM із фокусною відстанню 100 мм, витримкою 30 с, діафрагмою f/10 та ISO 100. © Пьотр Скршипець (Piotr Skrzypiec)

Щоб робити професійні знімки світлових слідів, використовувати професійний об’єктив серії L не обов’язково. Компактний і легкий об’єктив, такий як Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM або RF 35mm F1.8 Macro IS STM, легше носити із собою, і при цьому ви отримуєте різкі деталізовані знімки.

«Для створення різких знімків зазвичай використовується досить вузька діафрагма, тому вам не обов’язково потрібен об’єктив зі швидкою максимальною діафрагмою, як-от f/1,8 або f/2,8, — каже Пьотр. — Я завжди використовую об’єктиви зі змінною фокусною відстанню, тому що вони дають більше можливостей для кадрування сцени, але насправді вибір об’єктива не так важливий, як інші аспекти, як-от використання штатива та інтенсивність руху. Він просто повинен бути різким, більше нічого!».

От і все. Зйомка світлових смуг — чудовий спосіб навчитися контролювати експозицію та використовувати фотографію для передавання речей, яких не видно неозброєним оком. Ця техніка досить невибаглива до обладнання, а результат може бути чудовим — спитайте Пьотра!

Відвідайте наш центр Redline Challenge, щоб побачити роботи, які увійшли до шорт-листа, та отримати більше порад і рекомендацій від професіоналів.

Автор: Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)

Подібна продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R6

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • Об’єктиви RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ідеальний об’єктив для щоденної зйомки для власників повнокадрових бездзеркальних камер. Надзвичайно зручна у користуванні, камера RF 24-105mm F4-7.1 IS STM надзвичайно легка та компактна, здатна вивести вашу зйомку на новий рівень.
  • Об’єктиви RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Макрооб’єктив із фокусом 35 мм і швидкою діафрагмою f/1,8 для створення ширококутних знімків, фотографування на коротких відстанях і гібридної стабілізації зображення.
  • Цифрові дзеркальні фотоапарати

    EOS 5D Mark IV

    Хай що б ви не знімали, ви неодмінно отримаєте виняткову якість зображення й належну продуктивність.
  • Об’єктиви для цифрових дзеркальних камер

    EF 24-105mm f/4L IS II USM

    Для тих, хто не звик обтяжувати себе, цей об’єктив створює приголомшливо якісні зображення з підвищеною стабілізацією.
  • Ширококутний об’єктив із фіксованою фокусною відстанню

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Компактний і легкий 24-міліметровий об’єктив із фіксованою фокусною відстанню, який ідеально підходить для зйомки пейзажів, влогів та інтер’єрів, а також макрозйомки.

Схожі статті

  • ТЕХНІКИ ОСВІТЛЕННЯ

    Світлові композиції

    Намалюйте власні приголомшливі картини за допомогою світла та тривалої експозиції.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Знімайте фотографії дистанційно

    Відкрийте для себе переваги дистанційної зйомки для всіх видів фотографії.

  • ЧОРНО-БІЛА ФОТОГРАФІЯ

    Чорно-білі фотографії, зроблені з тривалою експозицією

    Дізнайтеся, як Стівен МакНеллі робить містичні чорно-білі фотографії з тривалою експозицією.

  • ФОТОГРАФУВАННЯ РУХОМИХ ОБ’ЄКТІВ

    Фотографування рухомих об’єктів

    Навчіться фотографувати рух і додавати динаміку до своїх знімків.