Поради з побудови композиції фотографії

Побудова композиції — це просто розташування об’єктів у кадрі. Це справді креативний аспект фотографії, адже так весело вивчати правила створення композиції, а потім порушувати їх!

Щоб удосконалити свої навички, перегляньте наведені нижче зауваження й відео та застосуйте отримані знання на практиці.

  1. 1. Увага на об’єкті зйомки. Ваш вибір визначає результати зйомки. Намагайтеся помічати варті уваги предмети навколо себе. Що цікавіший об’єкт зйомки, то краща фотографія.

  2. 2. Правило третин. Спробуйте змістити з центру об’єкт у кадрі. Розташування основних елементів уздовж уявних ліній, що розділяють кадр на вертикальні й горизонтальні третини, додає зображенням привабливості.
    правило третин

    Георгій Хабаров (Georgy Khabarov), «Потонулий світ» (The Drowned World)
    Розташування точки фокусування не в центрі створює простір, який додає цікавинки зображенню, привертаючи увагу до об’єкта зйомки. Цей ефект підкреслює контраст каное з водою.


  3. 3. Провідні лінії. Це природні лінії, такі як стежки, залізничні колії, стіни або огорожі, що допомагають привернути увагу глядача до зображення. Ще краще, коли на шляху зникомої точки фокусування розташовано цікавий об’єкт.
    провідні лінії у фотографії

    Мануель Тейксейра (Manuel Teixeira), Manhã submersa
    Перехрещені діагоналі дають змогу структурувати зображення. Колії слугують провідними лініями, привертаючи увагу до області кадру вздовж двох фігур, що надає відчуття масштабу.


  4. 4. Кадрування. Це розташування об’єкта в природній рамці, наприклад у дверному проході. Дерева, лави або арка також допомагають привернути увагу на об’єкта.
    Кадрування композиції

    Пан Том Ла (Mr Tom La), «До світла» (Into the light!)
    Це фото демонструє, як обрамлений об’єкт справді підсилює композицію. Використання джерел освітлення моста, що піднімається, під час зйомки на темному тлі привертає всю увагу до об’єкта. Крім того, зауважте, як пан Том Ла зробив знімок, змістивши об’єкт ліворуч і утворивши корисний простір.


  5. 5. Заповнення кадру. Це збільшення об’єкта в кадрі під час зйомки дикої природи й портретів людей. Збільште масштаб або наблизьтеся до об’єкта, щоб прибрати непотрібний простір навколо нього.

  6. 6. Простір для руху. Рухомі об’єкти краще знімати, залишаючи простір перед ними. Наприклад, щоб сфотографувати автомобіль, спробуйте розташувати його збоку кадру, щоб залишити перед ним простір для руху.

  7. 7. Діагоналі. Це діагональні лінії, що перетинають кадр, створюючи відчуття драматичності й руху. Зазвичай діагоналі присутні в ширококутних знімках завдяки ширшій перспективі. Крім того, спробуйте спрямувати об’єктив камери догори або донизу, щоб привернути увагу до цих ліній.
    Композиційні діагоналі

    Пан Сіріл Неміч (Mr Cyril Namiech), Soupe campagnarde
    Дві діагоналі — одна, утворена кутом човна, і друга, утворена смугою зелених водоростей, що проходить кадром, — надають привабливого художнього оформлення зображенню. Зйомка згори та зміщення об’єкта від центру ще більше підсилюють композицію.


  8. 8. Зміна точки огляду. Зробіть свої знімки ще цікавішими, змінивши положення камери. Спробуйте присісти на коліно або поставити камеру на підлогу, щоб отримати низький горизонт. Або ж підніміть камеру догори чи займіть виграшну позицію для огляду зверху.

  9. 9. Текстура, візерунок і деталі. Під час зйомки пейзажів, природи, архітектури чи дій наблизьтеся, щоб розглянути текстуру й деталі, додаючи іншого виміру своїм зображенням. Кольорові контрасти, симетрія та візерунки можна знайти будь-де. Пильно стежте за цими деталями.
    Текстура композиції

    Пан Пауло Діас (Mr Paulo Dias), lisboa bela com encanto
    Нам подобається, що кадр ущерть заповнено яскравими барвами та сходинки, що віддаляються від сцени, підкреслюють рожевий цвіт дерева. Вертикальні лінії, які переважають у цьому зображенні, створюють відчуття рівноваги. Зверніть увагу, як пан фотограф розташував провідну лінію алеї трохи ліворуч від центру.


  10. 10. Відчуття масштабу. Додавання масштабу до зображень дає змогу привернути увагу до сцени та виділити точку фокусування. Зокрема, цей прийом особливо доречно застосовувати під час зйомки пейзажів. Для цього ідеально підходять фігури людей, адже їх одразу розпізнають глядачі.

Перегляньте відео про композицію:

Виберіть об’єкт і переконайтеся, скільки різних композицій можна створити за допомогою 10 наведених вище порад. Потім зробіть ще 10 знімків того ж об’єкта, порушуючи правила. Наприклад, розташуйте об’єкт далеко від центру або зменште його, наскільки це можливо, за допомогою об’єктива зі змінним кутом огляду. Обов’язково зробіть горизонтальні й вертикальні знімки, а потім порівняйте їх. Незабаром ви переконаєтеся, що є безліч технологій побудови композиції, а також дізнаєтеся, які з них допомагають створювати цікаві фотографії.

Сповнились натхненням? Створіть фотографію з власною композицією та передайте її до нашої Галереї — і, можливо, ми продемонструємо її в наступній статті.