ФОТОГРАФУВАННЯ РУХОМИХ ОБ’ЄКТІВ

Фотографування рухомих об’єктів: способи відображення динаміки на знімках

Дізнайтеся, як скористатися всіма перевагами вбудованої у вашу камеру Canon технології, щоб створити незабутні кадри динамічних подій.
Світловий шлейф від руху автобуса завантаженою вулицею Мадриду, Іспанія.

Фотографія – це можливість зафіксувати на одному кадрі сповнене рухами життя: ігри дітей і домашніх тварин у саду, швидкість водоспадів, спортивні змагання тощо.

Вам як фотографу доступні два варіанти дій. Закарбуйте сцену, щоб вловити її певний момент, або створіть ефект розмиття руху, який надає динамічності й відчуття швидкості. Завдяки високій технологічності вашої камери Canon ви зможете опанувати кожен із цих описаних способів зйомки.

Значення витримки під час фотографування рухомих об’єктів

Ластівка летить у повітрі, намагаючись вловити комаху.

Тривалість відкриття затвору камери вимірюється секундами або, як правило, частками секунди. Щоб гарантовано закарбувати рухомий об’єкт у часі, обмежте тривалість відкриття затвору. Щоб додати творчий ефект розмиття, використовуйте більшу витримку. Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM із витримкою 1/5300 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 2500. © Посланець Canon Маркус Варесвуо (Markus Varesvuo)

Контроль витримки затвора камери вважається найважливішим фактором, який впливає на спосіб створення динамічних фото. Щоб визначити найзручніший для вас режим зйомки, слід витратити певний час на експерименти з витримкою. Максимальна витримка більшості дзеркальних камер становить 1/4000 с або 1/8000 с, бездзеркальні моделі серії EOS оснащені електронним затвором із ще більшими можливостями витримки. З іншого боку повільна витримка надає динамічним об’єктам природного ефекту розмиття, що якнайкраще передає відчуття руху.

Налаштування витримки для фотографування рухомих об’єктів

Сова простирає крила, готуючись сісти на гілку.

Опанувавши розширені функції вашої камери EOS (електрооптична система), проекспериментуйте з режимом пріоритету витримки (Tv). Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM із витримкою 1/1300 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 6400. © Посланець Canon Маркус Варесвуо (Markus Varesvuo)

Артист балету змінює положення, його руки в кадрі розмиті.

Режим пріоритету витримки (Tv) дозволяє створити стоп-кадр або творчий ефект розмиття руху об’єкта зйомки. Знято на камеру Canon EOS R6 із витримкою 2 с, діафрагмою f/10 та ISO 100. © Посланець Canon Ванда Мартін (Wanda Martin)

У дзеркальних і бездзеркальних EOS камерах Canon передбачено режим зйомки Tv (значення часу), який також часто називають режимом пріоритету витримки. Він оптимально підходить для зйомки рухомих об’єктів, оскільки надає можливість просто вибрати потрібну витримку, щоб система вимірювання камери автоматично відрегулювала діафрагму для оптимальної експозиції.

Доступний для певних умов дуже яскравого або слабкого освітлення діапазон значень витримки може бути обмеженим. Це означає, що в разі недостатнього освітлення ви не матимете змоги використовувати витримку, потрібну для захоплення об’єкта, або в яскраві дні через обмежену тривалість експозиції – створити творчий ефект розмиття. Найпростішим рішенням цієї проблеми буде використання автоматичного налаштування ISO у режимі пріоритету витримки. Потім камера так само автоматично встановить рівень чутливості, оптимальний для вибраної тривалої або короткої витримки.

Способи передавання динаміки подій

Людина в синьому каное підкорює хвилю.

Що значніше ви збільшуєте об’єкт зйомки, то помітнішим стає тремтіння камери, отже для компенсації цього ефекту потрібно скорочувати витримку. Знято на камеру Canon EOS R6 із витримкою 1/2700 с, діафрагмою f/4 та ISO 100. © Посланець Canon Само Відіч (Samo Vidic)

Вершник на коні, з-під копит якого під час галопу вилітають грудки багна.

Передавати рух на знімках на додаток до керування витримкою дозволяють також і інші методи. Фіксуйте в кадрі ключові моменти подій. Один рухомий об’єкт зйомки – це безперечно добре, але два об’єкти, що одночасно рухаються в кадрі, дозволяють передати відчуття швидкості, як-от кінь і летючий бруд. Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon EF 70–200mm f/ 4L IS II USM із фокусною відстанню 81 мм, витримкою 1/8000 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 400.

Для зйомки людей, які не поспішаючи проходжуються, буде достатньо витримки 1/250 с, значення 1/500 с краще підійде для фотографування об’єктів, що рухаються з більшою швидкістю. Налаштування 1/2000 с і 1/4000 с рекомендовано використовувати для зйомки автомобілів або птахів у русі. Щоб знайти ідеальний для вас варіант, важливо експериментувати з різними значеннями витримки, а головне – не забувати отримувати насолоду від процесу!

Фото маленького песика, який, біжучи до камери, ніби застиг у повітрі.

Якщо об’єкт вашої зйомки, як-от невелика тварина або дитина, перебуває щонайменше за три метри від камери, його найкраще тримати в кадрі. Якщо відстань буде скорочуватися, фокусуватися буде дедалі складніше. Знято на камеру Canon EOS 850D з об’єктивом Canon EF 70–200mm f/2.8L IS II USM (на заміну якому прийшла модель Canon EF 70–200mm f/2.8L IS III USM) із фокусною відстанню 200 мм, з витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/3,5 та ISO 100.

П’ятеро дітей бавляться на дивані, розкидаючи навколо себе райдужне конфетті.

Щоб передати емоціональність сцени й захопити рух падіння конфетті, використовувалася витримка 1/200 с і спалах Speedlite EL-100. Знято на камеру Canon EOS 800D (на заміну якій прийшла модель Canon EOS 850D) з об’єктивом Canon EF-S 18–55mm f/3.5–5.6 IS STM із фокусною відстанню 18 мм, витримкою 1/200 с, діафрагмою f/4 та ISO 400.

Як правило, маленькі діти й собаки рухаються швидко і хаотично, тому для такої фотографії, так само як і для зйомки спортсменів, достатньою буде витримка 1/1000 с.

У режимі «Діти і домашні улюбленці», яким часто оснащені камери PowerShot, у кадрі розташовано кілька точок фокусування, що розширює можливості автофокусування на об’єкті. Камери EOS, які не мають цього режиму, слід перевести в режим АФ зі стеженням (безперервного автофокусування).

Слушним рішенням для зйомки динамічних сюжетів буде використання режиму спортивного сюжету, який ви знайдете майже в усіх камерах Canon. Він пристосовує параметри вашого фотоапарата під короткі витримки, забезпечує відстеження рухомих об’єктів за допомогою безперервного автофокусування і зйомку кадрів серіями в безперервному режимі. Проте для створення ефекту розмиття на спортивних фото краще активувати режим Tv (пріоритет витримки) і вручну вибрати потрібну швидкість затвора.

У камерах із Canon EOS R System доступний режим автофокусування на очі з відстеженням, завдяки якому камера фокусується на очах об’єкта зйомки і таким чином надійно відстежує його рух.

Захоплення розмиття руху

Розмитий кадр метушливої центральної вулиці, якою в різні боки рухаються люди.

Ефектом збільшення тривалості витримки буде захоплення розмиття руху. Знято на камеру Canon EOS M100 ( на заміну якій прийшла модель Canon EOS M200) з об’єктивом Canon EF-M 18–150mm f/3.5–6.3 IS STM із фокусною відстанню 18 мм, витримкою 1/6 с, діафрагмою f/22 та ISO 100.

Для створення ефекту розмиття на ваших фото використовуйте тривалу витримку та експозицію. Швидкість руху об’єкта знов-таки визначатиме швидкість витримки затвора.

Для сцен руху велосипедів слід використовувати значення 1/30 с, для фото автомобілів чи мотоциклів оптимальною буде витримка в діапазоні від 1/60 с до 1/125 с. Щоб створити ефект розмиття на фото водоспаду, найкращі результати забезпечить відносно тривала експозиція у 3–5 с. Також вона добре підійде для розмиття образу перехожих, щоб ефективно усунути їх на вуличних сценах архітектурних або багатолюдних об’єктів.

Навіть за умови використання вузької діафрагми в яскравий день може бути дуже складно отримати витримку, якої буде достатньо для створення ефекту розмиття. Щоб позбутися цієї проблеми, установіть на об’єктив нейтральний світлофільтр, який зменшить кількість світла, що падає на сенсор, і збільшить тривалість експозиції. У деяких випадках вона може перевищувати 30 секунд. У такому разі виберіть ручний режим камери та налаштування «Лампочка».

Фотографування рухомих об’єктів у режимі сповільненої зйомки

Повністю контролюючи швидкість, ви зможете по-справжньому творче підійти до зйомки відео. У сповільненому режимі камера через однакові проміжки часу фіксує низку кадрів, щоб надати ефект прискорення руху або часу. Вам потрібно буде зробити послідовність знімків через рівні часові інтервали – додаткову інформацію див. у наших рекомендаціях зі сповільненої зйомки.

У таких камерах, як-от Canon EOS 250D і EOS R System передбачений вбудований режим сповільненої зйомки, з яким знімати вражаючі відео ще простіше.

Створення ефекту розмиття руху за допомогою збільшення масштабу

Розмитий кадр червоного листя.

Якщо об’єкт зйомки не рухається, створити ефект розмиття не так-то й просто. Проте тут вам на допомогу прийде будь-який об’єктив зі збільшенням. Знято на камеру Canon EF 17–40mm f/4L USM із витримкою 1/4 с, діафрагмою f/14 та ISO 200.

На будь-якій дзеркальній або бездзеркальній камері активуйте режим зйомки Tv і встановіть витримку в діапазоні від 1 с до 4 с. Легким натисканням кнопки затвора збільште масштаб і ввімкніть автофокус. Потім до кінця натисніть кнопку затвора, щоб розпочати експозицію, і приблизно в середині цього періоду починайте зменшувати масштаб за допомогою кільця трансфокатора об’єктива. Намагайтеся завершити налаштування масштабування одночасно із завершенням експозиції. Як варіант, можна почати без масштабування кадру, а збільшити його вже під час експозиції.

Захоплення світлового шлейфу

Над залізничною колією в оточенні засніжених дерев пливе світловий шлейф.

Закарбувати світловий шлейф уздовж залізничної колії стало можливо завдяки тривалій експозиції. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24–240mm f/4-6.3 IS USM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою 32 с, діафрагмою f/8 та ISO 100.

Чудовим способом передати відчуття руху є фотографування шлейфу від фар автомобілів, що проїжджають повз. У темряві ризик надмірної експозиції мінімальний, тому сміливо використовуйте налаштування «Лампочка» і в разі потреби перенести безліч слідів від світла в кадр не закривайте затвор навіть впродовж кількох хвилин. Лише закріпіть камеру на штативі або іншій нехиткій опорі.

Ще одним корисним прийомом є освітлення рухомого транспортного засобу за допомогою спалаху: крім зйомки світлового шлейфу ви отримуєте оптимальну експозицію автомобіля, мотоцикла, поїзда чи навіть велосипеда. Переведіть спалах у режим синхронізації за задньою шторкою, щоб він спрацював не на початку, а в кінці експозиції. Стандартна синхронізація спалаху за передньою шторкою затвора видовжує світловий шлейф перед рухомим транспортним засобом, а не позаду нього.

Створення панорамного ефекту

Людина на велосипеді-позашляховику мчить через поле.

Переміщення камери за рухомими об’єктами (панорамування) призводить до розмиття фону й робить знімок більш динамічним. Знято на камеру Canon EOS 90D з об’єктивом Canon EF 70–200mm f/ 4L IS II USM із фокусною відстанню 135 мм, витримкою 1/30 с, діафрагмою f/8 та ISO 100.

Створюючи ефект розмиття руху за допомогою тривалої витримки, завжди, зокрема під час зйомки на телеоб’єктив, слід пам’ятати про ризик тремтіння камери, внаслідок якого розмивається також і об’єкт зйомки. Тут у пригоді стане функція стабілізації зображення. Деякі об’єктиви Canon IS (зі стабілізацією зображення) мають функцію автоматичного виявлення панорамування, яка під час переміщення камери за горизонталлю застосовує коригування лише до вертикальної площини.

В інших об’єктивах Canon IS передбачена можливість перемикання між двома режимами стабілізації: режимом 1 для статичних кадрів і режимом 2 для панорамування. Деякі об’єктиви, як-от Canon RF 70–200mm F2.8L IS USM і EF 70–200mm f/4L IS II USM, мають навіть третій режим стабілізації, який застосовується лише під час фактичних експозицій. Цей режим спрощує процес стеження через видошукач за хаотичними рухами об’єкта зйомки.

Камери Canon серії EOS R5 і R6 також оснащені системою внутрішньої стабілізації зображення IBIS. В оптично стабілізованих об’єктивах використання цієї системи паралельно зі стабілізаторами зображення додатково підвищує чіткість фото.

Докладніше див. у посібнику Поради з панорамування під час зйомки динамічних сюжетів.

Додавання ефекту руху за допомогою багаторазової експозиції

Зроблений з використанням багаторазової експозиції кадр людини, яка на велосипеді перестрибує через піщану рампу.

Цей знімок створено в режимі безперервної зйомки, який є ефективним засобом фіксації динаміки подій. Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III (на заміну якій прийшла модель Canon EOS 5D Mark IV) з витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/8 та ISO 400.

Низка найновіших камер EOS, зокрема Canon EOS 5D Mark IV і EOS R System має функцію багаторазової експозиції Її можна використовувати в режим безперервної зйомки, щоб на одному кадрі закарбувати кілька етапів події. Знімок матиме високу якість, якщо вам вдасться досягти значної різниці між об’єктом і фоном: світлий об’єкт на темному тлі або навпаки. Додаткову інформацію можна знайти в нашому посібнику Зйомка в режимі багаторазової експозиції (доступний деякими мовами).

Іншим варіантом дії є використання спалаху. Canon Speedlite EL-100 оснащено програмованим стробоскопічним режимом спалаху. Активація серії спалахів під час тривалої експозиції дозволяє закарбувати на сталому фоні рухомий об’єкт у кількох точках переміщення.

Переміщення камери, щоб зробити відео цікавішим

Якщо порівнювати з ефектом закріплення на штативі, переміщення камери під час зйомки відео додає матеріалу динамічності. Більшість дзеркальних камер і бездзеркальних камер серії EOS M і EOS R Canon мають функцію цифрової стабілізації відеозображення. Цей тип електронної стабілізації зображення призначений для зйомки відео, компенсування тремтіння камери й підвищення чіткості кадру. Цифрова стабілізація відеозображення може використовуватися разом із функцією оптичної стабілізації в об’єктивах і внутрішньої стабілізації в камерах Canon серії EOS R5 і R6.


Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція

  • Цифрові дзеркальні фотоапарати

    EOS 90D

    Дзеркальна камера, яку оснащено усіма найновішими функціями наближає вас до об’єкту зйомки, дозволяє знімати ще швидше та закарбовувати зображення у неймовірній 32,5 мегапіксельній якості.
  • Цифрові дзеркальні фотоапарати

    EOS 850D

    Зробіть крок назустріч творчості, знімайте красиві деталізовані фотографії та вражаючи фільми у форматі 4K з легким та зручним підключеним до камери, яка надихає.
  • Бездзеркальні камери

    EOS RP

    Ця компактна, легка та інтуїтивно-зрозуміла повнокадрова бездзеркальна камера була спеціально розроблена для фотографування під час подорожей та повсякденної зйомки.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R6

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • SPEEDLITE EL-100

    СПАЛАХ ПРОФЕСІЙНОГО РІВНЯ

    Простий спосіб додати світло і досягти природних результатів, які виглядають як при фотографуванні за денного освітлення.
  • Об’єктиви RF

    RF 70-200mm F2.8L IS USM

    Об’єктив RF 70-200mm F2.8L IS USM, який разом з іншими об’єктивами є невід’ємним елементом тріо професійних телеоб’єктивів, стане ідеальним рішенням для зйомки репортажів новин, спортивних подій, а також зйомки під час подорожей.

Схожі статті

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Поради щодо використання витримки затвора

    Опануйте роботу з витримкою затвора за допомогою нашого посібника для початківців, щоб створювати кращі динамічні знімки.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Зйомка з панорамуванням для початківців

    Дізнайтеся із цих корисних порад, як за допомогою панорамування покращити свої знімки динамічних подій.

  • ЗЙОМКА ОБ’ЄКТІВ, ЩО РУХАЮТЬСЯ

    Найкращі об’єктиви для зйомки динамічних подій

    Наш посібник із найкращих об’єктивів для зйомки динамічних подій.

  • СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

    Як знімати чудові динамічні кадри

    Поради щодо створення дивовижних знімків, використовуючи камеру Canon.